ترکیب ویروس کرونا با باکتری، شدت بیماری را افزایش می‎‌دهد

ترکیب ویروس کرونا با باکتری، شدت بیماری را افزایش می‎‌دهد

شواهدی وجود دارند که اضافه وزن و دیابت نوع ۲ را به عنوان عوامل خطر مرتبط با کووید-۱۹ نشان می‌دهند، اما اتصالات مهم با این عوامل خطر تا حد زیادی ناشناخته مانده‌اند.

کد خبر : ۸۴۵۶۳
بازدید : ۸۵۲۰
ترکیب ویروس کرونا با باکتری، شدت بیماری را افزایش می‎‌دهد
پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی دریافته‌اند که ارتباط میان کووید-۱۹ و باکتری‌های بدن می‌تواند در افزایش شدت این بیماری نقش داشته باشد. شاید اثر ترکیبی ناشی از همکاری میکروبتای بدن با کووید-۱۹ در ریه‌ها بتواند شدت این بیماری را در افراد مبتلا به اضافه وزن و دیابت توضیح دهد.

پژوهشی که در "مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس شعبه جنوب‌غربی" (UTSW) انجام شده است، بینش‌های مهمی را در مورد این موضوع نشان می‌دهد که چرا به نظر می‌رسد افراد مبتلا به اضافه‌وزن و دیابت پس از ابتلا به کووید-۱۹، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری "سارس" (SARS) قرار می‌گیرند و چرا اغلب به بستری شدن و استفاده از ونتیلاتور نیاز دارند.

"فیلیپ اسکرر" (Philipp Scherer)، از پژوهشگران این پروژه گفت: شواهدی وجود دارند که اضافه وزن و دیابت نوع ۲ را به عنوان عوامل خطر مرتبط با کووید-۱۹ نشان می‌دهند، اما اتصالات مهم با این عوامل خطر تا حد زیادی ناشناخته مانده‌اند.
موضوع متناقض این است که افراد مبتلا به اضافه وزن و دیابت، بهتر از افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی بهبود می‌یابند؛ بنابراین باید به این سوال پاسخ دهیم که چه عاملی در مورد کووید-۱۹ وجود دارد که موجب می‌شود این گروه از افراد، آسیب‌پذیرتر باشند.

اسکرر و همکارانش در این پروژه، عوامل و مسیر‌های اتصال اضافه وزن و دیابت به کووید-۱۹ را دوباره مورد بررسی قرار دادند. این مکانیسم‌ها را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد. مکانیسم‌هایی که به گیرنده موسوم به "آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین" (ACE ۲) متصل می‌شوند و گیرنده‌هایی که تعاملی را میان کووید-۱۹ و بیماری‌های باکتریایی برقرار می‌کنند.

آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین، روی سطح بسیاری از سلول‌های بدن انسان ساکن است و در تنظیم حجم مایعات بدن، فشار خون و عملکرد رگ‌های خونی نقش دارد. همچنین کروناویروس از این آنزیم استفاده می‌کند تا به سلول‌های انسان وارد شود.

یکی از نظریه‌های مطرح شده این است که افزایش میزان ACE ۲ در افراد مبتلا به اضافه‌وزن یا دیابت، وارد شدن به سلول را برای ویروس آسان می‌کند و بار ویروسی را که یک عامل مهم در تعیین شدت بیماری است، افزایش می‌دهد. افزایش ACE ۲ در افراد مبتلا به اضافه وزن موجب می‌شود که این آنزیم به سوی ریه‌ها حرکت کند تا ویروس بتواند آن را مورد استفاده قرار دهد.

عامل دیگری که به عنوان عامل موثر گسترش بیماری در ریه‌ها شناخته می‌شود، میکروبتای بدن است. ما باکتری‌های بسیاری در بدن خود داریم که تعداد آن‌ها از تعداد سلول‌های ما بیشتر است. پژوهشگران باور دارند که انتشار باکتری و پیامد‌های ناشی از آن، در افراد مبتلا به اضافه‌وزن و دیابت بیشتر است و به التهاب مداوم در بافت‌های متفاوت منجر می‌شود.

اسکرر گفت: اگرچه همه این مکانیسم‌های احتمالی می‌توانند در شدت ابتلا به کووید-۱۹ نقش داشته باشند، اما ما باور داریم که یکی از آن‌ها نقش برجسته‌تری دارد و شاید نه تنها در افراد مبتلا به اضافه‌وزن و دیابت، بلکه در گروه‌های دیگر نیز خطر ابتلا به کووید-۱۹ را به همراه داشته باشند.

وی افزود: نظریه ما با آزمایش‌هایی پشتیبانی می‌شود که نشان می‌دهند ترکیب باکتری و عفونت ویروسی می‌تواند به "طوفان سیتوکین" (cytokine storm) منجر شود که یک واکنش التهابی شدید و نشانه ابتلا به کووید- ۱۹ است. به علاوه، تعامل میان باکتری‌های ویروسی نیز می‌تواند خطر ابتلا به کووید-۱۹ شدید را در افراد مسن‌تر و مبتلا به بیماری قلبی توضیح دهد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید