جریان الاکلنگی بازار بورس

جریان الاکلنگی بازار بورس

تصمیمات اقتصادی دولت ازسویی و رفتار هیجانی سرمایه‌گذاران و به‌خصوص عملکرد حقوقی‌ها از سوی دیگر هفته پیش‌رو را برای سرمایه‌گذاران هفته جذابی خواهد کرد.

کد خبر : ۸۴۶۱۲
بازدید : ۸۵۷
آخرین روز معاملاتی در بورس تهران با شروعی خیره‌کننده و پایانی متعادل همراه شد. موضوع از این قرار بود که در یک ساعت ابتدایی معاملات، شاخص بورس با رشدی خیره کننده در حال رسیدن به رشد ۳ درصدی بود که حقوقی‌ها با عرضه آبشاری از این جهش جلوگیری کردند.
فعالان بازار علت عرضه توسط حقوقی‌ها را متعادل کردن بازار و ترجیح مسوولان بورس برای جلوگیری از رشد شارپی که تا پیش از این بازار تجربه کرده است، می‌دانند. دیروز ۸۱ درصد ارزش معاملات مربوط به خرید حقیقی‌ها بود.
از مجموع ۱۹هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان کل ارزش معاملات ۱۵هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان مربوط به خرید حقیقی‌ها بوده است. در مقابل حقوقی‌ها با در اختیار گرفتن ۸۰ درصد از حجم فروش، دیروز نشان دادند قرار نیست حمایتی از بازار انجام دهند.

چهارشنبه سبز بورس با سوخت حقیقی‌ها
پرونده دو روز پایانی هفته معاملاتی بورس در حالی مثبت بسته شد که دغدغه سهامداران برای هفته پیش رو افزایش یافته است. تصمیمات اقتصادی دولت ازسویی و رفتار هیجانی سرمایه‌گذاران و به‌خصوص عملکرد حقوقی‌ها از سوی دیگر هفته پیش‌رو را برای سرمایه‌گذاران هفته جذابی خواهد کرد.

شنبه سرنوشت‌ساز
اما بازار سرمایه همچنان تحت تاثیر رفتار حقوقی‌ها است. این را پیمان حدادی تحلیلگر بازار سرمایه می‌گوید و اظهار می‌کند: روز گذشته عرضه سهام صنایع خودرویی تاثیر بسزایی برسهام صنایع دیگر گذاشت، اما با اینکه در آخرین ساعت معاملات دیروز و در انتهای بازار شاهد عرضه‌های زیادی ازسوی نماد‌های بزرگی همچون فولاد، فملی و بانکی‌ها بودیم، در مجموع حجم‌های قابل توجهی معامله شد و شاخص یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد را رد کرد.

او با اشاره به رشد شاخص عنوان می‌کند: رشد شاخص نشانه خوبی برای ادامه روند معاملات است و اگر بازار بتواند روند مثبت خود را شنبه نیز نگه دارد به این معنا است که کف شاخص ساخته شده، اما اگر شنبه و یکشنبه با عرضه زیاد سهام مواجه شویم و شاخص نتواند جهش مناسبی داشته باشد با عرضه‌های بیشتری همراه می‌شویم؛ بنابراین معاملات اول هفته آینده بسیار سرنوشت‌ساز و از اهمیت زیادی برخوردار است.
این کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان دلایل عرضه‌های آبشاری حقوقی‌ها در معاملات دیروز می‌گوید: برخی از سهام صنایع بزرگ به علت نوسان ۲۰ درصدی به مدت یک ساعت متوقف شدند و سهامدارانی که با دید کوتاه‌مدت و سفته‌بازانه وارد بازار شده‌اند، سعی کردند در آخرین روز معاملات ریسک کمتری کنند. از این رو با افزایش عرضه‌ها مواجه شدیم.

او خاطرنشان می‌کند: روند معاملات هفته آینده و نوسان قیمت‌های جهانی طی امروز و فردا بر تصمیمات فعالان بازار تاثیر بسزایی دارد، به همین دلیل پیش‌بینی هفته آینده بازار سهام را پیچیده‌تر می‌کند.

پیمان حدادی با انتقاد از طولانی شدن توقف نماد‌های شستا و پالایشگاهی‌ها می‌گوید: بازار متاثر از توقف این نماد‌ها است. روند بازگشایی این نماد‌ها طولانی شده و تا زمانی که این نماد‌ها باز نشوند، التهاب در بازار ادامه دارد.

به گفته او، بخشی از نقدینگی بازار در سهام این صنایع بلوکه شده این در حالی است که شایعات زیادی پیرامون زمان بازگشایی این نماد‌ها به گوش می‌رسد. بر همین اساس سهامداران معاملاتشان را با ترس بیشتری پیش می‌برند.
این تحلیلگر بازارسهام عنوان می‌کند: بسته نگه داشتن این نماد‌ها بدون اطلاع‌رسانی ابهامات بسیاری را به وجود آورده است. وقتی بازار شفاف نباشد سهامداران با اتخاذ تصمیمات هیجانی، روند متعادل بازار را تغییر می‌دهند. پیمان حدادی به نقش خنثای مجلس و دولت در بهبود نسبی وضعیت بورس در هفته اخیر اشاره می‌کند و می‌گوید: به نظر من این جلسات و اظهارنظر‌هایی که در مورد بورس می‌شود بیشتر جنبه روانی دارد و بازگشت بازار به مدار صعودی ربطی به جلسات مدیران بورسی، مجلس و دولت ندارد.
اقدامات برخی از سهامداران عمده در مورد انتشار اوراق تبعی، سهام خزانه و کاهش قیمت سهام از عوامل اصلی بهبود بازار است. درحال حاضر نه خبری از منابع صندوق توسعه ملی در بازار است و نه خبری از از بازارگردانی و اقدامات بانک‌ها برای بازارسهام.

او اظهار می‌کند: سرعت افزایش قیمت دلار دریک ماه اخیر در حالی اتفاق افتاده که بورس روز‌های خوبی را پشت سر نمی‌گذاشت؛ اما با توجه به اینکه برخی سهم‌ها از نظر تکنیکالی اصلاح قیمت داشتند با تقاضای سهامداران رو‌به‌رو شدند و بازار کمی رونق گرفت.

ادامه جریان الاکلنگی
احسان حاجی، کارشناس بازار سرمایه نیز با تحلیل هفته اخیر بازار سرمایه می‌گوید: وقتی شاخص بعد از سقف یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد با حمایت رو‌به‌رو شد، سهامداران انگیزه بیشتری برای نفروختن پیدا کردند. از سوی دیگر افزایش قیمت دلار نیز نوید روز‌های خوبی را به بازار سرمایه می‌دهد.

او با بیان اینکه احتمال اینکه بازار از هفته آینده درگیر نوسان شود زیاد است، اظهار می‌کند: بازار برای رسیدن به تعادل ممکن است دو روز مثبت و دو روزمنفی شود تا به ثبات برسد. به نظر می‌رسد اگر اتفاق غیر مترقبه‌ای نیفتد بازار از مهر ماه با رشد مناسبی همراه می‌شود و موج مثبت دیگری به راه خواهد افتاد.

به گفته احسان حاجی، عوامل بسیاری در اوج‌گیری شاخص نقش دارند. قیمت دلار نقش تعیین‌کننده‌ای در بازار این روز‌های سرمایه بازی می‌کند و موضوع مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که حقوقی‌ها، جلسات مدیران دولتی و نمایند‌گان مجلس کوچک‌ترین تاثیری در به وجود آمدن شرایط هفته اخیر نداشته است.
رفتار حقوقی‌ها در چندین مرحله به بازارسهام شوک منفی وارد کرد که منجر به بی‌اعتمادی بخش زیادی از سرمایه‌گذاران شد. او عنوان می‌کند: وقتی جلسه می‌گذارند و حقوقی‌ها را ملزم به خرید می‌کنند، اثرمخربی بر بازار می‌گذارد و این سیگنال را به سهامدار می‌دهد که وضعیت به قدری وخیم است که بازارباید به‌صورت مصنوعی حمایت شود؛ اما این تصمیمات نه تنها به روند بازار کمکی نکرد، حتی شرایط را سخت‌تر کرد.
حقوقی‌ها منافع سرمایه‌گذارانشان را در نظر می‌گیرند نه منافع بازار و سهامدار را به همین دلیل عملکرد آن‌ها دراین مقطع کاملا عادی وطبیعی است و جای نقد ندارد. حقوقی اگر تشخیص دهد بازار ممکن است ۲۰ درصد افت داشته باشد، وارد صف فروش می‌شود. این کارشناس بازار سرمایه اظهار می‌کند: بعد از رسیدن شاخص به یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد بازار به این نتیجه رسید که اصلاح کافی است و جریان معاملات باید وارد فاز جدیدی شود.
افت قیمت‌ها در بازار سهام جذابیت خرید را برای سهامداران بیشتر از قبل کرد. قیمت دلار نیز در دو هفته اخیربا رشد ۲۰ درصدی مواجه شد و از سوی دیگر وعده تخصیص منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه ورق معاملات را برگرداند.

احسان حاجی خاطرنشان می‌کند: تا سال گذشته روال بازار به این صورت بود که بیشتر از ۶۰ درصد ارزش معاملات روزانه از سوی حقوقی‌ها، قدیمی‌های بازار و نهاد‌های مالی انجام می‌شد؛ اما از اواخر سال گذشته این ۶۰ درصد معاملات توسط سهامدارانی انجام شده که بعضا سابقه سرمایه‌گذاری در بورس را نداشته‌اند در حال حاضر عملکرد حقیقی‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در ادامه روند معاملات دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تاکید می‌کند: حقیقی‌ها اگر احساس خطر کنند بلافاصله صفوف فروش را تشکیل می‌دهند. در چنین شرایطی پیشروی معاملات با هیجانات کاذب، بازار را به چالش می‌کشد؛ اما اگر این بخش از سهامداران بتوانند با شرایط موجود خود را وفق دهند با شاخص مثبت‌تری رو‌به‌رو خواهند شد و وضعیت بازار سهام به مراتب بهتر می‌شود.
جریان الاکلنگی بازار بورس
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید