خورشید وارد چرخه جدید شد

خورشید وارد چرخه جدید شد

به گفته کارشناسان، اهمیت این یافته در ارائه هشداری است برای آماده‌سازی جهت مقابله با معضلاتی که درنتیجه این تغییر در فعالیت خورشید، زندگی بشر با آن مواجه خواهد شد.

کد خبر : ۸۴۶۳۲
بازدید : ۹۰۲۲
خورشید وارد چرخه جدید شد
به گفته ناسا، خورشید وارد یک «چرخه خورشیدی» جدید شده است.

این چرخه جدید که تحت نام رسمی «چرخه خورشیدی ۲۵» شناخته می‌شود، متضمن تغییرات صعودی در اقلیم فضایی است که هم بر زندگی فضانوردان در فضا و هم بر فن‌آوری‌هایی که زندگی بشر بر روی زمین وابسته آن است، اثر خواهد گذاشت.

به گفته کارشناسان، اهمیت این یافته در ارائه هشداری است برای آماده‌سازی جهت مقابله با معضلاتی که درنتیجه این تغییر در فعالیت خورشید، زندگی بشر با آن مواجه خواهد شد.

خورشید یک چرخه فعالیت ۱۱ساله دارد که طی آن فعالیت خورشید به اوجی صعود می‌کند و دوباره به نقطه حضیض باز می‌گردد. اوج فعالیت خورشید در این چرخه چیزی است که اقلیم خورشیدی نامیده می‌شود. گرچه فعالیت خورشید برای چند صدسال تحت مشاهده [دانشمندان]بوده است، اما بسیاری از علل و آثار این پدیده هنوز ناشناخته و رمزآلود باقی‌مانده است.

تغییرات در اقلیم خورشیدی آثار متعددی دارد. از جمله این آثار اثر آن بر فضانوردانی است که از حفاظ میدان مغناظیسی زمین بیرون هستند. افزایش اقلیم خورشیدی فضانوردان را در معرض سطح خطرناکی از پرتو‌های خورشیدی قرار خواهد داد.
به علاوه، [باد‌های مغناطیسی خورشید]اثر مخربی بر شبکه‌های رادیویی در سطح زمین خواهد گذاشت. از این رو، کارشناسان بر این باورند که بهتر است از آغاز این چرخه جدید به عنوان فرصتی جهت برنامه‌ریزی برای تغییرات مورد انتظار در سال‌های پیش رو بهره‌برداری کرد.

جیک بلیچر، دانشمند ارشد ناسا که در مرکز این سازمان در بخش مدیریت مأموریت کاوش و عملیات بشر خدمت می‌کند، اظهار می‌دارد: «اقلیم خورشید بد و خوب ندارد، آن چه بد است‌عدم آمادگی برای تغییرات در فعالیت خورشیدی است.» به بیان او، «اقلیم فضای همینی است که هست؛ کار ما این است که برای آن آماده باشیم.»

به گفته ناسا، آخرین حضیض فعالیت خورشید که با آن آخرین چرخه خورشیدی پایان گرفت، در دسامبر ۲۰۱۹ اتفاق افتاد. اما نوسانات در فعالیت خورشید به این معنا است که چند ماه دیگر باید بگذرد تا به قطع و یقین بدانیم که وارد چرخه جدید شده‌ایم.

با ورود خورشید به چرخه جدید فعالیت خود حوادث بزرگی در سطح این سیاره رخ می‌دهد. انفجار‌های مهیب در سطح خوریشد موجب پرتاب هاله‌های خورشیدی و وزش باد‌های خورشیدی می‌شود. به گفته ناسا، این به معنای پرتاب «نور، انرژی و مواد خورشیدی» به فضا است.

فردریک کلته که مدیر مرکز داده‌های جهانی برای شاخص لکه‌های خورشیدی و مشاهده‌های بلند‌مدت خورشیدی است، اظهار می‌دارد: «ما با جزئیات، فعالیت چند لکه خورشیدی کوچک را که چرخه خورشیدی با تغییر رفتار آن‌ها شروع می‌شود، رصد می‌کنیم.»

[لکه‌های خورشیدی]خبررسان‌های کوچکی هستند که جلوتر خبر از آتش‌بازی بزرگ خورشیدی می‌دهند. تنها با رصد فعالیت لکه‌های خوررشیدی طی چندین ماه متمادی است که قادریم خاتمه یک چرخه خورشیدی و شروع چرخه جدید را تعیین کنیم.»

دانشمندان بر این باورند که فعالیت خورشید تا ماه ژوییه ۲۰۲۵ رو به صعود خواهد بود، و تنها بعد از آن است که فعالیت خورشید رو به نزول خواهد گذاشت.

به اعتقاد دانشمندان، انتظار این است که این چرخه کمابیش مشابه چرخه قبلی باشد که به لحاظ تاریخی از نظر سطح فعالیت خورشیدی یک چرخه متوسط بود. اما این بدان معنا نیست که با خطری مواجه نخواهیم بود.

به گفته داگ بیسکر فیزیکدان مرکز پیش‌بینی اقلیم فضایی وابسته به سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا: «فعالیت پایین‌تر از حد متوسط به این معنا نیست که احتمال وقوع حوادث نامترقبه خورشیدی وجود ندارد. اثر خورشید بر زندگی بشر یک اثر روزانه است و از آن گریزی نیست.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید