علائم، درمان و دلایل آب مروارید

علائم، درمان و دلایل آب مروارید

علائم، درمان و دلایل آب مروارید؛ آب مروارید به آرامی شکل می‌گیرد و در نهایت به جایی می‌رسد که در بینایی اختلال ایجاد می‌کند. احتمالا هر دو چشم شما دچار آب مروارید خواهد شد، اما معمولا این اتفاق برای هر دو چشم به طور همزمان رخ نمی‌دهد. آب مروارید در افراد سالمند شایع است.

کد خبر : ۸۴۸۰۰
بازدید : ۳۱۶۷

علائم، درمان و دلایل آب مروارید

فرادید | آب مروارید، ناحیه‌ای متراکم و کدر است که در عدسی چشم روی می‌دهد. آب مروارید زمانی شروع می‌شود که پروتئین‌های چشم، توده‌هایی تشکیل می‌دهند که باعث می‌شود عدسی نتواند تصاویر واضحی به شبکیه ارسال کند. شبکیه نوری را که از طریق عدسی دریافت کرده به سیگنال‌ها تبدیل می‌کند. سیگنال‌ها به عصب بینایی فرستاده می‌شوند که آن‌ها را به مغز می‌رسانند.

آب مروارید به آرامی شکل می‌گیرد و در نهایت به جایی می‌رسد که در بینایی اختلال ایجاد می‌کند. احتمالا هر دو چشم شما دچار آب مروارید خواهد شد، اما معمولا این اتفاق برای هر دو چشم به طور همزمان رخ نمی‌دهد. آب مروارید در افراد سالمند شایع است.

علائم آب مروارید چیست؟

علائم معمول آب مروارید شامل موارد زیر می‌شود:

  • تاری دید
  • مشکل دید در شب
  • رنگ پریده دیدن رنگ‌ها
  • افزایش حساسیت نسبت به خیره شدن
  • دیدن هاله‌هایی در اطراف نور‌ها
  • دو بینی در چشم مورد نظر
  • نیاز به تغییر مداوم شماره عینک یا لنز

چه عواملی سبب آب مروارید می‌شوند؟

آب مروارید چند علت می‌تواند داشته باشد:

  • تولید زیاد اکسیدانت‌ها که مولکول‌های اکسیژنی هستند که به دلیل زندگی عادی روزمره از نظر شیمیایی تغییر یافته‌اند.
  • سیگار کشیدن
  • پرتو فرابنفش خورشید
  • استفاده‌ی طولانی مدت از استروئید‌ها و سایر دارو‌ها
  • برخی از بیماری‌ها مانند دیابت
  • تروما
  • رادیوتراپی

علائم، درمان و دلایل آب مروارید

انواع آب مروارید

آب مروارید هسته‌ای

یکی از شایع‌ترین انواع آب مروارید است و معمولا اکثر افراد در سنین بالا به این نوع آب مروارید مبتلا می‌شوند. در واقع در این نوع از آب مروارید، قسمت مرکزی عدسی که به عنوان هسته شناخته می‌شود کدر شده و باعث تار شدن دید می‌شود. به مرور زمان عدسی چشم به رنگ زرد یا قهوه‌ای در می‌آید، در نتیجه فرد به سختی می‌تواند جزئیات اشیا را ببیند و همچنین اطراف اجسام درخشان هاله‌ای از نور خواهد دید.

آب مروارید کورتکس

در این حالت، شکل لبه‌های خارجی عدسی چشم که کورتکس نام دارد، تغییر شکل داده و لکه‌های سفیدی بر روی چشم ظاهر می‌شود. مشخصه اصلی این نوع، تابش خیره کننده است به طوری که دید در هنگام شب برای فرد بسیار دشوار می‌شود.

آب مروارید مادرزادی

ممکن است فرد به علت ژنتیکی یا بر اثر ابتلای مادر به بیماری خاصی مانند سرخچه در دوران بارداری، در حین تولد آب مروارید داشته باشد. اگر آب مروارید بر مرکز عدسی تاثیر نگذاشته باشد ممکن است نیازی به درمان نباشد. اما در صورتی که بینایی نوزاد را مختل کرده باشد ضرورری است که توسط پزشک متخصص چشم درمان شود.

آب مروارید زیر کپسول خلفی

این نوع آب مروارید با سرعت بیشتری پیشرفت می‌کند و علائم آن طی چند ماه آشکار می‌شود. در اثر آن، دید نزدیک فرد تحت تاثیر قرار گرفته و دیدن اجسام روشن نیز سخت می‌شود.

علائم، درمان و دلایل آب مروارید

آب مروارید زیر کپسول قدامی

هر گونه آسیب یا تورم در چشم منجر به این نوع آب مروارید خواهد شد. به طور مثال اگزما یا همان درماتیت آتوپیک می‌تواند یکی از علل بروز این نوع آب مروارید باشد.

آب مروارید تروماتیک

بسیاری از انواع صدمات ممکن است منجر به ابتلای فرد به آب مروارید شوند؛ صدماتی همچون ضربات محکم به چشم، سوختگی با انواع مواد شیمیایی یا ورود اجسام خارجی بسیار کوچک. آب مروارید می‌تواند بلافاصله پس از این صدمات یا پس از گذشت سال‌ها رخ دهد.

آب مروارید ثانویه

زمانی که فرد پس از انجام عمل جراحی یا به علت بیماری خاصی همچون دیابت به آب مروارید مبتلا می‌شود، پزشکان به آن آب مروارید ثانویه می‌گویند.

آب مروارید ناشی از پرتو

اشعه ماوراء بنفش خورشید می‌تواند به چشمان شما آسیب بزند و باعث ابتلا به آب مروارید شود. افرادی که به مدت طولانی در معرض نور آفتاب قرار دارند بایستی از عینک آفتابی مناسب استفاده نمایند. همچنین تحقیقات نشان داده است که آب مروارید می‌تواند یکی از عوارض جانبی پرتودرمانی جهت درمان سرطان باشد.

آب مروارید زونولار

این نوع آب مروارید که به صورت وراثتی منتقل می‌شود، معمولا در کودکان مشاهده شده و اصولا هر دو چشم را درگیر می‌کند. در این نوع آب مروارید، ابتدا نقطه‌های سفید بر روی عدسی چشم ظاهر شده و با گذشت زمان، قسمت مرکزی عدسی به طور کامل سفید می‌شود.

علائم، درمان و دلایل آب مروارید

آب مرواريد چگونه درمان مي‌شود؟

دکتر کیوان شیرزادی، جراح و متخصص چشم، درباره چگونگی درمان آب مروارید می‌گوید: اگر علائم آب مروارید خفیف باشد، تغییر نمره عینک ممکن است به طور موقت مشکل فرد را حل کند. محافظت از چشم، در برابر نور خورشید، ممکن است به جلوگیری یا کند شدن روند پیشرفت آب مروارید کمک کند. عینک‌های آفتابی هم که نور ماوراءبنفش را جذب می‌کنند یا عینک‌های طبی با یک پوشش ضداشعه ماوراء بنفش باعث حفاظت چشم می‌شوند.

اما اگر علائم آب مروارید خفیف نباشد، تنها راه درمان آب مروارید، جراحی است. هیچ دارو، رژیم غذایی، فعالیت ورزشی و جسمی و قطره و ... وجود ندارد که بتواند سبب درمان و یا جلوگیری از ابتلا به آب مروارید شود. بنابراین، تنها راه درمان آب مروارید، جراحی است. این بیماری، زمانی نیاز به جراحی دارد که فعالیت‌های شغلی یا روزمره از قبیل: مطالعه تماشای تلویزیون و رانندگی و ... دچار اختلال می‌شود.

پیشگیری

گرچه بیشتر موارد کاتاراکت، با بالارفتن سن ارتباط دارد. اما توصیه می‌شود که افراد به ویژه در سنین بالا معاینات منظم چشم پزشکی داشته باشند. این مهم می‌تواند به تشخیص زودهنگام آب مروارید، کمک کند.

دکترشیرزادی، در زمینه پیشگیری از ابتلا به آب مروارید، توصیه می‌کند:

* در رژیم غذایی، حتما انواع میوه و سبزی مصرف کنید.

* در معرض نور شدید خورشید، قرار نگیرید.

* درصورت ابتلا به دیابت، حتما به طور منظم به چشم پزشک مراجعه کنید.

*در صورت سابقه خانوادگی آب مروارید، معاینات دوره‌ای چشم را جدی‌تر بگیرید.

علائم، درمان و دلایل آب مروارید
علائم شایع آب مروارید

جراح و متخصص بیماری‌های چشم درباره علائم شایع آب مروارید می‌گوید علائم شایع آب مروارید عبارتند از:

* تارشدن دید چشم بدون درد.

* تاری دید تدریجی در مدت چند ماه و یا سال در یک یا هر دو چشم.

* تاری دید در شرایط نوری کم به ویژه در غروب.

* پخش نور به ویژه در هنگام رانندگی در شب در گذرگاه‌های دو طرفه

* تغییر در دید رنگی به ویژه در رنگ آبی در بعضی از انواع آب مروارید.

* دور بینی در یک چشم و یا سایه‌دار دیدن.

* تغییرات مکرر نمره عینک.

* حساسیت به نور.

* دوبینی در یک چشم.

* احتیاج به نور بیشتر برای مطالعه.

* محو شدن یا زرد شدن رنگ‌ها.

* کاهش دید در شب.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید