ایرباس هواپیمای هیدروژنی می‌سازد

ایرباس هواپیمای هیدروژنی می‌سازد

هیدروژن «سبز»، که برای این هواپیما به کار خواهد رفت باید از الکتریسیته‌ای تولید شود که به روش تجدید‌پذیر تولید شده باشد. این در حالی است که این هیدروژن اکنون بسیار گران‌تر از هیدروژن تولید سوخت‌های فسیلی است.

کد خبر : ۸۴۸۸۵
بازدید : ۹۰۶۶
ایرباس هواپیمای هیدروژنی می‌سازد
شرکت هوایی ایرباس اعلام کرده است که قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ میلادی هواپیمایی با سوخت هیدروژنی تولید کند. گیوم فوری، مدیرعامل ایرباس در مصاحبه با روزنامه پاریزین چاپ پاریس گفت: «توسعه‌ی هواپیمایی که از سوخت غیرکربنی استفاده کند نیاز به تکنولوژی خارق‌العاده‌ای ندارد.»

وی با اشاره به اینکه ایرباس هم‌اکنون از سوخت هیدروژنی برای ماهواره‌ها و موتور فضاپیمای اروپایی آریان استفاده می‌کند، افزود انتخاب و راه‌اندازی فناوری موردنیاز برای هواپیمای هیدروژنی پنج سال به طول خواهد انجامید و باید دو سال را نیز برای تهیه لیست کارخانجات و موسسات سازنده قطعات کنار گذاشت.
ف
وری گفت: با توجه به این آماده‌سازی‌ها، هواپیمای «عاری از کربن» در حدود سال ۲۰۲۸ وارد مرحله تولید خواهد شد. دولت فرانسه در چارچوب طرح حمایت مالی از صنعت هوایی، به خاطر رکود حاصل از همه‌گیری کرونا، قول داده است که تا سال ۲۰۲۲ مبلغ ۱.۵ میلیارد یورو از این طرح را متقبل شود.

بنابر اعلام مقامات ایرباس، مدل اولیه و کلاسیک این هواپیما تا ۲۰۰ نفر ظرفیت حمل خواهد داشت و مسافتی تا ۳۵۰۰ کیلومتر را می‌تواند بپیماید. مدل دیگری نیز از این هواپیما مخصوص مسافت‌های کمتر تولید خواهد شد که خواهد توانست حدود ۱۰۰ مسافر را جابجا کند.

هیدروژن مورد نیاز این هواپیما برای اینکه جای کمتری بگیرد، در دمای منفی ۲۵۳ درجه و به حالت مایع در محفظه‌ای ذخیره خواهد شد. هیدروژن «سبز»، که برای این هواپیما به کار خواهد رفت باید از الکتریسیته‌ای تولید شود که به روش تجدید‌پذیر تولید شده باشد. این در حالی است که این هیدروژن اکنون بسیار گران‌تر از هیدروژن تولید سوخت‌های فسیلی است.

بنابر آمار آژانس محیط‌زیست اروپا، هواپیما‌های فعلی پنج برابر بیشتر از خودرو‌ها و ده برابر بیشتر از قطار‌ها آلاینده کربنی وارد جو کره زمین می‌کنند.

منبع: یورو نیوز
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید