عرضه واکسن کرونا چینی اوایل سال ۲۰۲۱

عرضه واکسن کرونا چینی اوایل سال ۲۰۲۱

استفاده از واکسن‌های چینی در گذشته از طرف دولت‌های ایالات متحده، اروپا، ژاپن و استرالیا ممنوع شده است، اما این شرکت امیدوار است این بار با توجه به شیوع ادامه‌دار این بیماری عالم‌گیر این قوانین را دور بزند.

کد خبر : ۸۵۰۵۱
بازدید : ۷۵۸
عرضه واکسن کرونا چینی اوایل سال ۲۰۲۱
یین ویدانگ، مدیر اجرایی شرکت سینوواک
یک شرکت داروساز چینی ادعا کرد، واکسن ویروس کرونا که مشغول تحقیق و تولید آن است، تا اوایل سال ۲۰۲۱ برای عرضه جهانی آماده خواهد شد.

این واکسن یکی از چهار واکسنی است که در حال حاضر در چین مورد تحقیق و تولید است. یین ویدانگ، مدیر اجرایی شرکت سینوواک می‌گوید امیدوار است این واکسن را به زودی در کشور‌های سراسر جهان از جمله ایالات متحده و اروپا توزیع کند.
یین با اشاره به شهری در چین که در اواخر سال ۲۰۱۹ به بستر شیوع این ویروس مبدل گشت، گفت: «در آغاز راهکار ما فقط برای چین و شهر ووهان بود. ولی خیلی زود بعد از آن، در ماه ژوئن و ژوئیه این راهکار را تغییر دادیم تا شامل کل جهان شود.»

استفاده از واکسن‌های چینی در گذشته از طرف دولت‌های ایالات متحده، اروپا، ژاپن و استرالیا ممنوع شده است، اما این شرکت امیدوار است این بار با توجه به شیوع ادامه‌دار این بیماری عالم‌گیر این قوانین را دور بزند.

یین افزود: «هدف ما این است که این واکسن را برای کل جهان، از جمله ایالات متحده، اروپا، و دیگران، عرضه کنیم.»

دولت‌های سراسر دنیا بودجه‌های هنگفتی را به تحقیقات این واکسن اختصاص داده‌اند تا جلوی شیوع ویروس را بگیرند، ویروسی که تاکنون در کل جهان جان حدود ۹۷۹ هزار نفر را ستانده و ۳۲ میلیون نفر را مبتلا کرده است؛ و گرچه بیش از ۱۷۰ کشور دنیا به برنامه کواکس سازمان جهانی بهداشت پیوسته‌اند که سعی دارد با «ملی‌گرایی در تولید واکسن» مقابله کند و مطمئن شود چنین واکسنی به گستردگی در سطح جهان توزیع خواهد شد، اما چین به همراه روسیه و ایالات متحده از این طرح خارج شده‌اند.

علاوه بر سینوواک، دیگر تحقیقات پیشروی واکسن در چین شامل همکاری شرکت کان‌سینو با نیرو‌های نظامی این کشور و برنامه تحت کنترل دولت توسط شرکت سینوفارم است که مورد دوم دو واکسن مختلف را تحت تحقیق و تولید دارد.

آزمایش‌های واکسن کرونای سینوواک اکنون در حال آزمایش بر ۲۴ هزار داوطلب در کشور‌های برزیل، ترکیه و اندونزی است. آزمایش‌های بیشتری نیز برای بنگلادش و احتمالا شیلی برنامه‌ریزی شده است. یین گفت: شرکتش آن مناطق را به خاطر شیوع جدی این بیماری در آن‌ها و امکانات محدود برای تحقیق و تولید واکسن توسط آن کشورها، انتخاب کرده است.

این شرکت پیش‌بینی می‌کند بتواند چند صد میلیون دوز این واکسن را تا ماه‌های فوریه و مارس سال آینده تولید و عرضه کند و اولویت برای دریافت آن با کشور‌هایی خواهد بود که میزبان آزمایش آن بر روی انسان بوده‌اند.

دوز‌های کمتر این واکسن نیز در داخل چین بر روی کودکان و افراد مسن آزمایش شده چرا که گزارش‌های جهانی حاکی از صعود موارد ابتلا در این دو گروه سنی است. علی‌رغم آن که این واکسن هنوز از مرحله سوم آزمایشات بیرون نیامده، اما ده‌ها هزار نفر در چین تاکنون تحت مقررات اضطراری آن را دریافت کرده‌اند.

پکن پیش از این اجازه «استفاده اضطراری» از واکسن‌های احتمالی تحت تولید را برای گروه‌های پرخطر مانند مرزبانان و کارمندان نظام پزشکی، صادر کرد به این شرط که شرکت‌ها بتوانند با آزمایش بر هزار نفر «امنیت خوب و پادتن‌های کارآمد» واکسن خود را نشان دهند.

حدود ۹۰ درصد از کارمندان شرکت سینوواک نیز تاکنون این واکسن را دریافت کرده‌اند درحالی که کارآمدی آن هنوز اثبات نشده است، از جمله خود آقای یین که از اولین دریافت‌کنندگان این واکسن بود.

او هنگام بازدید خبرنگاران از این شرکت گفت: «این به نحوی سنت شرکت ما است.» و افزود او پیش از این نیز وقتی واکسن هپاتیت تحت تحقیق و تولید بود، آن را تزریق کرده بود.

منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید