۳۶ روز تا انتخابات آمریکا؛ هیاهو برسرانتقال مسالمت آمیز قدرت

۳۶ روز تا انتخابات آمریکا؛ هیاهو برسرانتقال مسالمت آمیز قدرت

محبوبیت دونالد ترامپ در طول چند ماه گذشته و به دنبال شیوع کرونا کاهش چشمگیری داشته و در نظرسنجی‌های صورت گرفته در ایالت‌های موسوم به میدان نبرد که به تازگی منتشر شده، ترامپ از جو بایدن، رقیب دموکرات خود عقب‌تر است. ناظران معتقدند که دونالد ترامپ برای منحرف کردن افکار عمومی از کاهش محبوبیت خود به سمت مسائل اقتصادی، ناآرامی‌های اجتماعی و موضوع دیوان عالی کشور روی آورده، اما این انحراف نتوانسته در نظرسنجی‌ها بهبودی حاصل کند. اما در نهایت این تلاش به جنجال اخیر ترامپ در عدم انتقال صلح آمیز قدرت در صورت شکست منجر شد.  

کد خبر : ۸۵۱۰۰
بازدید : ۱۱۴۲
۴۱ روز تا انتخابات آمریکا؛ هیاهو برسرانتقال مسالمت آمیز قدرت
فرادید | این دومین بار در طول یک هفته اخیر است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده اعلام می‌کند در صورتی که نتیجه انتخابات به ضرر او تمام شود، در برابر انتقال مسالمت آمیز قدرت تعهدی ندارد، موضعی که هم واکنش جمهوری خواهان را به دنبال داشته و هم با انتقاد گسترده دموکرات‌ها مواجه شده است.

به گزارش فرادید، روز پنج شنبه هفته گذشته بود که دونالد ترامپ، در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید، از تعهد دادن نسبت به انتقال صلح آمیر قدرت در صورت شکست در انتخابات ماه نوامبر (۱۳ آبان) خودداری کرد.

او در پاسخ به سوال یک خبر درباره پذیرش نتجه انتخابات در صورت شکست گفت: "باید بببینم چه می‌شود. خودتان می‌دانید که من به رای‌های پستی اعتراض دارم.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید، از تعهد دادن نسبت به انتقال صلح آمیز قدرت در صورت شکست در انتخابات ماه نوامبر خودداری کرد.

او در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره پذیرش نتیجه انتخابات در صورت شکست گفت: "مامی‌خواهیم مطمئن شویم که نتیجه انتخابات صادقانه باشد، و من هنوز مطمئن نیستم که چنین چیزی ممکن باشد. "

البته ترامپ پیش از این هم در رابطه با انتقال قدرت گفته بود "باید ببینیم چه می‌شود. خودتان می‌دانید که من به رای‌های پستی اعتراض دارم. این نحوه رای گیری در مقابل تقلب آسیب‌پذیر است. صندوق‌های رأی فاجعه و خارج از کنترل هستند! صادقانه بگویم، انتقالی در کار نخواهد بود بلکه تداوم (ریاست‌جمهوری من را) خواهیم داشت. "

رئیس جمهور آمریکا همچنین در برابر خبرنگاران گفته "انتظار دارد که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به دیوان عالی کشور، بالاترین نهاد قضائی ایالات متحده کشیده شود. ".

اما ناظران این اظهارات او را نشانه مصمم بودن ترامپ برای عدم پذیرش انتقال قدرت درصورت پیروزی جو بایدن می‌دانند؛ کاری که در تاریخ آمریکا سابقه نداشته است.

با این وجود، اظهارات دونالد ترامپ برگرفته از موضع جریان حزبی او در برابر رای دادی از طریق پست در دوران کروناست. موضعی که از چند ماه گذشته جمهوری خواهان بر آن تاکید دارند و به جنجالی میان آن‌ها و دموکرات‌های آمریکا بدل شده است.

البته در مقابل دعوا‌های جناحی در آمریکا، کارشناسان احتمال افزایش تقلب در رای دادن پستی را بسیار اندک ارزیابی می‌کنند.
۴۱ روز تا انتخابات آمریکا؛ هیاهو برسرانتقال مسالمت آمیز قدرت

واکنش ها به اظهارات دونالد ترامپ

محبوبیت دونالد ترامپ در طول چند ماه گذشته و به دنبال شیوع کرونا کاهش چشمگیری داشته و در نظرسنجی‌های صورت گرفته در ایالت‌های موسوم به میدان نبرد که به تازگی منتشر شده، ترامپ از جو بایدن، رقیب دموکرات خود عقب‌تر است.

ناظران معتقدند که دونالد ترامپ برای منحرف کردن افکار عمومی از کاهش محبوبیت خود به سمت مسائل اقتصادی، ناآرامی‌های اجتماعی و موضوع دیوان عالی کشور روی آورده، اما این انحراف نتوانسته در نظرسنجی‌ها بهبودی حاصل کند.

اما در نهایت این تلاش به جنجال اخیر ترامپ در عدم انتقال صلح آمیز قدرت در صورت شکست منجر شد.

پس از این اظهارات، نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان واکنش تندی نشان داد و گفت که دونالد ترامپ تحسین کننده افرادی مانند ولادمیر پوتین، کیم جونگ اون و رجب طیب اردوغان است. او به ترامپ هشدار داد که آمریکا روسیه، کره شمالی یا ترکیه نیست.
جو بایدن، نامزد ریاست جمهوری دموکرات‌ها هم سخنان ترامپ را غیرمنطقی عنوان کرد و گفت: "ما در چه کشوری زندگی می‌کنیم؟ برایم خنده‌دار است. ببینید، او نامعقول‌ترین حرف‌ها را به زبان می‌آورد. نمی‌دانم در این باره چه بگویم، اما [این حرف‌های ترامپ]مرا غافلگیر نمی‌کند. "

سخنگوی کارزار انتخاباتی بایدن نیز به این مساله واکنش نشان داد و تاکید کرد: "مردم امریکا درباره این انتخابات تصمیم می‌گیرند و دولت ایالات‌متحده کاملا قادر است متجاوزین را از کاخ سفید بیرون کند. "

همچنین برنی سندرز، نماینده دموکرات ایالت ورمونت مجلس سنای آمریکا نیز خواستار تشکیل یک کمیته غیرحزبی برای نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ امریکا شد.

البته در مقابل بخش اعظم جمهوری خواهان موضع سکوت اختیار کرده و بخش اقلیت این جناح نیز سعی دارند جو را متعادل کند و به نوعی به مردم نسبت به سلامت انتخابات اطمینان خاطر بدهند. اغلب این اعضاء انتقادات شخصی رئیس‌جمهوری را رد کرده اند.

سوزان کالینز، مارکو روبیو و لیز چنی از مجلس نمایندگان آمریکا و مک‌کانل از مجلس سنا نسبت به موضع ترامپ انتقادات صریحی اتخاذ کردند.

میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوری خواه مجلس سنا در آمریکا در این باره در صفحه توییترش نوشت: "جمهوری‌خواهان متعهد به انتقال آرام قدرت هستند. برنده انتخابات در روز سوم نوامبر به تاریخ ۲۰ ژانویه مراسم تحلیف را به جا خواهد آورد. انتقال قدرت بر حسب نظم و قانون صورت خواهد گرفت، آن‌گونه که از سال ۱۹۷۲ به بعد صورت گرفته است. "

لیز چنی هم در حساب کاربری توییتری خود نوشت: "رهبران آمریکا نسبت به قانون اساسی سوگند یاد می‌کنند و ما این سوگند خود را پاس خواهیم داشت. "
۴۱ روز تا انتخابات آمریکا؛ هیاهو برسرانتقال مسالمت آمیز قدرت
دعوای جمهوری خواهان و دموکرات‌ها به کجا می رسد؟
در حال حاضر جمهوری خواهان معتقدند که سیستم رای گیری پستی، احتمال تقلب در انتخابات را بالا می‌برد و برای همین دونالد ترامپ درخواست کرده تا این موضوع به دیوان عالی کشور کشیده شود. اما دموکرات‌ها با این موضوع مخالف هستند.

با این حال جمهوری‌خواهان بسیاری از ایالت‌ها تلاش می‌کنند از طریق قضایی جلوی این کار را بگیرند.

اما تا کنون دست‌کم در سه ایالت دادگاه درخواست جمهوری‌خواهان و تیم انتخاباتی ترامپ برای جلوگیری از رای دادن از طریق پست را رد کرده است.

بر این اساس دونالد ترامپ قصد دارد هرچه سریع‌تر برای روث بیدر گینزبرگ، قاضی لیبرال دیوان عالی ایالات متحده که هفته پیش درگذشت جانشینی معرفی کند و ظاهرا این کار قرار است روز شنبه انجام شود.

او می‌گوید به دلیل احتمال کشیده شدن نتیجه انتخابات به دیوان عالی اهمیت زیادی دارد که این نهاد بتواند کار خود را با حضور تمام قاضیان که تعداد آن‌ها ۹ نفر است ادامه دهد.

البته دموکرات‌ها و برخی از جمهوری‌خواهان با تعیین جانشینی برای گینزبرگ پیش از انتخابات مخالفت می‌کنند و خواستار سپردن این کار به رئیس جمهوری جدید هستند.

مطابق قانون اساسی آمریکا قاضیان دیوان عالی به پیشنهاد رئیس جمهوری و پس از تائید مجلس سنا انتخاب می‌شود. این سمت مادام‌العمر است مگر قاضی خود کناره‌گیری کند یا اکثریت کنگره او را استیضاح و برکنار کند.

در حال حاضر از هشت قاضی دیوان عالی پنج نفر نزدیک به محافظه‌کاران محسوب می‌شوند. در صورتی که ترامپ جانشینی برای گینزبرگ پیشنهاد کند و اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس سنا به او رای دهند ترکیب این نهاد بیش از گذشته به سود جناح محافظه‌کار سنگین‌تر خواهد شد.

به طور معمول سنای آمریکا از به بحث گذاشتن و تصمیم‌گیری در مورد چنین مسائل مهمی در فاصله اندک پیش از انتخابات ریاست جمهوری پرهیز می‌کند.

اما با وجود این ها، میچ مک کانل، رهبر فراکسیون اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس سنا گفته است اگر ترامپ جانشینی برای گینزبرگ معرفی کند از رای‌گیری درباره او پیش از انتخابات خودداری نمی‌کنند.

دونالد ترامپ از سال ۲۰۱۷ تا کنون در انتخاب دو قاضی جدید دیوان عالی دخیل بوده که هر دو از محافظه‌کاران بوده‌اند.

در آخرین خبرها، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه اعلام کرده است که ترامپ در روز‌های آینده یک قاضی محافظه‌کار به نام «ایمی کُنی برت» را برای دیوان عالی نامزد خواهد کرد.

رویترز نوشت: "برت ۴۸ ساله در سال ۲۰۱۷ به عنوان قاضی در دیوان استیناف منطقه هفت آمریکا در شیکاگو مشغول به کار شد. چنانچه او تایید شود، ششمین زنی خواهد شد که وارد دیوان عالی ۹ عضوی آمریکا می‌شود و ترکیب ۶ به ۳ محافظه‌کاران مقابل لیبرال‌ها را شکل می‌دهد. "

براساس گزارش ها، برت به حمایت از سیاست‌های سختگیرانه مهاجرتی ترامپ رای داده و از مواضع او در زمینه گسترش آزادی‎های مربوط به مالکیت اسلحه حمایت کرده است. او در نیوارلینز به دنیا آمده و همسرش دادستان سابق ایالت ایندیاناست و هفت فرزند دارند.

قضات دیوان عالی آمریکا مادام‌العمر در کرسی قضاوت بالاترین دادگاه این کشور قرار می‌گیرند و آرای آن‌ها می‌تواند سیاست کشور در حوزه‌های متنوعی از حقوق رای‌دهندگان تا حق مالکیت اسلحه یا سقط جنین و تبادلات مالی در انتخابات را تحت تاثیر قرار دهد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید