کیفیت آنتی بادی به "میزان شدت کرونا" وابسته است!

کیفیت آنتی بادی به "میزان شدت کرونا"  وابسته است!

امکان دارد که فردی که دچار نوع شدید کرونا شده باشد آنتی بادی کمی داشته باشد و برعکس بهبودیافته‌ای که علائم شدیدی نداشته است، آنتی خوبی داشته باشد.

کد خبر : ۸۵۴۵۷
بازدید : ۸۴۰۴
کیفیت آنتی بادی به
مدیرکل انتقال خون استان تهران رابطه کیفیت آنتی بادی و رابطه آن با پلاسمای خون در بهبودیافتگان کرونا را تشریح کرد.
محمدرضا مهدی زاده در پاسخ به این سوال که آیا کیفیت آنتی بادی فردی که به نوع شدید کرونا دچار شده است با پلاسمای شخصی که نوع خفیف این بیماری را گرفته و بهبودیافته است برای اهدای پلاسما متفاوت است، گفت: اینگونه نیست که فردی که به نوع شدید کووید۱۹ مبتلا شده است، آنتی بادی بیشتری بسازد و شخصی که علائم کمی از این بیماری را داشته‌است، آنتی کمتری داشته باشد.
امکان دارد که فردی که دچار نوع شدید کرونا شده باشد آنتی بادی کمی داشته باشد و برعکس بهبودیافته‌ای که علائم شدیدی نداشته است، آنتی خوبی داشته باشد. با آزمایش‌هایی که روی آنتی بادی دریافتی انجام می‌دهیم به میزان آن در بدن پی می‌بریم و اگر مقدار آن مناسب باشد، می‌توانیم از آن برای درمان بیماران نیازمند استفاده کنیم.

وی ضمن اشاره به اینکه بهبودیافتگان کرونا می‌توانند یک ماه بعد از بهبودی در فواصل یک ماه به طور مجدد برای اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون مراجعه کنند، ادامه داد:
هر بار که شخص بهبودیافته برای اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون مراجع می‌کند ما سطح آنتی بادی را چک می‌کنیم و تا زمانی که مقدار آن بالا باشد، می‌توانیم از فرد پلاسما دریافت کنیم و آن را مورد استفاده قرار دهیم و مشخص نیست آنتی‌بادی فرد بهبودیافته تا چه زمانی بالا است و ممکن است شخصی بعد از ۳ تا ۴ بار مراجعه هنوز مقدار آنتی‌بادی مناسبی داشته باشد.

مدیرکل انتقال خون استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا شیوع کرونا نیاز مراکز درمانی را به خون بیشتر کرده است، توضیح داد: فردی که به بیماری کرونا دچارشده به خون احتیاجی ندارد و ممکن است در مواردی به پلاسمای بهبودیافتگان احتیاج پیدا کند، اما امکان دارد در مواری که بیماری وارد مراحل پیشرفته شده و بیمار مجبور به استفاده از دستگاه اکسیژن شده است، کرونا برای فرد مبتلا عوارضی را به همراه داشته باشد که موجب شود بیمار به خون احتیاج پیدا کند وگرنه خود این بیماری نیاز به خون را در مبتلایان ایجاد نمی‌کند.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون حدود ۵ درصد از بهبودیافتگان کرونا که شرایط اهدای پلاسما را داشته‌اند، به مراکز انتقال خون مراجعه کرده‌اند، از مردم درخواست کرد:
افرادی که دچار کووید ۱۹ شده‌اند و یک ماه از بهبودی آن‌ها گذشته است به مراکز انتقال خون مراجعه کنند و با اهدای پلاسما بیماران را یاری کنند چرا که همانطور که می‌دانید کشور ما وارد موج سوم کرونا شده و استان تهران از مرحله بحران هم بالاتر رفته است و قطعا در پاییز و زمستان نیاز به پلاسما افزایش خواهد یافت.

مدیرکل انتقال خون استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا وجود تحریم‌ها سازمان انتقال خون را در تامین تجهیزات با مشکل مواجه کرده است، متذکر شد:
تا کنون تحریم‌ها تاثیر چندانی بر کار ما نگذاشته و شیوع بیماری کرونا موجب شده است که میزان مراجعه مردم به مراکز انتقال خون کاهش یابد و ما از همه افرای که شرایط اهدای خون را دارند درخواست می‌کنیم که به مراکز انتقال خون مراجعه کنند تا ما بتوانیم نیاز ۱۶۰ مرکز درمانی استان تهران به خون را رفع کنیم.
منبع: خبرگزاری میزان
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید