شیما نیاورانی کیست؟

شیما نیاورانی کیست؟

شیما نیاورانی که متولد ۱۶ تیرماه ۱۳۶۴ در تهران است، پس از مهاجرت به سوئد، فعالیت هنری خود را آغاز کرد. او در دوران فعالیت حرفه‌ای خود در حوزه تئاتر، در صحنه‌های تئاتر مشهوری همچون دراماتن، استکهلم استادستر، استیکره سودرا، رادیوتیرن، ریکستر تئاتر اجرا کرده است. او از زمان اولین اجرای انفرادی خود به بازی درام روی صحنه تئاتر روی آورد.

کد خبر : ۸۵۵۱۹
بازدید : ۳۷۵۸
شیما نیاورانی کیست؟
فرادید | شیما نیاورانی بازیگر، نمایشنامه نویس، کارگردان، خواننده و ترانه سرای ۳۵ ساله ایرانی-سوئدی است. او تقریباً در تولید ۵۰ فیلم سینمایی، تلویزیون و تئاتر ظاهر شده است.

به گزارش فرادید، او که هفته های گذشته به یکی از رسانه‌های فارسی زبان دعوت شده بود در مورد فراز و نشیب زندگی اش گفت: "۴ سالم بود که از ایران به سمت سوِئد مهاجرت کردیم وابتدا در شمال این کشور ساکن شدیم. سپس به استکهلم رفتیم. اما در کل بیشتر زمان کودکی من در جابجایی و مهاجرت سپری شد. "

او همچنین درباره دوران کودکی خود گفت: "من با برادر بزرگترم که ۶ سال اختلاف سنی داریم باهم بازی می‌کردیم، بازی‌های ما شامل فیلم برداری، نمایش نامه نوشتن وطراحی صحنه بود. در مدرسه نیز تئاتر بازی کردم وسپس در سن ۱۹ سالگی کار اصلی خود را که هنرپیشگی بود آغاز کردم."

نیاورانی با اشاره به نقطه آغاز دوران فعالیت هنری اش، اضافه کرد: "نخستین بار در ۱۹ سالگی یکی از نمایشنامه هایم را برای یکی از بزرگ‌ترین تئاتر‌های ملی سلطنتی دراماتیک سوئد ایمیل کردم. خیلی غیرمنتظره وباورنکردنی به ایمیلم پاسخ دادند وگفتند که باید از نزدیک یکدیگر را ملاقات کنیم تا بتوانیم به شما کمک کنیم. "
او ادامه داد: " بعداز دیدار با یکی از اعضای تئاتر سلطنتی دراماتیک، او نمایشنامه مرا به دقت بررسی کرد وگفت که کاری بی نظیر و بی نقص است وباید نمایشنامه‌ای ویژه برای شخص خودم بنویسم که اجرایی تک نفره داشته باشم. درهمان سن ۱۹ سالگی به روی صحنه‌ی تئاتر رفتم وهمه‌ی کار‌های صحنه به عهده‌ی خودم بود. سپس در سن ۲۲ سالگی نیز یک تئاتر تک نفره را اجرا کردم که این کار در تلویزیون سوئد منتشر شد."

شیما نیاورانی در آخر برنامه هم گفت: "من زبان‌های زیادی را فرا گرفتم. از جمله زبان فارسی که به زمان کودکی من باز می‌گردد وسوئدی که تاکنون با این زبان بزرگ شده ام. تحصیل من به زبان آلمانی بوده ونیز آواز‌هایی به زبان فرانسوی خوانده ام که در تلوزیون فرانسه منتشر شده است وهمچنین به زبان انگلیسی نیز تسلط دارم. "

بررسی‌ها نشان می‌دهد که شیما نیاورانی به خاطر بازی در نقش‌های "Maiken" در سریال "همه چیز می‌افتد" به کارگردانی هنریک شیفرت، نقش "پیپی" در سریال "ماشین پسر" و با بازی در نقش "لیلی" در فیلم Sjölyckan به کارگردانی فلیکس هرنگرن شناخته شده است.

شیما نیاورانی در ۱۹ سالگی با اجرای نمایش "Autodidakt i enmansakt" که مسئولیت نمایشنامه، کارگردانی، مشارکت، صحنه نویسی، موسیقی، لباس و نورپردازی را بر عهده داشت، به موفقیت بزرگ خود دست یافت. او برای مدت بیش از یک سال با این برنامه تور پیش رفت و برای این کار‌ها چندین جایزه دریافت کرد.

شروع فعالیت در تئاتر

شیما نیاورانی در دوران فعالیت حرفه‌ای خود در حوزه تئاتر، در صحنه‌های تئاتر مشهوری همچون دراماتن، استکهلم استادستر، استیکره سودرا، رادیوتیرن، ریکستر تئاتر اجرا کرده است. او از زمان اولین اجرای انفرادی خود به بازی درام روی صحنه تئاتر روی آورد.

نیاورانی چندین جایزه از جمله جوایز هنری برنادوت و افتخار افتخار شهر استکهلم را برای نقش‌های نمایشی خود از جمله "من با برادرانم تماس می‌گیرم" از جوناس هاسن "خمیری که با برادرش شبلی نیاورانی بازی کرده" و "بی احساس برای مبتدیان" برنده شده است.

او در مجموعه Candida با تامی برگگرن بازی کرده است. نیاورانی همچنین در صحنه، نمایش کمدی "ایستادن برای استکهلم" با ادی ایزارد، کمدین انگلیسی، هم بازی بوده است.

نیاورانی در سال ۲۰۰۷، نقش اصلی بیوه Queck در فیلم "نانوایی" نوشته برتولت برشت را بازی کرد که کارگردان آن را "لارس رودولفسون" برعهده داشت.

او همچنین در بهار سال ۲۰۰۸، او نقش اصلی را به عنوان هدویگ در فیلم Tjuven گوران تونستروم بازی کرد که توسط لینوس تونستروم در تئاتر شهر اوپسالا روی صحنه رفت. از آن زمان، نیاورانی چندین نقش اصلی را در تئاتر شهر اوپسالا بازی کرده است، از جمله ملکه کریستینا، ریگولتو و کنتبی.

در نوامبر ۲۰۰۹، او یک نمایش موزیکال انفرادی تحت عنوان "Shima Niavarani is a Übermensch" را در Södra Teatern به صحنه برد، که نویسندگی، کارگردانی و کار صحنه نویسی آن را خود او برعهده داشت که شگفتی ساز شد. شیما نیاورانیب برای این نمایش از سوی منتقدان سوئدی به عنوان یکی از ۵۰ قهرمان تئاتر استکهلم معرفی شد. این اجرا در مسابقه "Puls på Sverige" که به صورت دوسالانه از سوی "Dramaten SVT" برگزار می‌شود، درام ابتکاری این جایزه را از آن خود کرد.

شیما نیاورانی کیست؟
فیلم، تلویزیون، موسیقی و رادیو

شیما نیاورانی علاوه بر تئاتر در سینماو تلویزیون نیز فعالیت داشته است، به عنوان مثال او در یکی از نقش‌های اصلی فیلم بلند "جنگجویان عشق" به کارگردانی سیمون استاهو حضور داشت. نیاورانی همچنین در فیلم "او امشب دوباره وحشی است " نقش اول را داشت.

او همچنین در تقویم کریسمس SVTs به نام "هزار سال تا شب میلاد" به همراه لوتا لوندگرن و اریک هاگ بازی کرد. نیاورانی در سال ۲۰۱۶ در فصل دو SVT سری ۳۰ درجه در ماه فوریه بازی کرد.

شیما نیاورانی تاکنون در 5 فیلم سینمایی "جنگجویان عشق"، "زندگی در فاگرویک"، "همه چیز می‌افتد"، "چیزی باید خراب شود"و"عینک کراکل" به عنوان بازیگر اصلی حضور داشته است.

نیاورانی به خاطر شخصیت کمدی خود که در نمایش‌های طنز رادیو سوئد P ۳ شنیده می‌شود "Lilla Al Fadji"، "خبرنگار عروسی" و "بهشت طنز" شناخته می‌شود. او همچنین در تولیدات درام مانند "شنل قرمزی و گرگ ها" که وی در آن نقش شنل قرمزی سوار را داشت، حضور داشته است.

شیما نیاورانی در ادامه فعالیت هایش به سراغ موسیقی رفت و در سال۲۰۱۴، در برنامه " اسکانسن آواز بخوانید" شرکت کرد و دو ترانه خواند که یکی از آن‌ها آهنگی ساخته و پرداخته خود او بود.

در سال ۲۰۱۵ نیز او در سریال کمدی Boy Machine بازی کرد که از TV۴ پخش شد؛ و در همان سال او نمایش حرکتی "شب فیلم با شیما" را در SVT ارائه داد.

جوایز

نیاورانی جوایز مختلفی برای مشارکت در بازیگری دریافت کرده است، از جمله این دستاوردها می توان به بازیگر طنز سال در فستیوال Humor Award ۲۰۱۷ برای بازی در نقش "زیتون" اشاره کرد.
او همچنین جوایز هنری برنادوت و جایزه افتخار شهر استکهلم را دریافت کرده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید