بلوای النصر علیه پرسپولیس؛ چه اتفاقی برای سرخ‌ها می‌افتد؟

بلوای النصر علیه پرسپولیس؛ چه اتفاقی برای سرخ‌ها می‌افتد؟

در حال حاضر کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) برای بررسی دقیق‌تر شکایت باشگاه النصر عربستان از تیم فوتبال پرسپولیس از فیفا درخواست کمک کرده، اما رسانه‌های عربستانی مدعی شده اند که فیفا به کنفدراسیون فوتبال آسیا برای صدور هر حکمی که صلاح می‌داند چراغ سبز نشان داده است.این در حالی است که باشگاه پرسپولیس در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که کلیه فعالیت‌های نقل و انتقالاتی پرسپولیس چندین روز قبل از تاریخ محرومیت اعلامی از سوی فیفا، به پایان رسیده بود. حتی ثبت‌نام تمام بازیکنان جدید پرسپولیس برای رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در سامانه مسابقات، قبل از محرومیت انجام شد.

کد خبر : ۸۵۵۵۴
بازدید : ۱۰۹۸
بلوای النصر علیه پرسپولیس؛ چه اتفاقی برای سرخ‌ها می‌افتد؟
فرادید | پرسپولیس در بازی نیمه نهایی لیگ قهرمانی آسیا که شنبه شب برگزار شد، توانست النصر عربستان را از پیش رو بردارد و به فینال صعود کند. اما چند ساعت پس از این برد شیرین، باشگاه النصر مدعی شد که پرسپولیس با بکار گرفتن هفت بازیکن به صورت غیر قانونی، مرتکب تخلف شده است. پس از آن هم رسانه‌های عربستانی خبر دادند که مسئولان باشگاه به شکل رسمی شکایت خود را در کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) به ثبت رسانده اند.

به گزارش فرادید، باشگاه النصر در شکایت خود مدعی شده که پرسپولیس در حالی که به دلیل شکایت برانکو ایوانکویچ، سرمربی سابق این تیم وبراساس رای کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC)، اجازه بستن قرار داد با بازیکنان جدید را نداشته است، اما علاوه بر بستن قرار داد با بازیکنان جدید، آن‌ها را در مرحله نیمه نهایی به کار گرفته است.

حامد لک، آرمان رمضانی، عیسی آل کثیر، احسان پهلوان، میلاد سرلک، علی شجاعی و سعید آقایی بازیکنان جذب شده پرسپولیس در پنجره نقل و انتقالات اخیر هستند. پرسپولیس در این بازی با ترکیب حامد لک، محمد‌حسین کنعانی، شجاع خلیل‌زاده، سیامک نعمتی، سعید آقایی، احمد نوراللهی، کمال کامیابی‌نیا، بشار رسن، احسان پهلوان، وحید امیری و مهدی عبدی در مقابل النصر حاضر شد.

ایمن الرفاعی، رئیس سابق کمیته انضباطی و کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال عربستان درباره شکایت النصر چند فرضیه مطرح کرده است. او گفته "نخستین فرضیه حاکی از نقض مقررات و ممنوعیت باشگاه پرسپولیس از سوی فیفا است. در این صورت، بر اساس ماده ۳۰ قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا و ماده ۵۶ که جریمه نقدی را شامل می‌شود، نتیجه از تیم برنده گرفته می‌شود و بر اساس ماده ۲۰ آیین نامه کنفدراسیون آسیا، آن تیم با نتیجه ۳ بر صفر بازنده می‌شود در حالی که AFC قوانین را نقض کرده است. "

الرفاعی همچنین گفته " فرضیه دوم سه حالت دارد. اولین حالت این است که باشگاه ایرانی قرارداد بازیکنانش را یا قبل از محرومیت و به درستی ثبت کرده و یا قبلاً مبالغی برای جریمه پرداخت کرده است که در این صورت، تصمیم قطعی محسوب می‌شود. "

براساس پیش بینی رئیس سابق کمیته انضباطی و کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال عربستان "حالت دوم این است که پرسپولیس از یک مرجع بالاتر قضایی چه در دادگاه تجدیدنظر چه دادگاه عالی ورزش تصمیم به لغو این حکم می‌گیرد که در این صورت ثبت بازیکنانش معتبر شناخته می‌شود.

او اضافه کرد: "حالت سوم که ممکن است تردید‌هایی در آن باشد این است که اگر کنفدراسیون فوتبال آسیا پرسپولیس را از این تصمیم قضایی خارج کرد که حق استثنا ندارد، در این صورت همه می‌دانند که حکم قضایی لغو نشده و منتفی است مگر با حکم قضایی بالاتر. "

البته پیش بینی عربستانی‌ها از محکومیت پرسپولیس در حالی است که مسئولان باشگاه سرخ پوشان ایران هرگونه تخلف و تخطی از قانون را رد کرده است.
بلوای النصر علیه پرسپولیس؛ چه اتفاقی برای سرخ‌ها می‌افتد؟

شکایت النصری ها به کجا می رسد؟

در حال حاضر کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) برای بررسی دقیق‌تر شکایت باشگاه النصر عربستان از تیم فوتبال پرسپولیس از فیفا درخواست کمک کرده، اما رسانه‌های عربستانی مدعی شده اند که فیفا به کنفدراسیون فوتبال آسیا برای صدور هر حکمی که صلاح می‌داند چراغ سبز نشان داده است.

این در حالی است که باشگاه پرسپولیس در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که کلیه فعالیت‌های نقل و انتقالاتی پرسپولیس چندین روز قبل از تاریخ محرومیت اعلامی از سوی فیفا، به پایان رسیده بود. حتی ثبت‌نام تمام بازیکنان جدید پرسپولیس برای رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در سامانه مسابقات، قبل از محرومیت انجام شده بود.

در حکم فیفا هم آمده است: "با توجه به عدم پرداخت بدهی ظرف مهلت مقرر، از تاریخ ۱۲ سپتامبر پنجره نقل و انتقالات پرسپولیس به مدت یک فصل بسته خواهد ماند. بدیهی است به محض پرداخت بدهی توسط باشگاه و ارسال اسناد، پنجره نقل و انتقالات باشگاه باز خواهد شد. ".

اما در حال حاضر مسئله این است که آیا پرسپولیس در مهلت یک ماهه پرداخت طلب برانکو، می‌توانست اقدام به جذب بازیکن کند یا خیر. بررسی‌ها نشان می‌دهد که حکم فیفا روز شش آگوست ۲۰۲۰ (۱۶ مرداد ۱۳۹۹) صادر شده، اما ابلاغ آن شش روز طول کشیده است و روز ۱۲ آگوست (۲۲ مرداد) اعلام شده که پرسپولیس یک ماه فرصت دارد تا این بدهی را بپردازد. در غیر این صورت از پنجره بعدی نقل و انتقالات محروم خواهد شد.

فرصت یک ماهه پرسپولیسی‌ها در روز ۲۱ شهریور به پایان رسید و در واقع سرخ پوشان تا روز ۲۰ شهریور فرصت ثبت قراردادهایشان را داشتند. اما خرید‌های جدید تیم پرسپولیس روز ۱۵ شهریور با حضور در هیئت فوتبال تهران قرارداد خود را ثبت کردند.

با این حال فدراسیون فوتبال به عنوان مجری قوانین و احکام از سوی فیفا شناخته می‌شود. مسئولان فدراسیون فوتبال در رابطه با شکایت النصری‌ها گفته اند که "محرومیت پرسپولیس به ما ابلاغ شد و پرسپولیس از پنجره بعدی نقل و انتقالات محروم شد. از آنجایی که ما در میانه یک پنجره بودیم، پرسپولیس قرارداد‌های خود را به امضا رساند و مشکلی ندارد. "

حمیرا اسدی عضو کمیته بین الملل فدراسیون فوتبال در ادامه این موضوع گفته " وقتی باشگاهی از نقل و انتقالات محروم شود، خود به خود سیستم TMS هم بسته خواهد شد و امکان ثبت قرارداد از سوی فیفا هم ناممکن می‌شود. "

با این حال به نظر می‌رسد پرسپولیس مشکلی برای ثبت قرارداد خود نداشته و احتمالا شکایت النصر نیز راه به جایی نخواهد برد، اما در نهایت باید منتظر حکم کنفدراسیون فوتبال آسیا بود.
بلوای النصر علیه پرسپولیس؛ چه اتفاقی برای سرخ‌ها می‌افتد؟

مواد قانونی فیفا چه می گویند؟

مطابق بند ۱ ماده ۶ مقررات وضعیت و انتقال بازیکنان فیفا، ثبت قرارداد بازیکنان باید در بازه‌های تعیین شده توسط فدراسیون‌ها انجام شود و خارج از این بازه‌های زمانی امکان‌پذیر نیست. این قاعده یک استثنا دارد و آن استثنا شامل بازیکنانی می‌شود که خارج از بازه زمانی پنجره نقل و انتقالاتی قراردادشان خاتمه یافته است. این بازیکنان می‌توانند خارج از بازه زمانی قرارداد خود با باشگاه جدید را ثبت کنند.

مطابق بند ۱ ماده ۱۵، زمانی که باشگاهی محکوم شود و مبلغ محکومیت را پرداخت ننماید، کمیته انضباطی آن باشگاه را جریمه و از پنجره نقل و انتقالاتی محروم می‌کند. این محرومیت سی روز بعد از ابلاغ تصمیم اجرا می‌شود.

تصمیم فیفا ۱۶مرداد (۶ آگوست) صادر و ۲۲ مرداد (۱۲ آگوست) به باشگاه پرسپولیس ابلاغ شده است؛ بنابراین باشگاه پرسپولیس تا انتهای زمان اداری ۲۱ شهریورماه (۱۱ سپتامبر) فرصت برای پرداخت داشته و پس از آن، پنجره نقل و انتقالاتی‌اش به‌صورت اتوماتیک بسته شده است.

با این حال پنجره باشگاه پرسپولیس تا ۲۱ شهریورماه باز بوده و این باشگاه حق ثبت قرارداد بازیکنان جدید را داشته است. پس از این تاریخ پنجره باشگاه بسته شده و حق ثبت هیچ قرارداد جدیدی را نداشته‌اند. اگر پس از این تاریخ، قراردادی ثبت شده باشد و پرسپولیس در بازی برابر النصر از این بازیکن بهره برده باشد، نتیجه بازی ۳ بر صفر به سود النصر تغییر خواهد کرد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید