کاهش سن یائسگی در کشور

کاهش سن یائسگی در کشور

از فاکتور‌های دیگری که می‌تواند به صورت غیرمستقیم در این زمینه تاثیرگذار باشد بالا رفتن سن ازدواج، فرزندآوری و به طور کلی محدود کردن تعداد فرزندان است.

کد خبر : ۸۵۵۸۲
بازدید : ۸۵۹۹
کاهش سن یائسگی در کشور
به گفته رئیس مرکز تحقیقات اندوکرینولوژی تولید مثل سن یائسگی زنان ایرانی به ۴۹ تا ۵۰ سال و نیم رسیده است و یائسگی زودرس و نارسایی زودرس تخمدان در یک دهه اخیر افزایش یافته است.

دکتر فهیمه رمضانی در پاسخ به پرسشی درباره‌ی تحقیقات انجام شده در زمینهکاهش سن یائسگی در زنان ایرانی گفت: درباره روند کاهشی متوسط سن یائسگی نمی‌توانم به صراحت اظهار نظر کنم، اما موارد یائسگی زودرس که به یائسگی زیر ۴۵ سال اطلاق می‌شود و یا نارسایی زودرس تخمدان که به یائسگی در سنین زیر ۴۰ سال گفته می‌شود، طی یک دهه اخیر افزایش یافته است.

رئیس مرکز تحقیقات اندوکرینولوژی تولید مثل وابسته به پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم با بیان این که «در حال بررسی علل افزایش یائسگی زودرس هستیم»، افزود: اکنون بر روی موضوع آلاینده‌های محیطی و کاهش ذخایر تخمدانی مشغول پژوهش هستیم.
از لحاظ نظری، می‌توان آلاینده‌های محیطی را به عنوان یک ریسک فاکتور قلمداد کرد. فاکتور‌های تغذیه‌ای هم می‌توانند قطعا تاثیرگذار باشند. همچنین تغییر الگوی غذایی و استفاده از محصولات فرآوری شده‌ای که افزودنی‌های زیادی دارند می‌توانند به عنوان عامل خطر دیگری قلمداد شوند.

رمضانی درباره نقش استرس در کاهش سطح ذخیر تخمدانی گفت: طی سال‌های اخیر سطح استرس در جامعه ممکن است بالا رفته باشد. مطالعاتی که در حیوانات انجام شده نشان می‌دهد استرس سطح ذخایر تخمدانی را کاهش می‌دهد.
از فاکتور‌های دیگری که می‌تواند به صورت غیرمستقیم در این زمینه تاثیرگذار باشد بالا رفتن سن ازدواج، فرزندآوری و به طور کلی محدود کردن تعداد فرزندان است.
این موضوع نیز باعث می‌شود به طور غیرمستقیم ابتلای خانم‌ها به فیبروم‌های رحمی و اندومتریوزافزایش یابد. این اختلال‌ها بعضا نیازمند جراحی هستند و خود این مداخلات جراحی می‌توانند باعث کاهش سن یائسگی شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: به نظر می‌رسد با روند کاهشی سن یائسگی در سال‌های اخیر روبه‌رو بوده‌ایم. سن یائسگی در ایران همچنان کمتر از متوسط جهانی است و علاوه بر آن میزان یائسگی زودرس و نارسایی زودرس تخمدان فراتر از میانگین جهانی است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید