آتش در اردوی تفریحی پسران اوتیسمی

آتش در اردوی تفریحی پسران اوتیسمی

آتش‌سوزی در یکی از سوئیت‌های اردوگاه شهید باهنر در محدوده خیابان نیاوران تهران رخ داد که میهمانان آن ۱۵ نفر از بچه‌های اوتیسمی به‌همراه چند نفر از مربیان آن‌ها بودند.

کد خبر : ۸۵۶۷۶
بازدید : ۱۰۳۹۶
آتش در اردوی تفریحی پسران اوتیسمی
همزمان با مرگ یک پسر اوتیسمی در حادثه آتش‌سوزی اردوگاه شهید باهنر تهران بررسی کارشناسان برای علت این حادثه آغاز شد. حدود ساعت ۳ بعدازظهر پنجشنبه ۱۷ مهر، خبر آتش‌سوزی در اردوگاه شهید باهنر تهران، واقع در خیابان فیضیه به آتش‌نشانی اعلام شد و بلافاصله دو ایستگاه آتش‌نشانی برای اطفای حریق راهی محل شدند.
محل حادثه ساختمان یک طبقه‌ای به وسعت حدود ۴۰۰ متر با چندین اتاق در محوطه اردوگاه تفریحی ورزشی باهنر بود.

مرگ پسر ۲۵ ساله
نخستین بررسی‌ها نشان می‌داد آتش از اتاقی در این ساختمان شروع شده بود که چند پسر اوتیسمی با مربیان شان برای تفریح در آنجا اقامت داشتند. امدادگران بلافاصله همه پسر‌ها را از اتاق خارج کردند، اما دو نفر از پسر‌ها که ۱۹ و ۲۵ ساله بودند به علت سوختگی و دود گرفتگی دچار آسیب شده بودند که یکی از آن‌ها در محل جان باخت.

مجتبی خالدی اظهار کرد: آتش‌سوزی در یکی از سوئیت‌های اردوگاه شهید باهنر در محدوده خیابان نیاوران تهران رخ داد که میهمانان آن ۱۵ نفر از بچه‌های اوتیسمی به‌همراه چند نفر از مربیان آن‌ها بودند.
در پی این حادثه یک پسر جوان با وجود عملیات احیا جان خود را از دست داد و یک نفر هم با سوختگی ٧٠ درصد به بیمارستان شهید مطهری منتقل شد. سایر مصدومان این حادثه هم توسط عوامل اورژانس اکسیژن تراپی شده و به‌صورت سرپایی مداوا شدند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هنوز علت حریق از سوی کارشناسان آتش‌نشانی مشخص نشده است.

جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران نیز در این باره گفت: نیرو‌های آتش‌نشانی به‌محض حضور در محل حادثه، همزمان با خاموش کردن آتش متوجه شدند یک نفر در همان اتاقی که آتش گرفته بود، حضور دارد که بسرعت این پسر ۲۵ ساله از میان آتش و دود غلیظ از ساختمان خارج و تحویل عوامل اورژانس شد، اما او فوت کرده بود.
با اطفای کامل حریق، در نهایت محل حادثه تحویل مالکان و عوامل انتظامی شد و آتش‌نشانان در ساعت ۱۶:۱۰ پس از اتمام عملیات، به ایستگاه‌های خود برگشتند. تیم کارشناسی برای بررسی علت این آتش‌سوزی مرگبار تعیین شده است.

منتظر اعلام علت حادثه هستیم
دکتر سعیده غفاری، مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران گفت: مؤسسه‌های اوتیسم در کشور ما در دو قالب خصوصی و خیریه فعالیت می‌کنند و در این مسیر در تلاش هستند تا با همیاری خانواده‌های دارای فرزندان اوتیسم از آن‌ها حمایت کنند.
اما با توجه به اینکه بچه‌های اوتیسمی بسیار آسیب پذیر هستند مؤسسه‌ها باید توجه بیشتری به نگهداری از این بچه‌ها بخصوص در اردو‌ها داشته باشند که مهم‌ترین آن‌ها بحث ایمنی، کمک‌های اولیه، بیمه و به کارگیری افراد مجرب و آموزش دیده به‌عنوان مربی است.

وی با بیان اینکه هنوز علت حادثه آتش‌سوزی مشخص نشده گفت: در حال حاضر منتظر هستیم تا ببینیم مشکل از فرسودگی تأسیسات این اردوگاه بوده یا مربیان سهل‌انگاری کرده‌اند یا شاید هم هر دو موضوع موجب این حادثه تلخ شده است.
به هرحال شرایط خاص بچه‌های اوتیسمی که نمی‌توانند وضعیت خطر و دفاع از خودشان را تشخیص دهند حکم می‌کند که برای هر فرد اوتیسمی حداقل ۲ مربی در نظر گرفته شود تا بتوانند از آن‌ها بخوبی مراقبت کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که پس چرا در این اردو برای ۱۴ بچه اوتیسمی فقط ۴ مربی وجود داشت و چرا خانواده‌های آن‌ها در این اردو بچه هایشان را که بسیار آسیب پذیر هستند همراهی نکردند، گفت: این موضوع باید بررسی شود و به طور قطع باید در سفر‌ها و اردو‌های بعدی به این مسأله توجه بیشتری شود، تا کمتر شاهد چنین اتفاقات تلخی باشیم.
وی با بیان اینکه در این حادثه آرین فاتح‌پور ۲۵ ساله فوت کرده گفت: این بچه‌ها برای خانواده‌هایشان خیلی عزیز هستند چراکه برای بزرگ کردن این بچه‌ها زحمات مضاعفی بر خانواده تحمیل می‌شود. ضمن اینکه ما منتظریم تا ببینیم علت حادثه چه بوده و آیا مربیان مؤسسه خیریه‌ای که این بچه‌ها را به اردو برده‌اند مسبب این اتفاق بوده‌اند یا خیر.

علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نیز درباره آتش‌سوزی اردوگاه شهید باهنر تهران اظهار کرد: علت حادثه توسط آتش‌نشانی در دست بررسی است و هنوز مشخص نیست، اما افرادی که دچار حادثه شده‌اند، دانش‌آموز نیستند و ارتباطی به مجموعه آموزش و پرورش ندارند.

وی گفت: مؤسسه خیریه صابرین بهشت، افراد مبتلا به اوتیسم را هر پنجشنبه برای تفریح و هواخوری به اردوگاه شهید باهنر می‌آورد که در حادثه اخیر بچه‌های اوتیسم همراه با مربیان در یکی از خوابگاه‌ها برای استراحت حضور داشتند، که صدای انفجاری شنیده می‌شود و آتش‌سوزی صورت می‌گیرد.
آتش در اردوی تفریحی پسران اوتیسمی
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید