تغییرات هفتگی قیمت دلار و سکه

تغییرات هفتگی قیمت دلار و سکه

در هفته‌ای که دلار بازدهی منفی را به ثبت رساند، سکه تمام بهار آزادی به آرامی گام در جهت مثبت برداشت. روز چهارشنبه، سکه امامی ۱۲۰ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید.

کد خبر : ۸۵۶۸۳
بازدید : ۴۷۹۴
بازدهی دلار در هفته گذشته منفی شد، ولی انتشار یک خبر در روز تعطیل می‌تواند سرنوشت معاملات ارزی در ابتدای هفته جاری را تحت تاثیر قرار دهد.
روز پنج‌شنبه اعلام شد که آمریکا ۱۸بانک ایرانی را در لیست تحریم‌های خود قرار داد؛ با انتشار این خبر، تحرکات معامله‌گران اعتباری در معاملات پشت خطی بیشتر شد و حتی عده‌ای از آن‌ها عنوان کردند که دلار بالای مرز روانی ۳۰ هزار تومانی معامله شده است.

زمانی برای حضور بازارساز ارزی؟
به‌نظر می‌رسد، نوسان‌گیران قصد دارند در ابتدای هفته جاری با جوسازی پیرامون تحریم‌های جدید آمریکا، قیمت دلار و سکه را از مرز‌های روانی مهم عبور دهند. در چنین شرایطی، ضروری است که بازارساز ارزی از همان ابتدای روز مداخلات نوسان‌گیران را مد نظر قرار دهد و با عرضه مناسب ارز مانع از موج‌سازی جدید در بازار‌ها شود.
بازارساز در هفته گذشته تا حدی توانست مانع از افزایش موج نوسان توسط معامله‌گران شود، ولی برای ادامه همین روند در هفته جاری، به‌نظر می‌رسد که مداخله‌ای از جنس افزایش عرضه ارز در روز اول هفته ضروری خواهد بود.

بازدهی دلار منفی شد
روز چهارشنبه قیمت دلار در مسیر افزایشی قرار گرفت و با ۱۸۰ تومان رشد به بهای ۲۹ هزار و ۶۸۰ تومان رسید. با این حال حتی رشد آخرین روز کاری هفته هم نتوانست مانع از ثبت بازدهی منفی هفتگی برای دلار شود. اسکناس آمریکایی در هفته‌ای که گذشت، یک درصد از ارزش خود را از دست داد و از مرز ۳۰هزار تومانی فاصله بیشتری گرفت.

اوضاع بازار در دو روز ابتدایی هفته کاملا به سود فروشندگان بود و آن‌ها توانستند قیمت بسته شده را حتی تا نقطه ۲۸ هزار و ۵۰۰تومانی پایین ببرند. با این حال، از روز دوشنبه خریداران با قدرت بیشتری به بازار بازگشتند و توانستند قیمت را به کانال ۲۹ هزار تومانی بازگردانند و پس از آن کمر به فتح سطح ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومانی ببندند.
روز چهارشنبه با اینکه قیمت دلار به روند افزایشی خود ادامه داد، ولی فضای بازار آرام‌تر از روز‌های قبل بود و به‌نظر می‌رسید وضعیت بازار تحت کنترل بازارساز قرار دارد. با این حال از صبح پنج‌شنبه اخباری در میان فعالان دلار پخش می‌شد که خبر از احتمال تحریم‌های بیشتر ایران می‌داد.
در ابتدا روزنامه واشنگتن پست خبر داد که آمریکا قصد دارد تحریم‌های بیشتری را روی نظام مالی ایران پیاده کند. اواخر روز این خبر تایید شد و اسامی چند بانک ایرانی در لیست تحریم‌های ثانویه آمریکا قرار گرفت. گفته می‌شود تحریم این بانک‌ها ممکن است دسترسی ایران به منابع ارزی خارجی خود را دشوار و واردات کالا‌های اساسی و دارو را دچار مشکل کند.

با این حال، برخی از کارشناسان هم اعتقاد دارند، آمریکا مهم‌ترین تحریم‌های خود را در گذشته اعمال کرده است و تحریم‌های جدید بیشتر خاصیت تبلیغاتی دارند. از نگاه آنها، بیشتر واردات و مبادلات مالی ایران از کانال‌های غیررسمی انجام می‌شود و تحریم بانک‌های یاد شده نمی‌تواند اختلال شدیدی را برای ایران ایجاد کند.
اثر این تحریم‌ها به هرشکلی باشد، تکلیف آن در آینده مشخص خواهد شد، ولی آنچه مسلم است نوسان‌گیران و معامله‌گران بزرگ به‌دنبال آن هستند که با جوسازی پیرامون این اخبار، قیمت فروش دلار را به بالای مرز ۳۰هزار تومانی ببرند.

به‌عنوان مثال، دیروز گفته می‌شد که در معاملات پشت خطی، افراد زیادی حاضر نیستند دلار را زیر مرز ۳۰ هزار تومان به فروش برسانند. در بازار سکه هم معامله‌گران برای روز شنبه تمایلی نداشتند که سکه را زیر ۱۵ میلیون تومان به فروش برسانند.
در چنین شرایطی که نوسان گیران به‌دنبال سقف‌شکنی‌های جدید با استفاده از جوسازی پیرامون اخبار سیاسی هستند، ورود بازارساز به بازار بیشتر از همیشه ضروری به‌نظر می‌رسد. به گفته برخی بازیگران با تجربه بازار، در صورتی که سقف‌های روانی شکسته شوند، تقاضای خفته بیشتری وارد بازار می‌شود، چرا که افراد نسبت به حفظ ارزش پول خود نگران می‌شوند.

با این حال، اگر بازارساز بتواند در سه روز ابتدایی هفته فضای بازار را مدیریت کند، اثرات روانی خبر تحریم‌های جدید هم در بازار کاهش خواهد یافت. به عبارت دیگر بازارساز می‌تواند با دادن سیگنال اطمینان به فعالان مانع از ورود تقاضای جدید به بازار شود.
وقتی نوسان‌گیران مشاهده کنند که با خبر تحریم‌های جدید هم نمی‌توانند قیمت دلار را دچار نوسان خاصی کنند، خود به خود از بازار عقب خواهند کشید و حتی ممکن است طی روز‌های بعد با توجه به ناامید شدن از افزایش قیمت‌ها در موقعیت فروش قرار بگیرند. با این حال، همه چیز می‌تواند به روند سه روز ابتدایی هفته بستگی داشته باشد.

سکه در جهت مثبت قدم برداشت
در هفته‌ای که دلار بازدهی منفی را به ثبت رساند، سکه تمام بهار آزادی به آرامی گام در جهت مثبت برداشت. روز چهارشنبه، سکه امامی ۱۲۰ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید. با ثبت این قیمت، بازدهی هفتگی سکه به حدود ۷/ ۰ درصد رسید.
البته باید در نظر گرفت که این میزان بازدهی در مقایسه با رشد ۱۰ درصدی دو هفته قبل بسیار ناچیز بود. با توجه به این مساله می‌توان گفت که بازارساز در هفته‌ای که گذشت در مدیریت بازار سکه هم تا حدی موفق عمل کرد، ولی برای اینکه روند سکه در هفته جاری دچار تغییرات جدیدی نشود، نیاز است که بازارساز اجازه ندهد که دلار رشد خاصی را تجربه کند.

بازار سکه در شرایط فعلی دچار حباب قیمتی است و در صورتی که نتواند طی هفته‌های آتی از سوی اونس طلا یا قیمت دلار در بازار داخلی با حمایت خاصی رو‌به‌رو شود، به احتمال زیاد در مسیر کاهشی قرار خواهد گرفت. با این حال، در صورتی که شرایط نااطمینانی بیشتری بر معاملات حکمفرما شود، احتمال دارد سکه بدون توجه به متغیر‌های بنیادی رشد بیشتری را تجربه کند.

با توجه به اینکه بازارساز نمی‌تواند در زمینه روند اونس طلای جهانی مداخله خاصی را انجام دهد، تنها راه مدیریت قیمت سکه، کنترل قیمت دلار است. یکی از ابزار‌های مهم بازارساز برای مدیریت قیمت دلار در بازار داخلی، صرافی‌های بانکی هستند. صرافی‌های بانکی روز چهارشنبه قیمت فروش دلار خود را در کانال ۲۹ هزار تومانی نگه داشتند و نشان دادند که عجله‌ای برای پایین بردن قیمت‌ها ندارند.
در آن مقطع زمانی برخی از معامله‌گران تصور کردند که بازارساز قصد دارد قیمت دلار را با احتیاط در کانال ۲۹ هزار تومانی مدیریت کند و پس از آنکه نوسان‌گیران از ورود این ارز به کانال ۳۰ هزارتومانی ناامید شدند، قیمت را به سطوح پایین‌تر هدایت کند.
با این حال، وضعیت بازار در روز شنبه متفاوت است و به‌نظر می‌رسد بازارساز در همان ابتدای روز نیاز باشد که یک تصمیم متهورانه بگیرد. در واقع ممکن است بازارساز برای اینکه مانع از ورود تقاضای آربیتراژی به بازار شود، در ابتدای روز نرخ فروش دلار خود را بالا بیاورد.
بالا آمدن قیمت دلار در صرافی‌های بانکی برای ابتدای روز شنبه اجتناب‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد، ولی مساله آنجاست که بازارساز باید در سمت حواله درهم هم مداخله کند تا سیگنال افزایشی از آن سوی مرز‌ها به بازار داخلی نرسد.
تغییرات هفتگی قیمت دلار و سکه
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید