جزئیات جریمه تخلفات کرونایی

جزئیات جریمه تخلفات کرونایی

وی موضوع جرایم و شیوه شناسایی افراد مبتلا کار شده است و آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی باید همه اطلاعات را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند که وزارت بهداشت نیز آن‌ها را به‌صورت آنلاین در اختیار نیروی انتظامی، بسیج و سایر بازرسان قرار می‌دهد.

کد خبر : ۸۵۷۳۶
بازدید : ۵۰۶۳
جزئیات جریمه تخلفات کرونایی
همزمان با موج سوم بیماری کرونا در کشور و به‌خصوص پایتخت روز گذشته میزان جرایم عدم استفاده از ماسک و عدم‌رعایت پروتکل‌های بهداشتی ازسوی حسن روحانی رئیس‌جمهوری اعلام شد. به گفته رئیس‌جمهور، مسوول اجرای این مصوبه نیروی انتظامی، بسیج و ناظران و بازرسان وزارت بهداشت خواهند بود.
همچنین افراد مبتلا به کرونا براساس گزارش آزمایشگاه‌ها از طریق ردیابی موبایل کنترل می‌شوند و در صورت خروج از خانه، جریمه خواهند شد. این جرایم باید طی دو هفته به حسابی که توسط وزارت بهداشت و درمان اعلام می‌شود، واریز شود.

در پی افزایش افسار گسیخته بیماری کرونا در کشور و به‌خصوص در پایتخت، از روز گذشته استفاده از ماسک در تهران اجباری و در همین راستا جرایم عدم استفاده از ماسک در تهران بزرگ اعلام شد. بر این اساس حضور افراد مبتلابه کرونا در جامعه در هر نوبت تخلف، ۲۰۰ هزار تومان جریمه خواهد داشت.
همچنین هر فردی که بدون ماسک در جامعه حضور پیدا کند ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شود. صاحبان اصناف نیز موظفند ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، تنها به افرادی خدمت ارائه کنند که این دستورالعمل‌ها را رعایت کرده باشند، در غیر این صورت اصنافی که این دستورالعمل‌ها را رعایت نکنند در مرحله نخست تذکر دریافت می‌کنند، در مرحله بعد ۳۰۰ هزار تومان جریمه، در مرحله سوم یک میلیون تومان جریمه و در مرحله چهارم کسب‌و‌کار آن‌ها پلمب خواهد شد.

بر مبنای این دستورالعمل‌ها که روز گذشته از سوی حسن روحانی رئیس‌جمهوری در چهلمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شد، در تاکسی‌ها چنانچه راننده خودرو دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکرد، ۱۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود و هر مسافری هم که بدون ماسک در تاکسی حضور یابد، راننده تاکسی به ازای هر مسافر ۲۰ هزار تومان جریمه خواهد شد.
در ادارات نیز حراست و بخش‌های نگهبانی موظف شده‌اند از ورود افراد بدون ماسک جلوگیری کنند و چنانچه تخلفی در این عرصه دیده شود، نگهبان و رئیس بخش مربوطه جریمه خواهد شد.

آن‌طور که روز گذشته رئیس‌جمهوری اعلام کرده است حتی اگر به فردی که ماسک ندارد تذکری هم داده نشود درنهایت این تخلف به او ابلاغ خواهد شد که چه روزی و در چه خیابانی بدون ماسک بوده و فرد متخلف موظف است ۵۰ هزار تومان جریمه را پرداخت کند.
به موجب این مقررات که درهشتمین ماه شیوع کرونا درکشورفعلا برای تهران وضع شده است، این جرائم باید طی دو هفته به حسابی که توسط وزارت بهداشت و درمان اعلام می‌شود واریز بشود و اگر فردی جریمه اش را پرداخت نکرد از راه‌های دیگر به‌عنوان بدهکاری فرد در نظر گرفته خواهد شد و از راه‌های مختلف از حساب او کسر خواهد شد.
به گفته رئیس‌جمهور مسوول اجرای این مصوبه نیز نیروی انتظامی، بسیج و ناظران و بازرسان وزارت بهداشت خواهند بود.
اودراین راستا نیروی انتظامی، بسیج و ناظران و بازرسان وزارت بهداشت را مسوول نظارت بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در وسایل حمل‌و‌نقل عمومی معرفی کرد. در عین حال بنا بر تاکید رئیس‌جمهوری مصوبات مذکور فقط برای تهران بزرگ اعمال می‌شود که ممکن است بعدا به استان‌هایی دیگر که مورد نیاز است تعمیم پیدا کند.

ردیابی مبتلایان با موبایل
همزمان علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز روز گذشته در اولین روز اجباری شدن ماسک در پایتخت، طی بازدید از شبکه متروی شهر تهران اعلام کرد هر فردی که در آزمایشگاه به او اعلام شده مبتلا به کروناست از شیوه‌هایی مانند ردیابی موبایل کنترل می‌شود و در صورت خروج از خانه، جرایم سنگینی متوجه او خواهد شد.

به گزارش «ایسنا» وی افزود: روی موضوع جرایم و شیوه شناسایی افراد مبتلا کار شده است و آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی باید همه اطلاعات را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند که وزارت بهداشت نیز آن‌ها را به‌صورت آنلاین در اختیار نیروی انتظامی، بسیج و سایر بازرسان قرار می‌دهد.
وی همچنین تاکید کرد: نمی‌خواهیم درگیری فیزیکی در قبال اجرای این طرح رخ دهد و شیوه‌هایی اتخاذ خواهد شد که افرادی که رعایت نمی‌کنند، جریمه شوند.

پرسش‌های مطرح
اما در حالی که روز گذشته سرانجام پس از هشت ماه از شیوع بیماری کرونا در کشور مقامات قوانین مشخصی را در جهت کاهش روند ابتلا به کووید-۱۹ در کشور، وضع کردند، پرسش‌هایی در مورد چگونگی اجرای این طرح و ضمانت‌های اجرایی آن مطرح شده است.
از جمله آنکه چهره افراد متخلفی که از ماسک استفاده نمی‌کنند و تذکر لسانی هم به آن‌ها داده نمی‌شود چگونه و براساس چه ابزاری قابل شناسایی است؟

پیش از این حسن روحانی ۵ مهرماه، در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده بود که وسایل و ابزار به اندازه کافی برای تشخیص افرادی که در خیابان و در پیاده‌رو با ماسک یا بی‌ماسک راه می‌روند، داریم.
آیا منظور رئیس‌جمهوری از این ابزار دوربین‌های نظارت بر ترافیک شهری است یا ابزار دیگری برای این امر در نظر گرفته شده است؟ همچنین نحوه اعلام جریمه به افراد متخلف آیا از طریق کد ملی آن‌ها صورت خواهد گرفت؟ ازسوی دیگر با توجه به اعلام لزوم استفاده از ماسک از درب منازل آیا نظارتی در محله‌ها صورت می‌گیرد؟

البته روز گذشته محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، تا حدی به سوال‌های مطرح درخصوص اجرای طرح مذکور پاسخ داد و گفت افرادی که در خیابان ماسک نمی‌زنند با روش‌های نیروی انتظامی شناسایی و جریمه می‌شوند.
او از شناسایی هویت افراد از طریق عکس گرفتن توسط دوربین ها، خبر داد و گفت که برای آن‌ها پیام جریمه ارسال خواهد شد. فرهادی همچنین گفت که مبالغ جریمه برای مقابله با کرونا هزینه می‌شود.

گسترش انجام تست کرونا در کشور
به هر حال جدا از پرسش‌هایی که در اجرای این طرح دیرهنگام و همزمان با موج سوم کرونا در کشور مطرح است، حسن روحانی روز گذشته در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه خیلی مهم است که بیمار را سریعا کشف کنیم، گفت: راه آن این است که تست‌هایی که انجام می‌دهیم را گسترش دهیم.
دیروز با وزیر بهداشت تلفنی صحبت کردیم و امروز هم اعلام کردیم که آماده‌ایم ۱۰ هزار تست علاوه‌بر تست‌های روزانه انجام شود و بودجه آن را تامین می‌کنیم. به گزارش «ایرنا» روحانی با اشاره به گفت‌وگوی خود با وزیر بهداشت از بحث برای خریداری تست‌هایی که خیلی آسان و کوتاه زمان به ما جواب می‌دهد، سخن گفت.
او گفت که این تست‌ها ظرف یک ربع و ۲۰ دقیقه انجام شود که صد میلیون دلار برای این کیت‌های مورد نیاز و خرید‌های خارجی مقرر کردیم البته در داخل هم در حال ساخت است و هم تامین از خارج. این تحول بزرگ به‌زودی رخ خواهد داد با این شرایط جدیدی که مهیا می‌شود.

افزایش ابتلای خانوادگی
روحانی با اشاره به افرادی که در روز‌های گذشته برای ابتلا به کرونا به بیمارستان مراجعه کردند، گفت: در موج اخیر و در برخی از موارد، همه اعضای خانواده یعنی پدر، مادر، فرزند، پدربزرگ و مادربزرگ همه با هم به بیمارستان مراجعه کردند که این نشان از کاهش حساسیت‌ها در منازل و خانواده‌ها است.
روحانی همچنین تاکید کرد: به محض آنکه فرد فهمید مبتلا شده است، به خانواده و محل کار خود اطلاع داده و دو هفته در قرنطینه باقی بماند و حق خروج از قرنطینه را ندارد.

ممنوعیت پیاده‌روی به سمت خراسان رضوی
رئیس‌جمهور همچنین با بیان اینکه مردم برای مراسم سوگواری پایان ماه صفر پروتکل‌ها را مراعات کنند، تصریح کرد: امسال پیاده‌روی به سمت خراسان رضوی نداریم و همچنین هر مراسمی که برگزار می‌شود باید مراعات همه پروتکل‌ها را در نظر داشته باشد که قبلا هم به مردم ابلاغ شده است.

ایجاد بیمارستان صحرایی در تهران
اما مقررات جدید کنترل بیماری کرونا در تهران در شرایطی وضع شده است که به گفته فرشاد علامه، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران تخت‌های کرونایی بیمارستان‌ها پُر شده و بیماران غیراورژانس ناچار باید منتظر بمانند.
همچنین براساس گزارش‌ها وضعیت در تهران فوق قرمز است تا آنجا که روز گذشته علی ماهر معاون برنامه‌ریزی ستاد کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه شیب ابتلا به کرونا در تهران بیشتر از میانگین کشوری است، از ایجاد بیمارستان صحرایی در سطح شهر خبر داد.
ازسوی دیگر نادر توکلی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران در برنامه تهران کلینیک رادیو تهران درباره آخرین آمار مبتلایان به کرونا در شهر تهران گفت: نزدیک به پنج هزار بیمار در تهران بستری هستند. به گزارش خبرگزاری فارس، توکلی تاکید کرد: میزان رعایت نکات بهداشتی در تهران به‌ویژه در مناطق حاشیه‌ای رضایت بخش نیست و این اتفاق را می‌توان یکی از عوامل آمار بالای مرگ و میر دانست.

افزایش شهر‌های قرمز کرونایی
در همین حال روز گذشته سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به روند افزایشی بیماری کرونا در کشور، از افزایش شهرستان‌های قرمز کرونا از ۱۵۸شهر درهفته گذشته به ۱۸۷ شهرستان در هفته جاری خبر داد.
او همچنین با اعلام شناسایی ۳۸۷۵ مبتلای جدید کووید-۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته گفت که از این تعداد یک هزار و ۲۷۳ نفر از آن‌ها بستری شدند.
لاری گفت که ۱۹۵ فوتی جدید کرونا به جان‌باختگان کرونا در کشور اضافه شده و به این ترتیب مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۸ هزار و ۲۹۳ نفر رسید. وی درادامه مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور را ۴۹۶ هزار و ۲۵۳ نفر اعلام کرد و گفت: ۴۴۳۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.
جزئیات جریمه تخلفات کرونایی
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید