خطر انقراض ِنهنگ‌ها و دلفین‌ها

خطر انقراض ِنهنگ‌ها و دلفین‌ها

شعار "نهنگ‌ها را نجات دهیم" موضوع جدیدی نیست و در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی گروه‌های حامی محیط زیست با عمومی کردن کارزار‌هایی توانستند قانون گذاران را وادار به وضع مقررات حمایتی از صید بی‌رویه نهنگ‌ها کنند.

کد خبر : ۸۵۷۳۹
بازدید : ۶۹۶۷۴
نهنگ‌ها و دلفین‌ها در معرض انقراض
از نهنگ‌های شکار اقیانوس اطلس‌شمالی تنها چند صد قطعه باقی مانده است

بیش از ۳۵۰ دانشمند و زیست‌شناس از ۴۰ کشور جهان در نامه‌ای جمعی هشدار داده‌اند که اگر فورا اقدامی جدی برای حفظ اقیانوس‌ها صورت نگیرد نهنگ‌ها و دلفین‌ها منفرض خواهند شد. این پستانداران غول پیکر که از زمان حیات دایناسور‌ها پهنه اقیانوس‌ها را پیموده‌اند اکنون به علت آلودگی آب، صیادی بی‌رویه و گرمایش زمین در معرض خطر جدی و فوری انقراض قرار گرفته‌اند.

در این نامه دانشمندان تاکید کرده‌اند که همزمان با نگرانی جدی از حفاظت بیش از نیمی از همه گونه‌ها نهنگ و دلفین، دو گونه از آن‌ها بر "لبه تیغ تیز انقراض" قرار دارند و ممکن است تنها ظرف چند سال آینده برای همیشه نابود شوند.

در نامه ۳۵۰ دانشمند آمده که فقدان اقدام جدی برای جلوگیری از آلودگی دریا‌ها و همچنین صیادی بی‌رویه اگر ادامه یابد بسیاری از مردم فعلی جهان در طول عمر خود شاهد انقراض گونه‌هایی از نهنگ و دلفین در اقلیم‌های خود خواهند بود.

آن‌ها می‌گویند حتی گونه‌های بسیار معروف و بزرگ نهنگ‌ها همچون وال آبی یا گوژپشت هم از این خطر جدی و قریب الوقوع در امان نیستند.

مارک سیموندز، اقیانوس‌شناس در دانشگاه بریستول بریتانیا که از تهیه‌کنندگان این نامه بوده امیدوار است این هشدار که محققان ۴۰ کشور جهان تدوین کرده‌اند جرقه‌ای شود برای جلب توجه قانون‌گذاران، سیاستمداران و عموم مردم که "برای نجات اقیانوس‌ها" مصمم شوند.

شعار "نهنگ‌ها را نجات دهیم" موضوع جدیدی نیست و در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی گروه‌های حامی محیط زیست با عمومی کردن کارزار‌هایی توانستند قانون گذاران را وادار به وضع مقررات حمایتی از صید بی‌رویه نهنگ‌ها کنند.

اما اکنون تهدید‌های جدیدی، چون آلوده شدن اقیانوس‌ها با پلاستیک، گرمایش کره زمین، تصرف قلمرو زندگی آن‌ها با گسترش ساخت و ساز‌های ساحلی و خطوط کشتیرانی و حتی تصادف آن‌ها با کشتی‌ها، جمعیت وال‌ها که طی ۴۰ سال گذشته افزایش امیدوارکننده‌ای داشت را دوباره در معرض انقراض قرار داده است.

بزرگترین تهدید فعلی به دام افتادن تصادفی آن‌ها در تور‌های صیادی صنعتی است که بنابر گزارش‌ها سالانه موجب مرگ ۳۰۰ هزار نهنگ و دلفین می‌شود.
نهنگ‌ها و دلفین‌ها در معرض انقراض
در مکزیک فعالان محیط زیست برای نجات گزارماهی کایفرنیایی تلاش می‌کنند

در نامه این ۳۵۰ دانشمند به طور مستقیم به دوگونه نهنگ که خطر انقراض آن‌ها بسیار بسیار جدی است مستقیما اشاره شده است. نهنگ شکار اقیانوس اطلس شمالی که تنها چند صد قطعه از آن‌ها باقی مانده و همچنین گزار ماهی کالیفرنیایی که یک گونه از نهنگ‌های کوچک و کمیاب است و تخمین زده می‌شود که تنها حدود ۱۰ قطعه از آن‌ها باقی مانده باشد.

دانشمندان می‌گویند این دو گونه از نهنگ‌ها احتمالا به سرنوشت دلفین رودخانه‌ای چینی دچار خواهند شد که گمان می‌رود دیگر منقرض شده باشد. این نوع دلفین که در زبان محلی به بایجی شهرت داشت زمانی نماد رودخانه یانگ‌تسه چین بود، اما مدت مدیدی است که دیگر مشاهده نشده است.

نهنگ‌ها و دلفین‌ها در معرض انقراض
دلفین‌های آفریقای جنوبی که در این عکس مشغول شکار ساردین‌اند
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید