چگونه وسایل چوبی را تمیز کنیم؟

چگونه وسایل چوبی را تمیز کنیم؟

چگونه وسایل چوبی را شست و شو دهیم؟ برای تمیز کردن وسایل چوبی روغن خانگی درست کنید. برای تهیه‌ی این روغن، روغن بزرک و عصاره‌ی صمغ را به مقدار مساوی بجوشانید. مواد را با هم مخلوط کنید، با دستمال نرمی آن را به چوب بمالید و به سادگی برق انداختن وسایل چوبی‌تان را خودتان انجام دهید. این روغن یا هر روغن تجاری دیگری در بافت چوب نفوذ می‌کند و اگر سال‌ها از آن‌ها استفاده کنید اثاثیه‌ی چوبی‌تان همیشه تازه می‌مانند و درخشندگی طبیعی خود را نگه می‌دارند.

کد خبر : ۸۵۷۶۵
بازدید : ۴۲۸۷
فرادید | لوازم چوبی از مبل گرفته تا میز، کمد و تخت خواب بعد از مدتی آن جلا و تازگی خود را از دست می‌دهند و برای بازگرداندن تازگی و شیکی روز‌های اولیه، باید با طرز تمیز کردن وسایل چوبی به روشی کارآمد و بدون ضرر برای خود چوب، آشنایی کامل داشته باشید.

وسایل چوبی درست مانند هر وسیله گران قیمت دیگری، نیاز به نگهداری و مراقبت بالا دارند تا سلامت و زیبایی ظاهری خود را حفظ کنند. این موضوع از این جهت مهم است که تمیزی وسایل چوبی، نه تنها روی ظاهرشان، بلکه بروی کارایی و عملکرد آن‌ها نیز تاثیر می‌گذارد.

مراقبت بد و نا آشنایی با طرز تمیز کردن وسایل چوبی می‌تواند منجر به خشکی زیاد، شکستی، پوسته پوسته شدن و همینطور تاب برداشتن چوب شود.

وقتی برای مبلمان چوبی منزل چنین اتفاقی بیافتد، یقینا دیگر آن زیبایی و کارایی اولیه را نخواهند داشت و بخاطر غبر قابل تعمیر بودنشان، چاره‌ای جزء تعویض وسایل خانه باقی نمی‌ماند؛ بنابراین از لحاظ اقتصادی هم بنفع خانه دار است که توجه بیشتری به وسایل چوبی خود داشته باشد. در این پست متوجه خواهید شد که این کار ساده‌تر از آنچیزی است که فکرش را می‌کردید.

مشخص کردن نوع چوب در تمیز کردن وسایل چوبی
در مرحله‌ی بعدی تمیز کردن و برق انداختن وسایل چوبی را مشخص و برای تمیز کردن آن‌ها روش مناسب را پیدا کنید؛ به طور مثال، چوب‌های گردو را هر روز دستمال نرم بکشید تا گرد و خاک نگیرند. اگر لکه‌های سفیدی روی چوب دیدید با مقداری کمی خمیردندان آن‌ها را پاک کنید.

چگونه وسایل چوبی را تمیز کنیم؟
روغن خانگی برای برق انداختن وسایل چوبی

برای تمیز کردن وسایل چوبی روغن خانگی درست کنید. برای تهیه‌ی این روغن، روغن بزرک و عصاره‌ی صمغ را به مقدار مساوی بجوشانید. مواد را با هم مخلوط کنید، با دستمال نرمی آن را به چوب بمالید و به سادگی برق انداختن وسایل چوبی‌تان را خودتان انجام دهید. این روغن یا هر روغن تجاری دیگری در بافت چوب نفوذ می‌کند و اگر سال‌ها از آن‌ها استفاده کنید اثاثیه‌ی چوبی‌تان همیشه تازه می‌مانند و درخشندگی طبیعی خود را نگه می‌دارند.

تمیزکردن وسایل چوبی رنگ شده

به سر جارو برقی برس وصل و چوب‌های رنگ شده را با آن تمیز کنید. همچنین، می‌توانید برای تمیز کردن از دستمال خشک استفاده کنید.
چگونه وسایل چوبی را تمیز کنیم؟
تمیز کردن لکه‌ها از وسایل چوبی

با اسفنج مرطوبی لکه‌ها و اثر انگشت‌ها را از روی وسایل چوبی پاک کنید. اسفنج را فشار دهید تا آب اضافی بیرون بریزد، چون اگر چوب خیس شود باد می‌کند یا لکه دار می‌شود.

تمیز کردن کاغذ‌های چسبیده به وسایل چوبی

اگر کاغذی به لوازم چوبی منزل‌تان چسبیده و می‌خواهید آن را بکنید هیچ وقت با کارد، تیغ و … به جان آن نیفتید، چرا که با این کار به وسایل چوبی آسیب می‌زنید. در چنین مواقعی می‌توانید از روغن‌های مایع کمک بگیرید. چند قطره روغن روی کاغذ بریزید و لحظه‌ای صبر کنید؛ سپس با پارچه‌ی نرمی آن را مالش دهید و این عمل را آنقدر تکرار کنید تا کاغذ به کلی از چوب کنده شود.
چگونه وسایل چوبی را تمیز کنیم؟
تمیز کردن و برق انداختن وسایل چوبی پولیش شده

برای تمیز کردن و برق انداختن وسایل چوبی پولیش شده از محلول‌های مخصوص پولیش و پارافین استفاده کنید. پارافین خراش‌های چوب را می‌پوشاند و فقط کافی است سالی دو بار این کار را انجام دهید. همچنین، می‌توانید از پولیش‌هایی به شکل اسپری استفاده کنید، ولی، چون این اسپری‌ها حاوی سیلیکون است سطح چوب را لغزنده می‌کنند و به شکل توده جمع می‌شوند.

نکته‌های تمیز کردن و برق انداختن وسایل چوبی

- برای تمیز کردن و برق انداختن وسایل چوبی خاص مثل چوب‌های خیزران، بامبو و بید به رطوبت نیاز دارید تا شکننده و فرسوده نشوند. چند وقت یک بار، به این چوب‌ها آب اسپری کنید تا حالت بگیرند. چوب نی بوریا رطوبت نیاز ندارد، چون که رطوبت زیاد باعث خراب شدنش می‌شود.

- هنگام پولیش کاری و برق انداختن وسایل چوبی دستکش پارچه‌ای دست‌تان کنید تا اثر انگشت روی آن‌ها باقی نماند.

- برای ساخت روغن خانگی برای برق انداختن وسایل چوبی دقت کنید، زیرا عصاره‌ی صمغ قابل اشتعال است و دود شدیدی تولید می‌کند؛ پس در فضای باز و دور از آتش و سیگار از آن استفاده کنید. همچنین، هنگام مخلوط کردن روغن بزرک و عصاره‌ی صمغ از دستکش پلاستیکی استفاده کنید تا به پوست‌تان نخورد.

- برای برطرف کردن برچسب‌ها و عکس برگردان‌های کهنه و قدیمی از سرکه استفاده کنید. ابتدا آن‌ها را با سرکه خیس، لحظه‌ای صبر و به آرامی با تکه پارچه‌ای آن‌ها را پاک کنید.

- تزئینات عاج روی چوب را با کمک چوب پنبه که روی سر یک چوب کبریت پیچیده و کمی به آب و شوینده ضعیف آغشته شده تمیز کنید. بعد این مرحله، با کمی پنبه که در آب فرو برده‌اید آن را دوباره تمیز و در پایان با پارچه‌ای کتانی سطح عاج را خشک کنید.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید