چطور گرفتگی عضلات را درمان کنیم؟

چطور گرفتگی عضلات را درمان کنیم؟

گرفتگی در هر عضله‌ای که باشد، ممکن است بین چند ثانیه تا ۱۵ دقیقه طول بکشد. اگر گرفتگی مزمن عضلات، طولانی‌تر شد، باید به پزشک مراجعه کنید. هنگام اسپاسم، ممکن است احساس کنید که عضله‌ی شما کشیده شده یا گره‌ای سخت و سفت در آن ایجاد شده است. بعد از آنکه کشش متوقف شود، در عضله‌ی خود احساس درد یا سفتی خواهید داشت. گاهی، اسپاسم‌های شدید به ناتوانی و بی تحرکی منجر می‌شوند.

کد خبر : ۸۵۷۶۶
بازدید : ۳۳۵۰
فرادید | ممکن است بعد از ورزش‌های شدید، عضلات شما دچار اسپاسم شوند یا اینکه بعد از پیاده روی در یک روز گرم به خانه برگردید و ناگهان احساس کنید که عضله‌ی پایتان سفت و کشیده می‌شود. گاهی درد به حدی شدید است که نمی‌توانید ناحیه‌ی دچار اسپاسم را حرکت دهید. گاهی نیز به طور متناوب به اسپاسم دچار می‌شوید. اگر می‌خواهید بدانید چرا عضلات شما دچار اسپاسم می‌شوند و راه‌های درمان گرفتگی عضلات کدامند، در ادامه با ما همراه باشید..

انقباض ناگهانی و غیرارادی یک یا چند عضله را اسپاسم عضله می‌نامند. گرفتگی عضله، در نتیجه‌ی انقباض غیر معمول و مستمر عضله ایجاد می‌شود. این حالت در بیشتر اوقات بسیار دردناک است.

اسپاسم یا گرفتگی عضله از جمله مشکلات شایعی است که بیشتر در عضلات پا رخ می‌دهد. اما ممکن است آن را در عضلات پشت، دست، پا و پنجه پا نیز تجربه کنید.

گرفتگی در هر عضله‌ای که باشد، ممکن است بین چند ثانیه تا ۱۵ دقیقه طول بکشد. اگر گرفتگی مزمن عضلات، طولانی‌تر شد، باید به پزشک مراجعه کنید.

هنگام اسپاسم، ممکن است احساس کنید که عضله‌ی شما کشیده شده یا گره‌ای سخت و سفت در آن ایجاد شده است. بعد از آنکه کشش متوقف شود، در عضله‌ی خود احساس درد یا سفتی خواهید داشت. گاهی، اسپاسم‌های شدید به ناتوانی و بی تحرکی منجر می‌شوند.

اینکه دقیقاً چه سازوکاری به اسپاسم عضلانی منجر می‌شود، هنوز مشخص نیست. اما، شایع‌ترین عوامل محرک اسپاسم عضلانی شامل موارد زیر می‌شود:
  • خستگی عضلانی ناشی از ورزش
  • از دست دادن آب و الکترولیت ها
  • سطح پایین کلسیم، منیزیم، پتاسیم و سدیم
  • برخی داروها مانند استاتین ها (آتورواستاتین، سیمواستاتین، لوواستاتین و رزوواستاتین)
  • بعضی بیماری ها مانند دیابت، پارکینسون، بیماری های قلبی-عروقی و سیروز
  • بارداری
  • آسیب های نخاعی و عصبی
  • صدمات قبلی (سابقه ی آسیب ورزشی، زمین خوردن، تصادف و مواردی از این قبیل)

این درد معنی‌دار

از اولین نشانه‌های گرفتگی عضلات، درد شدیدی است که بسته به موقعیت ناحیه صدمه‌دیده، در پشت یا گردن ظاهر می‌شود. این درد که با انقباض دردناک ماهیچه همراه است، ممکن است بین چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد.
این درد و انقباض معمولا ۲ هدف را دنبال می‌کند؛ یکی اینکه شما را متوجه وجود مشکل در بدنتان کند و دیگر اینکه حرکات شما را محدود سازد تا مانع صدمات بیشتر در آن ناحیه از بدنتان بشود. این علائم معمولا بر اثر فعالیت فیزیکی زیاد تشدید می‌شوند و عموما پس از یک دوره استراحت، کمتر شده یا از بین می‌روند.


چه باید کرد؟

در بیشتر اوقات اگر گرفتگی عضله در افراد علت پزشکی جدی نداشته باشد، با یک دوره درمانی ساده در چند روز یا چند هفته بهبود پیدا می‌کند. اما اگر هر یک از علائم زیر را در خود مشاهده کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید:

* تغییر در نحوه عملکرد روده‌ها و مثانه؛ به طوری که در کنترل آن‌ها دچار مشکل بشوید.

* ضعف ماهیچه‌ها در ناحیه بازو‌ها و ساق پا‌ها و عدم تعادل هنگام راه‌رفتن و احساس کاهش تــدریجــی توانایی در طی مسیری که معمولا به راحتی پیاده‌روی می‌کرده‌اید.

* احساس گسترش درد و بی‌حسی در دست و پا به ویژه هنگام عطسه، سرفه یا موقع نشستن.

* بدتر شدن درد در حالت دراز کشیدن و بی‌خوابی در طول شب از شدت درد.

* درد همراه با تب، کاهش وزن و دیگر نشانه‌های بیماری.

اگر هیچ یک از علائم ذکر شده را ندارید، شاید با انجام کار‌هایی بتوانید خودتان درد و گرفتگی ماهیچه‌هایتان را کاهش دهید یا بعضی از علائم آزاردهنده و مشکل‌ساز آن را از بین ببرید.

از تو حرکت

انجام فعالیت‌های روزانه و معمول (البته شاید با سرعت کمتر و مطمئنا با خودداری از انجام کار‌ها و حرکاتی که ممکن است دوباره مشکلاتی در شما ایجاد کند) بهترین و مناسب‌ترین قدم برای شروع یک دوره درمانی است. استراحت کوتاه‌مدت مشکلی ایجاد نخواهد کرد، اما خوب است بدانید که فعالیت‌های سبک، به بهبود وضعیت شما سرعت می‌دهد بنابراین از دراز کشیدن و استراحت‌های طولانی‌مدت خودداری کنید.

کمپرس سرد

در ۷۲ ساعت اولیه شروع گرفتگی عضلات فورا تعدادی قطعه یخ یا سبزیجات یخ‌زده را در کیسه و سپس پارچه‌ای پیچیده و حداکثر ۲۰ دقیقه روی موضع دردناک قرار دهید. این کار را چندین بار در طول روز تکرار کنید. کمپرس سرد، درد و ورم ناحیه درد را کاهش می‌دهد و با بی‌حس کردن بافت عضلانی آن منطقه، تحریکات عصبی محل صدمه‌دیده را کم می‌کند. البته مراقب باشید، زیرا کمپرس سرد طولانی و بیش از ۲۰ دقیقه در ناحیه مورد نظر می‌تواند باعث انقباض بیشتر عضلات و افزایش درد در آن شود.

کمپرس گرم

پس از گذشت ۳ روز از آغاز درد گرفتگی عضلات، می‌توانید روش کمپرس گرم را شروع کنید. کمپرس گرم باعث شل‌شدن ماهیچه‌های منقبض‌شده و افزایش جریان خون در آن‌ها می‌شود. این کار حتما باید پس از ۷۲ ساعت اولیه گرفتگی عضلات آغاز شود تا التهاب فروکش کند. استفاده از گرمای مرطوب بهتر از گرمای خشک است، زیرا میزان از دست‌دهی آب بدن را کاهش می‌دهد. برای این کار می‌توانید از انواع کمپرس‌های مرطوب مانند کیسه‌های آب‌گرم مخصوص کمپرس، حمام آب‌گرم یا جکوزی استفاده کنید.

دارو‌های ضد‌درد و آرام‌بخش

انواع دارو‌های ضد درد مانند آسپرین، ایپوبروفن، استامینوفن یا ناپروکسن نیز می‌توانند درد را کاهش داده و ورم و گرفتگی عضلات را کم کنند. دارو‌های متنوعی وجود دارند که بدون نیاز به نسخه پزشک قابل خریداری هستند، اما حتما در مورد استفاده از آن‌ها با پزشک خود مشورت کنید. آن‌ها به شما کمک خواهند کرد مناسب‌ترین دارو را تهیه کنید.

موضع‌بند‌های طبی

استفاده کوتاه‌مدت از سینه بند‌های طبی نیز می‌تواند برای کاهش درد‌های گرفتگی عضلات مفید باشد. این‌گونه تجهیزات طبی (سینه‌بند یا گردن‌بند طبی) با ثابت نگه‌داشتن و گرم کردن ماهیچه‌های محل مورد نظر، درد را کاهش خواهند داد. فراموش نکنید که در مورد استفاده از انواع کمربند، گردن‌بند و سینه‌بند‌های طبی و سایز و نوع مناسب آن حتما با پزشک خود مشورت کنید تا راهنمایی‌های لازم را به شما بدهد.
البته هرگز روی این نگهدارنده‌های خارجی برای درازمدت حساب نکنید، زیرا رها گذاشتن عضله‌ها و اجازه حرکت و فعالیت دادن به آن‌ها می‌تواند برای بهبود مشکلات و صدمات شما مفید باشد.
اگر هیچ یک از روش‌های پیشنهادی بالا کارساز نبود و با هیچ‌کدام از مراقبت‌های خانگی نتوانستید درد، التهاب و گرفتگی عضلات خود را کم کنید، حتما به مراکز درمانی مراجعه کنید؛ شاید آن‌ها روش‌های مراقبتی و درمانی دیگری را به شما ارائه بدهند.

عضله هم بگیر نگیر داره

برای جلوگیری از ایجاد دوباره صدمات در پشت و گردن و پیشگیری از گرفتگی دردناک عضلات باید قدرت و توانایی عضلات خود را زیاد کنید و برای انعطاف‌پذیری ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و زرد‌پی‌هایی که ستون فقرات پشت‌تان را نگهداری می‌کنند، برنامه‌ریزی و تلاش کنید. روش‌های زیر به این منظور پیشنهاد می‌شود:

* برای انجام ورزش‌های هوازی سبک - که به پشت و ستون فقرات و مفاصل فشار وارد نمی‌کنند - مثل دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی یا شنا برنامه‌ریزی کنید. اگر ورزش در فضای باز برایتان ممکن نیست، از دستگاه‌ها و وسایل ورزشی موجود در بازار مانند دوچرخه‌های ثابت و ... - که در سالن‌های ورزشی موجود هستند - استفاده کنید؛ حتی می‌توانید یکی از آن‌ها را خریداری کرده و در خانه داشته باشید و مرتبا از آن استفاده کنید.

* با تقویت عضلات شکم و پشت خود (بدن‌سازی) یک سینه‌بند طبی طبیعی برای نگهداری ستون فقرات خود خواهید داشت.

* کشش‌های آرام در عضلات، انعطاف‌پذیری آن‌ها را زیادتر می‌کند. کشش دادن همچنین باعث می‌شود خون بیشتری به سمت عضلات‌تان جریان پیدا کند.

هشدار، هشدار!

اگر به طور مرتب به گرفتگی عضلات دچار می‌شوید، پیش از برنامه‌ریزی برای انجام هرگونه فعالیت‌های کششی و ورزشی، حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید (حتی اگر به انجام فعالیت‌های ورزشی عادت دارید!). زمانی‌که ماهیچه‌ها، اعصاب و دیگر بافت‌های بدن تحت تاثیر گرفتگی، التهاب دارند یا در مراحل اولیه بهبود به سر می‌برند باید از وارد کردن هرگونه فشار و تحرک زیاد بر آن‌ها خودداری کرد، زیرا ممکن است صدمات بیشتری به آن‌ها وارد شود یا روند درمان کند شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید