آیا ریزش موی ارثی درمان دارد؟

آیا ریزش موی ارثی درمان دارد؟

راه‌های درمان ریزش مو؛ ریزش موی ارثی درمان دارد؟ در صورت مشاهده‌ی ریزش مو، با آن به آرامی برخورد کنید. سعی نکنید با نرم کردن و شانه کردن زیاد مو آن را پرپشت‌تر کنید و همچنین از ژل، موس و واکس به مقدار زیاد استفاده نکنید. این کار می‌تواند باعث آسیب به پوست سر شود – پوست سر آسیب دیده موی سالم تولید نخواهد کرد. مو‌های خود را به طور منظم با یک شامپوی ملایم بشویید و مطمئن شوید موادی که بر روی موی خود استفاده کرده‌اید (مثل ژل) به هنگام خوابیدن کاملاً پاک شده باشند.

کد خبر : ۸۵۸۱۲
بازدید : ۳۹۵۹
ریزش موی ارثی درمان دارد؟
فرادید | ریزش مو یک فرآیند مداوم نیست و فراز و نشیب دارد. در یک دوره مو‌های فرد می‌ریزند و در دوره‌ای دیگر ریزش مو متوقف می‌شود. در درمان ریزش مو، پیداکردن علت آن بسیار مهم است. امروزه در داروخانه‌ها تونیک‌های مختلف تقویت مو وجود دارد که ممکن است در درمان ریزش مو موثر باشند. اما مسئله این است که تا علت ریزش مو مشخص نباشد، استفاده از این مواد شاید خیلی کمک کننده نباشد. اگر کسی کم خونی و یا اینکه مشکل تیروئید داشته باشد و دچار ریزش مو باشد، باید بر اساس مشکلی دارد به درمان ریزش مو پرداخت.

در ریزش موی ارثی و تحت تاثیر ژنتیک، مو‌های افراد شاید در ۱۸ سالگی و شاید در ۳۰ سالگی در فاز ریزش قرار می‌گیرند. این موضوع بستگی به زمان فعالیت ژن دارد که در افراد مختلف، متفاوت است و هنوز جواب برای آن وجود ندارد.

در رشته پوست و مو ابزار‌های تشخیصی کیفی و کمی وجود دارد که به متخصص کمک می‌کند تا مقدار ریزش مو را بررسی کند. اگر فردی دو تا سه روز حمام نرفته باشد و در چند ساعت اخیر موهایش را شانه نکرده باشد، اگر از جا‌های مختلف سر تعدادی مو را به صورت آرام بکشیم، اگر تعداد قابل ملاحظه‌ای مو جدا شود نشان دهنده این است که درصد مو‌های در فاز ریزش، زیاد و غیرطبیعی است. همجنین می‌توان با فشار بیشتری تعدادی از مو‌های سر را کند و با کمک پاتوبیولوژی درصد مو‌های در فاز رشد و مو‌های در فاز ریزش را بررسی کرد. اگر در زیر میکروسکوپ درصد مو‌های در فاز ریزش از ۱۰% تا ۱۵% بیشتر باشد، ممکن است فرد دچار روند فعال ریزش مو باشد.

امروزه ریزش مو دغدغه بسیاری از افراد است که از نداشتن مو‌های پرپشت و از دست دادن موهایشان دچار نگرانی و اضطراب می‌شوند. روش‌های مختلفی برای درمان ریزش مو وجود دارد، اما در آخر برای رفع اساسی مشکل ریزش مو تنها می‌توان کاشت مو انجام داد.

کاشت موی طبیعی یا همان پیوند زدن مو درقسمت‌های طاس سر یک عمل پرطرفدار به حساب می‌آید که نسبت به روش‌های قدیمی هیچ عارضه خطرناکی به همراه ندارد. انجام کاشت مو یک تصمیم بسیار مهم است که باید قبل از آن آمادگی و اطلاعات کافی داشته باشید. چرا که اگر کاشت مو شما به درستی انجام نشود و توسط افراد غیر حرفه‌ای صورت بگیرد، ممکن است دچار مشکلاتی شوید که جبران آن امکان پذیر نباشد.
ریزش موی ارثی درمان دارد؟
در حال حاضر پیوند مو طبیعی برای پر کردن جای خالی مو‌های از دست رفته قسمت‌های مختلف مانند سر، ابرو، ریش، سبیل، مژه و نواحی اسکار انجام میشود. این روز‌ها با استفاده از تکنولوژی‌های جدید پیوند مو به راحتی و به صورت جراحی سرپایی قابل انجام است و نتایج بسیار موثری با ظاهری طبیعی‌تر مشاهده خواهید کرد.

در مراحل پیوند مو فولیکول‌های مو از قسمت‌های مختلف بدن که به آن محل اهداکننده مو یا بانک مو می‌گویند، به قسمت‌های خالی سر منتقل میشود. در واقع در این مرحله گرافت‌هایی که حاوی فولیکول‌های مو هستند، از قسمت اهدا دهنده جدا و به قسمت طاسی پیوند زده میشود. خوب است بدانید مو‌هایی که پیوند می‌شوند در کنار طبیعی بودن آن‌ها می‌توانند برای یک عمر باقی بمانند و رشد کنند.

روش‌های مختلفی برای کاشت مو وجود دارد که تفاوت آن‌ها در بین استخراج و پیوند زدن واحد‌های فولیکولی است. البته متخصص پوست و مو با توجه به شرایط شما بهترین روش کاشت مو را برایتان انتخاب می‌کند.

علائم

ریزش موی ارثی معمولاً با کم پشت شدن مو‌ها شروع شده و به سمت ریزش کامل مو در بخش‌هایی از پوست سر پیشرفت می‌کند. وجود مو بر روی بالش، وان حمام یا شانه‌ی شما می‌توانند ازجمله علائم نامطمئن ریزش مو باشند. افراد عادی روزانه حدود ۱۰۰ تار موی خود را از دست می‌دهند و ممکن است در شرایط خاص مثل زایمان و یا بیماری‌های شدید، این مقدار بیشتر نیز بشود.

در مردان، ریزش مو معمولاً در ناحیه‌ی شقیقه و تاج سر شروع شده و به شکل حرف M انگلیسی پیشرفت می‌کند. در پیشرفته‌ترین مراحل، تنها باریکه‌ای از مو در کنار و پشت سر باقی خواهد ماند.

در زنان، ریزش مو گسترده‌تر بوده، ولی پنهان است. در زنان مو‌های کف سر بیشتر درگیر شده و به صورت الگوی درختی دچار ریزش می‌شوند. در زنان برخلاف مردان، خط مو در ناحیه‌ی پیشانی و شقیقه‌ها معمولاً ثابت باقی می‌ماند. ریزش کامل مو در یک ناحیه از پوست سر غیرمعمول بوده و می‌تواند نشان دهنده‌ی مشکلات دیگر مثل آلوپسی آرئاتا (یک عارضه‌ی مربوط به دستگاه ایمنی که باعث طاسی می‌شود)، عفونت‌های قارچی و یا دیگر عارضه‌های پوستی باشد.
ریزش موی ارثی درمان دارد؟

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده‌ی هریک از علائم زیر با پزشک تماس بگیرید:

این علائم می‌توانند نشان دهنده‌ی عارضه‌ای به غیر از ریزش موی ارثی باشند:

  • ریزش ناگهانی مو و یا ریزش به صورت دسته‌ای
  • ریزش موی تکه تکه (ظاهر گزیده شده توسط کک)
  • قرمزی، پوسته پوسته شدن و یا زخم شدن پوست سر در ناحیه‌ی ریزش مو
  • ریزش مو در زنان زیر 30 سال
  • نشانه‌های بالا بودن بیش از حد سطح تستوسترون در خانم‌ها مثل دوره‌های قاعدگی غیرطبیعی، بم شدن صدا، آکنه، ریزش مو با الگوی مردانه و یا رشد مو در نواحی غیرطبیعی (صورت و سینه)

تشخیص

ریزش موی ارثی معمولاً از روی الگو و همچنین سابقه‌ی ریزش موی مشابه در بستگان فرد تشخیص داده می‌شود. در اکثر افراد نیازی به آزمایشات بیشتر نخواهد بود.

راه‌های درمان ریزش موی ارثی

ریزش موی ارثی قابل درمان نیست ولی سه روش درمانی علاوه بر رژیم غذایی و مراقبت از مو وجود دارند که می‌توانند به تنهایی و یا به صورت ترکیبی برای برخی از افراد مفید باشند: ماینوکسیدیل، فیناستراید و کاشت مو .

رژیم غذایی

با وجود اینکه استفاده از غذاهای مناسب و کافی احتمالاً ریزش موی ارثی را درمان نمی‌کند، ولی این کار می‌تواند حداکثر حمایت از موهای شما را به عمل آورده و باعث شود موهای شما پرپشت، شاداب و سرزنده بمانند. خوب است بدانید که ریزش موی ارثی ممکن است به دلیل کمبود ویتامین و پروتئین تسریع شود بنابراین بهتر است مقدار کافی از هردوی این مواد در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد.

ریزش موی ارثی درمان دارد؟

مراقبت از مو

در صورت مشاهده‌ی ریزش مو، با آن به آرامی برخورد کنید. سعی نکنید با نرم کردن و شانه کردن زیاد مو آن را پرپشت‌تر کنید و همچنین از ژل، موس و واکس به مقدار زیاد استفاده نکنید. این کار می‌تواند باعث آسیب به پوست سر شود - پوست سر آسیب دیده موی سالم تولید نخواهد کرد. موهای خود را به طور منظم با یک شامپوی ملایم بشویید و مطمئن شوید موادی که بر روی موی خود استفاده کرده‌اید (مثل ژل) به هنگام خوابیدن کاملاً پاک شده باشند.

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل یک داروی بدون نیاز به نسخه و مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) است که رشد مو‌های جدید را تحریک کرده و در موارد ریزش موی ارثی، از ریزش مو جلوگیری می‌کند. ماینوکسیدیل باید دو بار در روز بر روی پوست سر مالیده شود. محلول قدرتمند ۵% این ماده (روگین قدرتمند مخصوص آقایان) تنها برای استفاده‌ی آقایان بوده و محلول ۲% معمولی این ماده (روگین معمولی مخصوص آقایان و روگین مخصوص خانم‌ها) را می‌تواند هم برای آقایان و هم برای خانم‌ها مورد استفاده قرار داد.

حدود یک چهارم از آقایان و یک پنجم از خانم‌ها که از محلول معمولی ماینوکسیدیل استفاده می‌کنند، شاهد رشد مجدد مو‌های خود خواهند بود که معمولاً بین ۲ تا ۴ ماه زمان می‌برد. محلول قدرتمند مخصوص آقایان می‌تواند ۴۵ درصد مؤثرتر از محلول معمولی باشد.

موی جدید معمولاً نازک‌تر بوده و رنگ آن نسبت به مو‌های طبیعی شما روشن‌تر است. به ندرت ممکن است تمامی مو‌های ریخته شده دوباره رشد کنند، ولی رشد مو‌ها معمولاً برای پوشاندن نقاط طاس و کم پشت کافی خواهد بود. ماینوکسیدیل در مراحل اولیه‌ی ریزش موی ارثی مؤثرتر خواهد بود. ماینوکسیدیل باید به صورت منظم و مداوم مورد استفاده قرار بگیرد و در صورت توقف مصرف آن، مو‌های تازه رشد کرده معمولاً در عرض چند ماه خواهند ریخت.

افرادی که قصد استفاده از ماینوکسیدیل را دارند باید در صورت استفاده از دارو‌های دیگر آن را به پزشک خود اطلاع دهند به خصوص در صورتی که دارو‌های مربوط به فشار خون بالا مصرف می‌کنند. همچنین مهم است که در صورت استفاده از دیگر محصولات مربوط به مو و یا ابتلا به عارضه‌های خاص، مراتب را به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی ماینوکسیدیل عبارت‌اند از خشکی و ناراحتی‌های پوست سر.
ریزش موی ارثی درمان دارد؟

فیناستراید خوراکی

فیناستراید خوراکی (پروپشیا یا پروسکار) یک داروی مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) است که برای ریزش مو طراحی شده و تنها داروی موجود برای این عارضه به صورت خوراکی است (یک قرص در روز). فیناستراید از ساخته شدن هومون دی هیدرو تستوسترون (DHT) جلوگیری می‌کند که مسئول کوچک شدن فولیکول‌های مو بوده و به نظر می‌رسد که عامل مهمی در ریزش موی ارثی است.

فیناستراید یک داروی تجویزی مخصوص مردان است. این دارو برای خانم‌ها مؤثر نبوده و می‌تواند باعث نقایص مادرزادی جدی شود.

تحقیقات نشان می‌دهند که بیش از ۸۰ درصد مردانی که از فیناستراید استفاده می‌کنند متوجه کند شدن روند ریزش مو شده و ۶۰ درصد افراد نیز شاهد رشد مجدد مو‌های خود بوده‌اند. رشد مجدد مو‌ها معمولاً چند ماه زمان می‌برد. فیناستراید زمان زیادی نیست که در بازار موجود شده و بنابراین اثرات طولانی مدت آن بررسی نشده‌اند. همچنین تأثیر آن بر ریزش موی غیر ارثی که ممکن است در اثر بیماری یا پس از زایمان اتفاق افتاده و یا تأثیر آن بر روی کودکان و نوجوانان اثبات نشده است.

در موارد نادر ممکن است فیناستراید باعث کاهش میل جنسی و اختلالات جنسی شود.

کاشت مو

در طی عمل کاشت مو، متخصص پوست تکه‌ای از پوست شما که دارای مو‌های پرپشت است را از نقطه‌ای از بدن (معمولاً پشت سر) بر می‌دارد و مو‌های آن را در ناحیه‌ی دچار طاسی پیوند می‌زند. برای این کار معمولاً چندین جراحی در طول چند ماه انجام می‌شوند.

در عمل کشیدن پوست سر نیز اندازه‌ی پوست سر کوچک می‌شود. در طی این عمل پزشک پوست سر شما را کشیده و مقداری از آن را می‌برد. درنتیجه اندازه‌ی قسمت بدون مو کاهش پیدا می‌کند. در عمل دیگری به نام "فلپ"، پزشک قسمتی از پوست سر دارای مو را روی بخش بدون مو می‌کشد. عمل کشیدن پوست سر معمولاً همراه با کاشت مو انجام می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید