چالش‌های دورکاری؛ چگونه کار و زندگی را تفکیک کنیم؟

چالش‌های دورکاری؛ چگونه کار و زندگی را تفکیک کنیم؟

این در هم گره‌خوردگی شدید باعث می‌شود که حس کنید همیشه از کارهایتان عقب هستید، چون مشخص نیست که چه زمانی در حال کار کردن هستید و چه زمانی استراحت می‌کنید.

کد خبر : ۸۵۸۴۵
بازدید : ۲۲۸۸۴
چالش‌های دورکاری؛ چگونه کار و زندگی را تفکیک کنیم؟
در شرایط فعلی و با گسترس بیماری کرونا بمباران شدن با داده‌های دیجیتال را بیشتر هم شده است. دورکاری باعث شده است که فضای کار و استراحت تا حدی زیادی به یکدیگر گره بخورد و همین مسئله باعث غرق‌شدگی بیشتر در فضای دیجیتال می‌شود.

این روز‌ها با رایج شدن دورکاری، ارتباط بیشتر با ابزار‌های فناورانه از همیشه بیشتر شده است. تا حدی که با وجود این ابزار، ممکن است دائماً در حال انجام کار‌های خود باشیم. از ایمیل‌های شخصی گرفته تا پیام‌های پر شمار شبکه‌های اجتماعی، ما را در وضعیتی قرار داده‌اند که هر ثانیه درگیر فضای دیجیتال باشیم. این فرایند نوعی خستگیِ دیجیتال یا فناورانه را به‌وجود می‌آورد.

در این گزارش به راه‌هایی برای فاصله‌گیری از این فضا می‌پردازیم:

تفکیک فضای کاری و فضای شخصی
اکثر آدم‌ها در وضعیتی قرار گرفته‌اند که تمایزی بین فضای کار و فضای شخصی برقرار نمی‌کنند. یک لحظه در حال پاسخ دادن به یک ایمیل و لحظه‌ای دیگر در حال برقراری یک تماس ویدئویی برای شرکت در یک جلسۀ آنلاین هستیم و انگار هر زمان در حال یک فعالیت کاری به سر می‌بریم.
این در هم گره‌خوردگی شدید باعث می‌شود که حس کنید همیشه از کارهایتان عقب هستید، چون مشخص نیست که چه زمانی در حال کار کردن هستید و چه زمانی استراحت می‌کنید.

برای جلوگیری از این اتفاق می‌توان برنامه‌ای دیجیتالی برای تنظیم زمان نصب کرد که دقیقاً به ما بگوید چه زمانی در حال کار هستیم، چه زمانی به امور خانوادگی می‌پردازیم و چه زمانی در حال رفع مشکلات و مسائل هستیم. فراموش نکنید که همۀ این فرایند‌ها در حال حاضر وابسته به شرایط دیجیتال شده‌اند.
وقتی در حال پاسخ دادن به پیام معلم مدرسه فرزندتان هستید، و یا زمانی که به احوالپرسی دوست‌تتان پاسخ می‌دهید هر دو فرایند در فضای دیجیتال اتفاق می‌افتد و برای همین است که تمایز ایجاد کردن بین آن‌ها دشوار شده است.

به همین دلیل تفکیک فعالیت‌ها مهم است. زمان مشخصی را برای پاسخ دادن به پیام‌های شخصی و کاری تعریف کنید. برنامه‌ریزی کنید که چه زمانی اخبار روز را مرور خواهید کرد و در ساعاتی غیر از آنچه برنامه‌ریزی کرده‌اید دست به این کار نزنید تا تداخل فعالیت‌های روزانه در فضای مجازی را به حداقل برسانید.
چالش‌های دورکاری؛ چگونه کار و زندگی را تفکیک کنیم؟
زمان مشخصی را صرف کار کنید
مهم است که افرادی که با آن‌ها سروکار دارید در جریان برنامه‌ریزی زمانی شما باشند. برای مثال اگر معلم هستید به دانش‌آموزان بگویید که چه زمانی می‌توانند برای شما پیام بفرستند. متأسفانه یک انتظار غلط به‌وجود آمده است که همیشه برای انجام کار‌ها باید در دسترس باشیم. این انتظاری نابه‌جا است، چون ما زندگی خصوصی هم داریم که باید از فضای کاری ما جدا باشد.

برنامه‌هایی مثل جی میل این امکان را به کاربران خود می‌دهند که نحوه دریافت ایمیل‌ها را در صندوق دریافت کنترل کنند. شما می‌توانید برخی ایمیل‌ها را فیلتر کنید، برخی را برچسب بزنید و لیست انتظار درست کنید. به این ترتیب می‌توانید با نظم بیشتری هم به ایمیل‌هایتان پاسخ دهید هم آن‌ها را بر اساس برنامۀ روزانه دسته‌بندی کنید.
همچنین اگر پاسخ‌هایی یکسان به ایمیل‌هایی مشخص می‌دهید می‌توانید این پاسخ‌ها را به صورت پیش‌فرض داشته باشید و صندوق پستی خود را طوری تنظیم کنید که به صورت اتوماتیک به این ایمیل‌ها پاسخ بدهد.
ابزار‌های آنلاینی وجود دارند که با توجه به فوریت کار‌هایی که دارید به شما پیام می‌دهند و از طریق این ابزار‌ها می‌توانید هشدار‌هایی در مورد ایمیل‌های مهم دریافت کنید. جی میل یک قابلیت مهم تقویمی دارد و به شما این امکان را می‌دهد که لیستی از کار‌های دیجیتالی تهیه کنید.

کنترل امور را به دست بگیرید
اگر مجبور نیستید کل روز و شب با دیگران برای انجام کار‌ها در تماس باشید پس می‌توانید یک برنامه‌ریزی درست داشته باشید. برای این کار باید الگوی دریافت پیام‌هایتان را تنظیم کنیم. برای مثال اگر تلفن همراه یا ساعت هوشمندی دارید که به پیام‌رسان‌ها یا ایمیل شما متصل است، بعد از انجام کارهایتان می‌توانید فرایند در یافت هشدار دریافت پیام را قطع کنید تا بیش از حد درگیر در پیام‌های متعدد نشوید.
اگر به شکل وسواسی در حال دنبال کردن برخی صفحات شبکه‌های اجتماعی هستید که ضرورتی ندارند، دنبال کردنِ این صفحات را لغو کنید. برخی تلفن‌های همراه به شما می‌گویند که در طول روز از چه برنامه‌ای چقدر استفاده کرده‌اید، این قابلیت را فعال کنید و عملکرد خودتان را ببینید و آن را اصلاح کنید.

منبع: The New York Times
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید