همه چیز درباره افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری

همه چیز درباره افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری

براساس گفته‌های رئیس صندوق بازنشستگی کشوری، با اجرای همسان سازی، حقوق بازنشستگان این صندوق به ۹۰ درصد شاغلان هم طراز شان می‌رسد. با این حال طبق احکام ابلاغی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، به طور متوسط ۱ میلیون و ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به حقوق هر بازنشسته اضافه شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که حقوق یک بازنشسته که به گروه ۱۴ تعلق دارد، ۱ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان افزایش یافته است؛ اما تمام بازنشستگانی که در یک گروه قرار دارند، به یک میزان افزایش حقوق در قالب همسان سازی را تجربه نکرده‌اند.

کد خبر : ۸۵۸۵۳
بازدید : ۶۳۱۱
همه چیز درباره افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری
فرادید | احکام متناسب سازی بازنشستگان کشوری صادر شد. این خبر را وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تازگی در توئیترش اعلام کرده است. با این وجود براساس اعلام دولت با این همسان سازی حقوق دریافتی بازنشستگان کشوری و لشکری به ۹۰ درصد حقوق دریافتی شاغلان هم گروه خود رسیده است. در حال حاضر نیز احکام جدید بازنشستگان صادر شده و در سایت صندوق cspf.ir قابل مشاهده و دریافت است.

به گزارش فرادید، محمد شریعتمداری در رابطه با همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری ولشکری در توئیترش نوشت: "الوعده وفا؛ مطالبه مهم جامعه بازنشستگی کشور، عملیاتی و احکام ‎متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری صادر شد."
او گفته "خوشحالم که اعلام کنم در سال جاری حقوق "‎بازنشستگان کشوری" عزیز به طور میانگین "۷۷ درصد" افزایش یافته است."
متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری فروردین ماه امسال به تصویب هیات وزیران رسیده بود و حالا پس از گذشت 6 ماه از این مصوبه، به شکل کامل به مرحله اجرا درآمده است.
با این حال براساس اعلام وزیر کار، حقوق بازنشستگان کشوری به صورت میانگین 77 درصد افزایش داشته است. اما هر دو گروه لشکری و کشوری به صورت میانگین 45 درصد افزایش حقوق را دریافت خواهند کرد.
افتخاری، رئیس صندوق بازنشستگی کشوری در مورد زمان پرداخت مبالغ افزایشی گفته "افزایش حقوق بازنشستگان با استفاده از منابع اجرای همسان‌سازی در مهر ماه، پایان همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری خواهد بود. "
او همچنین گفته است "در حال حاضر ما به یک مدل برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان رسیدیم که این مدل پایدار است و هرچه در سال‌های آینده حقوق شاغلان افزایش پیدا کند به همان میزان حقوق بازنشستگان افزایش پیدا خواهد کرد و به سطح متناسبی می‌رسد. "
همه چیز درباره افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری

مبلغ افزایش حقوق بازنشستگان چقدر است؟

براساس گفته‌های رئیس صندوق بازنشستگی کشوری، با اجرای همسان سازی، حقوق بازنشستگان این صندوق به ۹۰ درصد شاغلان هم طراز شان می‌رسد. با این حال طبق احکام ابلاغی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، به طور متوسط ۱ میلیون و ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به حقوق هر بازنشسته اضافه شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که حقوق یک بازنشسته که به گروه ۱۴ تعلق دارد، ۱ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان افزایش یافته است؛ اما تمام بازنشستگانی که در یک گروه قرار دارند، به یک میزان افزایش حقوق در قالب همسان سازی را تجربه نکرده‌اند.

همچنین میزان افزایشی ریالی حقوق بازنشستگان به مدارک تحصیلی آن‌ها و مولفه‌های دیگر بستگی دارد. برای نمونه یک بازنشسته متعلق به گروه ۱۲ با مدرک فوق دیپلم، در سال ۹۹، هر ماه ۱ میلیون و ۶۸۵ هزار تومان از بابت اجرای همسان سازی دریافت می‌کند؛ اما بازنشسته دیگری که با مدرک دیپلم در همین گروه طبقه بندی شده است، از این بابت، ۱ میلیون و ۵۹۶ را در نیمه دوم سال جاری دریافت می‌کند.

بازنشسته دیگری که متعلق به گروه ۱۱ است، مطابق حکم خود ۱ میلیون و ۵۴۹ هزار تومان از بابت اجرای همسان سازی دریافت می‌کند.

با این وجود باید توجه داشت که برای بازنشستگان فروردین ۸۸ به بعد، آخرین طبقه درج‌شده در آخرین حکم شاغلی یا اولین حکم بازنشستگی ملاک عمل است. با این توضیح که «طبقه» از یک تا ۱۶ بوده و معادل ردیف‌های ۵ تا ۲۰ می‌باشد. به طور مثال طبقه یک معادل گروه ۵ و طبقه ۱۶ معادل گروه ۲۰ خواهد بود.

همچنین بازنشستگان با ۳۰ سال سابقه که حداقل ۲ سال سابقه مدیریت داشته باشند، حدود ۲۵۰ تا ۳۵۰ هزار تومان افزایش حقوق بیشتری خواهند داشت. ملاک مدیریت، داشتن حداقل ۲ سال مدیریت یا معاونت است.

البته کارمندانی که در مناطق جنگ‌زده با حکم یا ابلاغ خدمت کرده باشند، به ازای هر سال از امتیاز مربوط برخوردار خواهند شد. عائله‌مندی و حق اولاد نیز، همانند گذشته علاوه بر مبالغ مندرج در جدول، به مشمولان پرداخت خواهد شد.

بر اساسبه ازای هر سال خدمت مازاد بر ۳۰ سال، ۲.۵ سال به حقوق اعلام شده افزوده خواهد شد. همچنین به ازای هر سال کمتر از ۳۰ سال، ۲.۵ سال از حقوق تعیین‌شده کسر می‌شود.

دریافتی بازنشستگان لشکری چقدر شد؟

میزان افزایش حقوق بازنشستگان لشکری قدری متفاوت است. گودرزی، رئیس سازمان بازنشستگان نیرو‌های مسلح در این باره گفته " بازنشستگان لشکری ۳۰ سال خدمت در پایین‌ترین طبقه، حقوق پایین‌تر از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافت نمی‌کند؛ بنابراین در طبقات مختلف حقوق متفاوت است. "

تا پیش از همسان سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان نیرو‌های مسلح از ابتدای مهر امسال این افراد ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می‌کردند.

طبق گفته‌های رئیس سازمان بازنشستگان نیرو‌های مسلح پیش‌بینی شده تا حقوق بازنشستگان یا شاغلین نیرو‌های مسلح همواره ۲۰ درصد بالاتر از حقوق بازنشستگان کشوری باشد. او گفته "در این جدول بخشی از این ۲۰ درصد لحاظ شده و بخش دیگری لحاظ نشده است و دلیل آن محدودیتی بود که درخصوص ۹۰ درصد حقوق شاغلین داشتیم. "

گودرزی درباره نحوه محاسبه جداول طبقات شغلی هم گفته است: "نحوه محاسبه جداول به این صورت است که یک عدد برای هر طبقه شغلی تعیین شده و مبنای تعیین این عدد میانگین حقوق شاغلین در آن طبقه است، به طوری که میانگین حقوق شاغلین در هر طبقه مشخص شده و این عدد در جدول تعیین شده است و ملاک محاسبه قرار می‌گیرد. "

همه چیز درباره افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری
کدام گروه‌های بازنشسته شامل افزایش حقوق می‌شوند؟

بررسی گفته‌های مسئولان صندوق بازنشستگی کشوری نشان می‌دهد که برخی گروه‌ها در همسان سازی حقوق‌ها شامل افزایش حقوق نشده اند. براساس پیش بینی اداره کل فنی صندوق بازنشستگی کشوری کسانی که در گروه‌های شغلی خود افزایش حقوق بازنشستگی آن‌ها عدد بالایی را نشان می‌داد، مشمول این قانون نشدند.

شیرمحمدی مدیرکل فنی صندوق بازنشستگی دراین باره گفته " امسال حدود ۱۰ درصد بازنشستگان با حقوق بالا نسبت به میانگین گروه خود مشمول قانون همسان‌سازی حقوق نشدند و تنها ۱۵ درصد افزایش حقوق سنواتی به آن‌ها تعلق گرفت؛ زیرا دریافتی حقوق آن‌ها از گروه همترازشان بالاتر بوده، بنابراین همسان‌سازی به آن‌ها تعلق نگرفت. "

او همچنین گفته است که "در حال حاضر یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر بازنشسته کشوری و لشکری داریم. در سال ۹۷، حدود ۸۳ درصد از بازنشستگان مشمول همسان سازی شدند و در سال ۹۸ نیز ۱۳ درصد بازنشستگان مشمول قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نشدند. "

احکام جدید را چگونه می‌توان مشاهده کرد؟

طبق اعلام مسئولان صندوق بازنشستگی کشوری، احکام جدید بازنشستگان صادر شده و سه سامانه و یک اپلیکیشن برای مشاهده احکام در اختیار بازنشستگان قرار گرفته است. مسئولان این صندوق گفته اند که اختلال برخی از سامانه‌ها تا چند ساعت آینده برطرف می‌شود.

در حال حاضر احکام جدید بازنشستگان صادر شده و در سایت صندوق cspf.ir قابل مشاهده و دریافت است. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که افراد بسیاری برای ورود به سامانه با مشکل مواجه هستند و امکان مشاهده احکام برای بازنشستگان وجود ندارد.

اکبر افتخاری، مدیر عامل صندوق بازنشگی کشوری در این رابطه سامانه sabasrm.ir را به عنوان مسیر دیگری برای مشاهده احکام افزایش حقوق بازنشستگی معرفی کرده است. او گفته "بازنشستگان می‌توانند درگاه خدمات الکترونیکی صندوق بازنشستگی کشوری (صبا) نیز احکام خود را مشاهده کنند. "

روابط عمومی این صندوق هم اعلام کرده که بازنشستگان می‌توانند از طریق سامانه صندوق بازنشستگی، سامانه sabasrm.ir و اپلیکیشن خاتم نسبت به دریافت احکام خود اقدام کنند. در استان‌ها نیز سامانه پایش وجود دارد که بازنشستگان می‌توانند از طریق این سامانه نیز وارد شوند.

به گفته روابط عمومی، احکام صادر شده و حدود ۱.۵ میلیون نفر مشغول دانلود احکام خودشان هستند که موجب کند شدن سامانه شده است، این اختلال تا دو، سه ساعت دیگر برطرف می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید