"ایمنی جمعی" از طریق ابتلا به کرونا، غیراخلاقی است؟!

"ایمنی جمعی" از طریق ابتلا به کرونا، غیراخلاقی است؟!

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تدروس آدهانوم روز گذشته (۱۲ اکتبر/ ۲۱ مهر) در یک کنفرانس خبری ویدئویی هشدار داد که روی آوردن به راهبرد مصونیت گله‌ای به معنای اجازه دادن به شیوع کنترل نشده پاندمی و ابتلای انبوه مردم خواهد بود.

کد خبر : ۸۵۸۸۳
بازدید : ۵۶۴۱
رئیس سازمان بهداشت جهانی نسبت به در پیش گرفتن راهبرد "مصونیت گله‌ای" برای مقابله با همه‌گیری کرونا هشدار داد. تدروس آدهانوم می‌گوید دست یافتن به ایمنی جمعی در برابر بیماری کووید۱۹ باید از طریق واکسن حاصل شود.

ویروس کرونا به عنوان عامل بیماری کووید۱۹ از ماه‌ها پیش در ۱۸۹ کشور جهان قربانی می‌گیرد، اما هنوز واکسنی برای پیشگیری از ابتلا به آن به بازار عرضه نشده است.

شماری از کارشناسان از همان ابتدا با توجه به ناشناخته بودن ویروس و فرآیند زمان‌بر تولید واکسن پیشنهاد روی آوردن به "مصونیت گله‌ای" را مطرح کرده‌اند که لازمه آن ابتلای دست‌کم ۶۰ درصد جمعیت به بیماری کووید۱۹ است. رئیس سازمان بهداشت جهانی آن را راهبردی "غیراخلاقی" می‌داند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تدروس آدهانوم روز گذشته (۱۲ اکتبر/ ۲۱ مهر) در یک کنفرانس خبری ویدئویی هشدار داد که روی آوردن به راهبرد مصونیت گله‌ای به معنای اجازه دادن به شیوع کنترل نشده پاندمی و ابتلای انبوه مردم خواهد بود.

رئیس سازمان بهداشت جهانی تاکید کرده که مصونیت گله‌ای یا ایمنی جمعی باید از طریق واکسینه کردن شهروندان به دست آید و نه به وسیله فراهم کردن شرایط ابتلای بخش بزرگی از آنها.

او تصریح کرد که رویکرد رسیدن به ایمنی جمعی از طریق طبیعی و با ابتلای اکثریت یک جامعه به ویروس "به لحاظ علمی و اخلاقی مسئله‌دار" است. تدروس آدهانوم می‌گوید در تاریخ بهداشت "هرگز" سابقه نداشته که چنین راهبردی علیه شیوع یک بیماری عفونی یا پاندمی به کار گرفته شود.

رئیس سازمان بهداشت جهانی با اشاره به این که همچنان اطلاعات بسیار کمی درباره ویروس کرونا به دست آمده گفت، هنوز مشخص نیست که پادتن (آنتی بادی) یک مبتلای بهبود یافته تا چه مدت در بدن او باقی می‌ماند.

او به موارد شناخته شده‌ای ارجاع داد که فردی پس از ابتلا به کووید۱۹ و بهبود، دوباره به آن مبتلا شده است. چنین مواردی به شکلی محدود، اما از بسیاری کشور‌ها گزارش شده است.

ابهام درباره دوره مصونیت
به این ترتیب هنوز به طور قطع نمی‌توان دانست که مصونیت پس از ابتلا یا واکسینه شدن تا چه زمانی دوام دارد. این مسئله به خصوص در راهبرد مصونیت گله‌ای از طریق ابتلای اکثریت جامعه به بیماری بسیار مناقشه‌برانگیز است. آدهانوم می‌گوید با توجه به این واقعیت‌ها این گزینه به هیچ وجه مطرح نیست که اجازه دهیم ویروس خطرناکی که هنوز آن را به طور کامل نمی‌شناسیم آزادانه به همه جا سرایت کند.

رئیس نهاد بهداشتی سازمان ملل خاطر نشان کرد که مطابق برآورد‌ها در بسیاری از کشور‌های جهان تا کنون فقط ده درصد جمعیت به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده‌اند و اکثریت عظیم اغلب کشور‌ها هنوز در معرض ابتلا قرار دارند. او افزود بر همین اساس شیوع کنترل نشده ویروس کرونا جز "اجازه دادن به ابتلای جدید، رنج و مرگ" معنایی ندارد.

بر پایه آماری که پژوهشگران دانشگاه آمریکایی جانز هاپکینز ارائه می‌دهند تا شامگاه ۲۲ مهر نزدیک به ۳۸ میلیون مورد ابتلا به کرونا در سراسر جهان ثبت شده و بیش از یک میلیون و ۸۳ هزار مبتلای به کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.
منبع: دویچه وله
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید