بومی شدن "کرونا" در دنیا؟

بومی شدن "کرونا" در دنیا؟

در مورد بیماری کرونا هنوز واکسن موثری وجود ندارد و نمی‌توان در مورد ایمنی طولانی مدت آن قضاوت صحیحی داشت، در نتیجه فعلا باید این فرض را پذیرفت که احتمال اینکه بیماری کرونا در دنیا اندمیک (بومی) شود، وجود دارد.

کد خبر : ۸۶۰۸۳
بازدید : ۵۲۷۴
بومی شدن
عضو کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا با اشاره به تغییراتی که پس از جهش ویروس کرونا در ماهیت آن اتفاق می‌افتد، گفت: این جهش هم می‌تواند سبب افزایش سرایت‌پذیری ویروس شود و هم می‌تواند آینده‌ای را متصور شد که جهشی اتفاق بیفتد که سرایت‌پذیری ویروس را سخت‌تر کند.

دکتر احسان مصطفوی گفت: بر اساس گزارش‌های منتشر شده، در ایران هم مانند سایر نقاط دنیا، شواهدی دال بر این که جهش‌های صورت گرفته در ویروس، بیماری زایی ویروس را بیشتر کرده در دست نیست. اما به نظر می‌رسد این جهش‌ها به سمت افزایش سرایت پذیری بیماری بوده است.

دو احتمال درباره آینده کرونا
وی افزود: بررسی مستمر جهش‌های ویروس در ایران و سایر کشور‌های دنیا باید انجام شود. اگر جهش ویروس باعث شود هم قدرت بیماری‌زایی و هم قدرت سرایت آن افزایش یابد، مقابله با ویروس پرچالش‌تر خواهد شد و تبعات این بیماری برای جامعه جهانی بیشتر خواهد شد.
احتمال دیگری که می‌توان برای آینده کووید-۱۹ متصور شد، بروز جهش به‌گونه‌ای است که سرایت پذیری آن کم شده و دیگر نتواند به آسانی افراد را مبتلا کند. در این مورد می‌توان به ویروس سارس که نوع دیگری از ویروس کروناست، اشاره کرد. ویروس سارس، در زمان شیوع خود، ۲۶ کشور را آلوده کرد.
اما این ویروس به دلیل بهداشت صحیح عمومی به‌خوبی کنترل شد و همچنین جهش‌های تصادفی معمول در ویروس‌ها، ویروس سارس را به ویروسی تبدیل کرد که نمی‌توانست به راحتی گذشته به انسان منتقل شود.

کرونا بومی خواهد شد؟
رییس مرکز و پایگاه تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران در مورد اینکه آیا احتمال بومی شدن ویروس کرونا وجود دارد یا خیر؟ گفت: در مورد اکثر بیماری‌های عفونی که حتی واکسن موثری برای آن‌ها وجود دارد هم معمولا بومی شدن بیماری حداقل در مناطقی از دنیا وجود دارد.
در مورد بیماری کرونا هنوز واکسن موثری وجود ندارد و نمی‌توان در مورد ایمنی طولانی مدت آن قضاوت صحیحی داشت، در نتیجه فعلا باید این فرض را پذیرفت که احتمال اینکه بیماری کرونا در دنیا اندمیک (بومی) شود، وجود دارد.

آلودگی هوا عامل بروز فرم‌های شدید کرونا
وی درباره نقش آلودگی هوا در انتقال ویروس کرونا، تصریح کرد: این موضوع که آلودگی هوا بتواند باعث افزایش تلفات ناشی از کرونا شود هنوز به طور قطعی اثبات نشده است، اما بر اساس شواهد موجود، آلودگی هوا باعث آسیب به قلب و ریه‌ها شده و از این طریق می‌تواند باعث شود فردی که به کرونا مبتلا می‌شود نوع شدیدتر بیماری را تجربه کند؛ در عین حال آلودگی هوا می‌تواند باعث التهاب ریه‌ها شود که باز هم میزان آسیب‌پذیری فرد به کرونا را افزایش می‌دهد.

مصطفوی در این باره افزود: از سوی دیگر فرضیاتی وجود دارد که می‌گوید ممکن است ذرات ویروس با ذرات آلوده هوا منتقل شود؛ گرچه این موضوع هنوز اثبات نشده، اما درصورت اثبات آن باز دوباره ابعاد تاثیر آلودگی هوا بر کروناویروس جدید افزایش خواهد یافت. در کل شواهد مختلف گویای این است که آلودگی هوا می‌تواند باعث فرم‌های شدیدتر بیماری در مبتلایان شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید