کمترین میزانِ آلودگی هوا افسردگی و اضطراب ایجاد می‌کند

کمترین میزانِ آلودگی هوا افسردگی و اضطراب ایجاد می‌کند

در سراسر جهان نیز حدود ۹۰ درصد از مردم هوای آلوده تنفس می‌کنند. محققان دریافتند افزایش تدریجی دی‌اکسید نیتروژن که بخش اعظم آن توسط خودرو‌های گازوئیلی تولید می‌شود، خطر اختلالات ذهنی شایع را تا ۳۹‌درصد افزایش می‌دهد.

کد خبر : ۸۶۲۱۲
بازدید : ۲۶۲۳
کمترین میزانِ آلودگی هوا افسردگی و اضطراب ایجاد کند؛تغییرات اقلیمی اصلی‌ترین علت مرگ در جهان
فرادید | نتایج یک تحقیق که بروی بزرگسالان در انگلستان انجام شده است نشان می‌دهد حتی افزایش اندک در میزان مواجهه افراد با هوای آلوده با افزایش چشمگیر افسردگی و اضطراب مرتبط است.

به گزارش فرادید به نقل از گاردین، محققان دریافتند افزایش تدریجی دی‌اکسید نیتروژن که بخش اعظم آن توسط خودرو‌های گازوئیلی تولید می‌شود، خطر اختلالات ذهنی شایع را تا ۳۹‌درصد افزایش می‌دهد. ذارت کوچک آلاینده که ناشی از سوختن انواع سوخت، ترمز گرفتن و غبار لاستیک است، می‌تواند افسردگی و اضطراب را تا ۱۸ درصد افزایش دهد.

دانشمندان همچنین دریافتند میزان آلودگی هوا با افسردگی مرتبط است به نحوی که افرادی که در مکان‌هایی با آلودگی شدیدتر ساکن هستند ۲ برابر بیشتر از افرادی که در مکان‌های کمتر‌آلوده زندگی می‌کنند دچار اختلالات ذهنی می‌شوند.

محققان تأکید کردند عوامل دیگر مانند ژنتیک و تجربه‌های کودکی نیز برای سلامت روانی مهم هستند، اما برخلاف این موارد، آلودگی هوا قابل پیشگیری است.

محققان برای انجام این آزمایش ۱۰۰۰ بزرگسالِ ساکن در جنوب-شرق لندن را به مدت ۵ سال تحتِ نظر گرفتند، اما نتایج آن‌ها برای شهر‌های کوچک و بزرگ در سراسر جهان قابل تعمیم است. تقریباً در تمام مناطق شهری انگلستان میزان ذرات آلاینده بالاتر از استاندارد‌های سازمان بهداشت جهانی است و در سراسر جهان نیز حدود ۹۰ درصد از مردم هوای آلوده تنفس می‌کنند.

دکتر یونس باکولیس، استاد کینگز کالج لندن که هدایت این پژوهش را برعهده داشته می‌گوید: «آلودگی هوا تنها عاملی نیست که بر اختلالات ذهنی اثر دارد، اما یکی از عوامل قابل پیشگیری است. معرفی راهکار‌هایی برای کاهش آلودگی هوا می‌تواند نقش بالقوه‌ای برای پیشگیری از اختلالات روانی داشته باشد.»
آلودگی هوا در افزایش خودکشی نقش دارد

دکتر ایان مادوی، استاد امپریال کالج لندن که بخشی از این پژوهش بوده است، می‌گوید ما می‌دانستیم که اختلالات سلامت روان در مناطق شهری بالاتر از مناطق دیگر است و علت آن می‌توانست محرومیت از فضای سبز باشد. «اما تحقیق جدید نشان می‌دهد وقتی تمام آن ویژگی‌های اقتصادی-اجتماعی و محیط‌زیست شهری را کنترل می‌کنیم، همچنان آلودگی هوا نقش بسیار مهمی دارد.»

بر اساس تخمین‌های بانک جهانی، آلودگی هوا هزینه‌ای بالغ بر ۵ تریلیون دلار در سال دارد که شامل صدماتی که به قلب و ریه‌ها وارد می‌شود نیز هست. مادوی می‌گوید: «شواهد زیادی نشان می‌دهند که آلودگی هوا برای مغز نیز خوب نیست. ما احتمالاً اثرات منفی آلودگی هوا بر سلامت خود از گهواره تا گور را نادیده گرفته‌ایم.»

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که آلودگی هوا در افزایش خودکشی نقش دارد و بزرگ شدن در مناطق آلوده خطر ابتلا به بیماری‌های ذهنی را افزایش می‌دهد. تحقیقات دیگر نشان داده که آلودگی هوا هوش را به «شدت» کاهش می‌دهد و با فراموشی مرتبط است. تحقیقی که در سال ۲۰۱۹ در سطح جهانی انجام شد نشان داد که آلودگی هوا ممکن است در حال آسیب زدن به تمام اندام‌های انسان‌ها باشد.
بیشتر بخوانید:

این تحقیق در نشریه روان‌شناسی اجتماعی و شیوع‌شناسی روانی منتشر شده و برای انجام آزمون‌های آن از پرسشنامه‌های استاندارد برای ارزیابی سلامت روانی افراد در شهر‌های ساوت‌وارک و لمبث طی ۵ سال استفاده شده است.

در این پژوهش عواملی مانند سن، موقعیت اجتماعی-اقتصادی، محرومیت‌های منطقه‌ای، میزان مصرف الکل، سیگار کشیدن و میزان تحرک افراد در نظر گرفته شده است. این پژوهش همچنین عامل سروصدا را نیز کنترل کرد.

مطالعات شیوع‌شناسی نمی‌تواند رابطه علی بین آلودگی هوا و مشکلات سلامت روان را نشان دهد و دانشمندان نمی‌توانند این آزمایش‌ها را روی انسان‌ها انجام دهند. اما بسیاری از مشکلات روانی با ایجاد التهاب در بدن افراد، به ویژه التهاب مغزی، مرتبط است. تحقیق اخیر نیز نشان می‌دهد که ذرات آلاینده باعث تخریب مولکولی مغز می‌شوند.

تغییرات اقلیمی، مرگ‌ومیر و کم‌هوشی
کمترین میزانِ آلودگی هوا افسردگی و اضطراب ایجاد کند؛تغییرات اقلیمی اصلی‌ترین علت مرگ در جهان

به گزارش فرادید به نقل از گادرین، برطبق یک گزارش علمی دیگر که به تأثیر بحران اقلیمی بر سلامتی پرداخته است، تغییرات آبوهوایی علت «اصلی» بسیاری از مرگ‌هایی است که درحال حاضر رخ میدهند. این گزارش همچنین پیشبینی کرده است طی دهه آینده شاهد توقف رشد، سوءتغذیه و ضریبهوشی پایین در کودکان خواهیم بود که همگی ناشی از تغییرات اقلیمی هستند.

این گزارش توسط دانشگاه مُنَش در ملبورن با مرور ۱۲۰ مقاله که ارتباط تأثیر بحران‌های اقلیمی با سلامتی را در استرالیا و اقیانوس آرام سنجیدهاند، به نگارش درآمده تا تصویری کلی از این موضوع را بهدست دهد.

این گزارش به گزارش سال ۲۰۱۸ سازمان جهانی بهداشت اشاره کرده است که پیشبینی کرده بود گرمشدن هوای کره زمین، بین سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۵۰، ۲۵۰۰۰۰ مرگ اضافی در هر سال را به علت گرمای شدید، سوءتغذیه، مالاریا و اسهال رقم خواهد زد.

اما میشا کُلمن، یکی از نویسندگان گزارش اخیر، تأکید میکند مرگ‌ها همین حالا در حال وقوع هستند.
«هماکنون افرادی در سراسر جهان به دلیل اثرات ناشی از تغییرات آبوهوایی [بهخصوص گرمای شدید]جان خود را از دست میدهند.»

کلمن ادامه میدهد: «بهطورمثال در طی آتشسوزی‌های شنبه سیاه که در سال ۲۰۰۹ در ایالت ویکتوریا در استرالیا رخ داد، مردمی مستقیمأ در آتش سوختند، اما نزدیک به ۴۰۰ مرگ اضافه به دلیل ایست قلبی و گرمازدگی رخ داد.»

گزارشی که در سال ۲۰۱۷ در مجله نیچر به چاپ رسید، پیشبینی کرد تا سال ۲۱۰۰، نزدیک به ۷۵درصد از مردم در سراسر جهان در معرض موج گرمایی شدید قرار خواهند گرفت که برای هلاک کردنشان کافی است.

این گزارش کشف کرد ورای مرگومیر‌هایی که مستقیماً به رویداد‌های آبوهوایی مثل طوفانها، سیل و آتشسوزی مرتبطاند؛ باید انتظار تأثیرات «بهمراتب عمیقتر و موذیانهتری» را داشته باشیم که ناشی از اثرات ثانوی تغییرات اقلیمی هستند.

جان ثوِتس، رئیس مؤسسه توسعه پایدار در دانشگاه مُنَش میگوید: «رویداد‌های شدید آبوهوایی، بهخصوص در اماکن مسکونی اقیانوس آرام، سیل ایجاد میکنند، این سیل‌ها میتواند به بیماری‌هایی نظیر اسهال منجر شود که میتواند کشنده باشد، بهخصوص در مورد کودکان.»

این گزارش هشدار داد افزایش دمای جهانی میتواند محل زیست پشه‌ها را گسترش دهد و مردم بیشتری را در معرض بیماری‌هایی مانند تب دنگی، زیکا، چیکونگیا و تب کیو قرار دهد.

کلمن توضیح میدهد: «تب کیو نوعی بیماری است که اغلب حیوانات وحشی و اهلی آن را با خود حمل میکنند. وقتی تغییرات اقلیمی که منجر به خشکسالی و آتشسوزی میشود، زیستگاه‌های این جانوران را از بین میبرد، این حیوانات به سمت مکان‌هایی حرکت میکنند که سبزتر است و آب در آن پیدا میشود.»

کلمن میگوید مشکل از جایی شروع میشود که حیوانات آلوده در مزارع مدفوع میکنند و این مدفوع در تماس با محیط زیست انسان‌ها قرار میگیرد. مدفوع محل رشد باکتری‌های هوازی و به یک سم بهشدت قابل انتقال تبدیل میشود، برای همین هم از آن به عنوان سلاح زیستی که در حیاط خلوت‌های ما زندگی میکنند، نام برده شده است.»

تغییرات آبوهوایی بهویژه برای کودکان بسیار خطرناک است. این گزارش نشان میدهد کودکانی که مادرانشان هنگام حاملگی در سال ۲۰۱۱ در معرض سیل بریزبین قرار گرفته بودند، ظرفیت شناختی پایینتری داشتند، دایره لغاتشان وسعت کمتری داشت و بازی‌های تخیلی کمتری در سن ۲ سالگی انجام میدادند.

کاهش ارزش غذایی غلات که ناشی از تجمع گاز دیاکسیدکربن است میتواند طی ۱۰ تا ۲۰ سال منجر به توقف رشد، کمخونی فقر آهن و سوءتغذیه در کودکان شود.

کلمن هشدار میدهد: «این رویداد‌ها هماکنون بسیار شیوع دارند و قرار نیست در مدت زمان کوتاه شاهد کاهش یافتن این آمار باشیم.»

منبع: The Guardian & The Guardian
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید