معرفی تماشایی ترین فیلم های سینمایی با موضوع جنگ جهانی دوم

معرفی تماشایی ترین فیلم های سینمایی با موضوع جنگ جهانی دوم

هر چند سال یک بار شاهد خلق یک فیلم ماندگار و درخشان با موضوع جنگ جهانی دوم هستیم که تا سال‌ها در ذهن‌مان باقی می‌ماند. از هرکسی که بپرسید، می‌گوید با فیلم‌های «پیانیست» یا «فهرست شیندلر» گریه کرده است.

کد خبر : ۸۶۳۳۹
بازدید : ۴۵۲۴
فرادید| جنگ جهانی دوم با تمام ویرانی هایش، تاثیرات بزرگی بر علم و هنر گذاشت. هنر‌های تجسمی مستقیما پس از جنگ دوم، متحول شد و از دل آن اکسپرسیونیسم انتزاعی و هنرمندان تکرارنشدنی‌اش بیرون آمدند. هنر سینما نیز بی‌نصیب نماند. به جرات می‌توان گفت تعداد زیادی از بزرگ‌ترین و گران‌ترین آثار سینمایی ساخته شده در تاریخ، به موضوع جنگ جهانی دوم می‌پردازند. بزرگ‌ترین کارگردان‌های تاریخ سینما از اسپیلبرگ گرفته تا کریستوفر نولان، در کارنامه‌ی خود، فیلمی با موضوع جنگ جهانی دارند. هر چند سال یک بار شاهد خلق یک فیلم ماندگار و درخشان با موضوع جنگ جهانی دوم هستیم که تا سال‌ها در ذهن‌مان باقی می‌ماند. از هرکسی که بپرسید، می‌گوید با فیلم‌های «پیانیست» یا «فهرست شیندلر» گریه کرده است. ما در این مطلب به معرفی تعدادی از برترین فیلم‌های با موضوع جنگ جهانی دوم خواهیم پرداخت.



۱. پیانیست

معرفی تماشایی ترین فیلم های سینمایی با موضوع جنگ جهانی دوم

عنوان اصلی: The Pianist
سال ساخت: ۲۰۰۲
کارگردان: رومن پولانسکی
بازیگران اصلی: آدرین برودی، توماس کرچمان، فرنک فینالی
محصول: انگلستان، آلمان، فرانسه، لهستان

این اثر سینمایی داستان واقعی زندگی یک پیانیست یهودی به نام ولادیسلاو اشپیلمان (با بازی آدرین برودی) و بر اساس کتابی به قلم خود او است. پیانیستی که برای زنده‌ماندن در گتوی ورشو به سختی تلاش می‌کند. او به عنوان انسان ساده‌ای که خانواده، شغل و آزادی‌اش را در حملات ظالمانه نازی‌ها از دست داده و نزدیک است جانش را هم از دست بدهد برای حفظ زندگی می‌جنگد.


۲. زندگی زیباست

معرفی تماشایی ترین فیلم های سینمایی با موضوع جنگ جهانی دوم

عنوان اصلی: Life Is Beautiful
سال ساخت: ۱۹۹۷
کارگردان: روبرتو بنینی
بازیگران اصلی: روبرتو بنینی، نیکولتا براسچی، جورجو کانتارینی
محصول: ایتالیا

«روبرتو بنینی»، در این فیلم با روایتی کمدی، تلاش‌های یک پدر را برای دور نگه داشتن پسرش از آسیب‌های روانی جنگ را نشان می‌دهد. نیمه اول فیلم، قصه عاشق شدن و ازدواج «گوییدو» و نیمه دوم فیلم، اسیر شدن او و پسرش در اردوگاه کار اجباری یهودیان را به تصویر کشیده است.
این فیلم نامزد ۷ جایزه اسکار و برنده اسکار بهترین فیلم خارجی، بهترین بازیگر و بهترین موسیقی متن شده است.


۳. بازی تقلید

معرفی تماشایی ترین فیلم های سینمایی با موضوع جنگ جهانی دوم

عنوان اصلی: The Imitation Game
سال ساخت: ۲۰۱۴
کارگردان: مورتن تیلدام
بازیگران اصلی: بندیکت کامبریج، کیرا نایتلی
محصول: ایالات متحده آمریکا

این فیلم به دستاورد نابغه بزرگ ریاضیات و رمزنگاری، «آلن تورینگ»، می‌پردازد. در طول جنگ جهانی دوم، ارتش نازی برای ارسال پیام‌های سری از ماشینی به نام «انیگما» استفاده می‌کرد. تورینگ با شکستن کد انیگما خدمت بزرگی در. کردن حملات نازی‌ها داشت.
فیلم «بازی تقلید» نگاهی به تلاش‌های شبانه روزی «تورینگ» و همکارش «جوآن» در ساخت ماشینی برای خواندن کد‌های انیگما دارد. این فیلم، نامزد ۸ جایزه اسکار و برنده اسکار بهترین فیلمنامه شده است


۴. فهرست شیندلر

معرفی تماشایی ترین فیلم های سینمایی با موضوع جنگ جهانی دوم

عنوان اصلی: Schindler's List
سال ساخت: ۱۹۹۳
کارگردان: استیون اسپیلبرگ
بازیگران اصلی: لیام نیسون، بن کینگزلی، رالف فاینز
محصول: ایالات متحده آمریکا

«فهرست شیندلر» زندگینامه یک صنعتگر آلمانی به نام اسکار شیندلر در طول جنگ جهانی دوم است. مردی که جان تقریبا ۱۲۰۰ یهودی را در طول دوران هولوکاست نجات داد. داستان فیلم در لهستان تحت اشغال آلمانی‌ها اتفاق می‌افتد و شیندلر پس از اینکه نیروی کار یهودی‌اش در کارخانه مورد آزار و اذیت نیرو‌های نازی قرار می‌گیرند تصمیم به نجات جان آن‌ها می‌گیرد.
داستان‌های متقاطع، شخصیت‌ها و احساسات پیچیده، خاکستری و مبهم در نهایت به روایت تلخ و تاریکی از رستگاری انسان منجر شده که از طریق قدرت‌نمایی بصری اسپیلبرگ احساسات مخاطبان گسترده‌ای را در سراسر جهان تحریک کرد. اسپیلبرگ به عنوان یک یهودی با این فیلم احساس نزدیکی و خویشاوندی داشت. شخصیت اصلی فیلم این موضوع مهم را یادآور می‌شود که جان هیچ انسانی نسبت به انسان دیگر برتری ندار


۵. نجات سرباز رایان

معرفی تماشایی ترین فیلم های سینمایی با موضوع جنگ جهانی دوم

عنوان اصلی: Saving Private Ryan
سال ساخت: ۱۹۹۸
کارگردان: استیون اسپیلبرگ
بازیگران اصلی: تام هنکس، تام سایزمور، بری پپر
محصول: ایالات متحده آمریکا
داستان فیلم با ورود سربازان آمریکایی به ساحل نرماندی و همزمان نبردی با نیرو‌های آلمانی شروع می‌شود. به دنبال نبرد نرماندی گروهی از سربازان آمریکایی برای پیدا کردن سرباز چتربازی به نام رایان که برادرانش را در جنگ از دست داده است به پشت خطوط دشمن می‌روند.
صحنه جنگی ساحل اوما‌ها در آغاز فیلم در زمان خود بسیار مورد بحث قرار گرفت. صحنه‌ای که ۱۱ میلیون دلار هزینه در برداشت، از ۴۰ بشکه خون جعلی برای آن استفاده شد و ۱۰۰۰ نفر را درگیر خود کرد. کارگردان فیلم استیون اسپیبلرگ عکس‌های گرفته شده توسط عکاس مشهور جنگ رابرت کاپا را مورد مطالعه قرار داد و برای صحنه نبرد نرماندی و در کل برای تولید فیلم از آن استفاده کرد. کارگردان از زاویه دید لنز کاپا برای بیان واقعیت‌های عریان جنگ در فیلم خود بهره برده است.


۶. حرامزاده های بی آبرو

معرفی تماشایی ترین فیلم های سینمایی با موضوع جنگ جهانی دوم

عنوان اصلی: Inglourious Basterds
سال ساخت: ۲۰۰۹
کارگردان: کوئنتین تارانتینو
بازیگران اصلی: برد پیت، کریستوف والتس، مایکل فاسبندر
محصول: ایالات متحده آمریکا، آلمان

فیلم سینمایی «حرامزاده‌های لعنتی» به کارگردانی کوئنتین تارانتینو یک کمدی سیاه جنایی است که در چند فصل روایت می‌شود. اثری که با درون‌مایه هجو، طعنه و طنز تصویری خیالی را از جنگ جهانی دوم نشان می‌دهد. از جمله شخصیت‌های فیلم می‌توان از آلدو آپاچی (با بازی برد پیت)، هانس لاندا یا همان کلنل اس اس (با بازی کریستوف والتس) و دانی ملقب به خرس یهودی (با بازی الی راث) که در طول فیلم پرداخته می‌شوند اشاره کرد.
داستان فیلم مربوط به فرانسه اشغالی در دوره جنگ جهانی دوم است که در آن گروهی از سربازان آمریکایی- یهودی تصمیم می‌گیرند تعدادی از رهبران نازی را ترور کنند. این تصمیم هم‌زمان با برنامه‌های انتقام‌جویانه یک صاحب سالن تئاتر پیش می‌رود. فیلم ضد قهرمانی جذاب دارد؛ چندین ژانر گوناگون را ترکیب می‌کند؛ تاریخ را نه آنطور که رخ داده بلکه به شیوه تخیلی جایگزین می‌کند و در نهایت مرز‌های میان درست و غلط را از میان می‌برد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید