"شامپانزه‌های مسن" دوستان واقعی را گزینش می‌کنند

"شامپانزه‌های مسن" دوستان واقعی را گزینش می‌کنند

این تحقیق نشان داد که دوستی شامپانزه‌های جوان (حدود ۱۵ ساله) یک طرفه است، در حالی که به نظر می‌رسد قدیمی‌تر‌ها (حدود ۴۰ ساله) تعاملات متقابل بیشتری با دوستان خود دارند.

کد خبر : ۸۶۳۷۰
بازدید : ۷۰۴۴۱
نتایج یک مطالعه جدید روی شامپانزه‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها هرچه پیرتر می‌شوند، دوستان غیرواقعی خود را کنار می‌گذارند و حتی تمایل بیشتری به تنهایی سپری کردن اوقات خود دارند.

همه ما گزینشی رفتار می‌کنیم و به مرور زمان و با گذشت عمر، تصمیم می‌گیریم افراد کمتری در اطراف خود داشته باشیم، اما خاطرات بهتر و معنادارتری برای خود بسازیم. این رفتار، به وضوح بخشی از مقوله رشد برای ما انسان‌ها است.
اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که آیا ما تنها گونه هستیم که چنین کاری انجام می‌دهیم؟ اکنون با یک مطالعه جدید مشخص شده است که یکی از نزدیک‌ترین اقوام زنده ما یعنی شامپانزه‌ها نیز همین رفتار را دارند. یک تحقیق انجام شده روی شامپانزه‌ها شامل ۷۸ هزار ساعت مشاهدات بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۶ این موضوع را اثبات کرده است. ۲۱ شامپانزه نر در سنین ۱۵ تا ۵۸ سال در پارک ملی کیباله در اوگاندا تحت نظارت قرار گرفتند.

این تحقیق نشان داد که دوستی شامپانزه‌های جوان (حدود ۱۵ ساله) یک طرفه است، در حالی که به نظر می‌رسد قدیمی‌تر‌ها (حدود ۴۰ ساله) تعاملات متقابل بیشتری با دوستان خود دارند. "الکساندرا روساتی" یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه گفت: موضوع واقعاً جالب این است که ما دریافتیم که شامپانزه‌ها این الگو‌ها را از خود نشان می‌دهند که آینه رفتار انسان است.

شامپانزه‌های مورد مطالعه در این تحقیق فقط نر بودند، چرا که شامپانزه‌های ماده پیوند‌های اجتماعی قوی از خود نشان نمی‌دهند و در مقایسه با نر‌ها تعاملات اجتماعی کمتری دارند. علاوه بر این مشاهده شد که شامپانزه‌های مسن دوست دارند بیشتر وقت خود را به تنهایی سپری کنند و ترجیح می‌دهند که با نزدیک شدن به سال‌های عمر خود، تعاملات مثبت بیشتری داشته باشند.

در حقیقت، یک تفاوت بین ما و شامپانزه‌ها در این تحقیقات مشخص شده است که باید آن را مورد توجه قرار داد.

"ریچارد رانگهام" بانی و مدیر این پروژه گفت: شامپانزه‌ها هر چقدر هم باهوش باشند، نمی‌فهمند که به مرگ نزدیک می‌شوند و به احتمال زیاد چیز دیگری در شامپانزه‌ها اتفاق می‌افتد که توضیح می‌دهد چرا روابط آن‌ها با افزایش سن مثبت‌تر و بیشتر و عمیق‌تر می‌شود و سپس سوال این است که آیا آنچه در مورد شامپانزه‌ها اتفاق می‌افتد همان است که در انسان‌ها هم وجود دارد؟

نتایج چندان تعجب آور نبودند. این مطالعه نشان داد از آنجایی که ۹۹ درصد DNA ما با شامپانزه‌ها مشترک است، به نظر می‌رسد شامپانزه‌ها در مسیر درستی هستند و با افزایش سن، کمتر درگیر زندگی می‌شوند.

این تحقیق در مجله Science منتشر شده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید