برندگان جشنواره‌ی بوسان ۲۰۲۰ اعلام شدند

برندگان جشنواره‌ی بوسان ۲۰۲۰ اعلام شدند

فیلم‌های «مردن در آب مطهر» و «کشتارگاه» جایزه‌ی کیم جی سئوک را به خود اختصاص دادند

کد خبر : ۸۶۵۰۱
بازدید : ۱۳۳۷
برندگان جشنواره‌ی بوسان ۲۰۲۰ اعلام شدند
فرادید| با پیشرفت‌های چشم‌گیر سینمای ایران در یک دهه اخیر و دریافت مهم‌ترین جوایز سینمایی جهانی از جایزه اسکار تا بفتا، از شیر طلایی ونیز تا خرس نقره‌ای برلین تا مهم‌ترین جوایز جشنواره کن توسژ هنرمندان ایرانی، انتظار ما ایرانی‌ها بالا رفته و جایزه گرفتن سینماگران ایرانی برای‌مان به عمری تکراری بدل شده و در هر جشنواره‌ای در سراسر جهان، حداقل یکی دو جایزه را سهم سینمای ایران می‌دانیم. این بار این اتفاق بار دیگر هم در جشنواره فیلم بوسان کره اتفاق افتاد و سه جایزه سهم سینمای ایران شد.

به گزارش فرادید، جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان (PIFF) یکی از جشنواره‌های مهم فیلم آسیا است و میان سینماگران نوگرا لقب اسکار آسیایی را نیز به خود اختصاص داده‌است. این جشنواره تخصصی هرساله در ماه اکتبر در بوسان (یا پوسان) کره جنوبی برگزار می‌شود و دارای جوایز خوبی به لحاظ مادی می‌باشد. این جشنواره یکی از ۲۲ جشنواره مورد تأیید انجمن تهیه‌کنندگان جهانی فیلم (FIAPF، فیاپف) به‌شمار می‌رود. جشنواره فیلم پوسان به‌عنوان نخستین جشنواره بین‌المللی شبه‌جزیره کره، از سپتامبر ۱۹۹۶ آغاز به‌کار کرد.

جشنواره‌ی بوسان یکی از مهم‌ترین رویداد‌های سینمایی آسیا است و موفقیت در آن می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی در بازاریابی و فروش یک فیلم در آسیا و حتی جهان داشته باشد. امسال سینمای ایران با ۸ نماینده در این رویداد حضور داشت که فیلم مستند «هنر زندگی در خطر» به کارگردانی مینا کشاورز جایزه‌ی بخش Mecenat را به خود اختصاص داد و فیلم‌های مردن در آب مطهر و کشتارگاه هم موفق به دریافت هر دو جایزه‌ی بخش کیم جی سئوک شدند. این جایزه برای گرامی داشت کیم جی سئوک، سینماگر مطرح کره‌ای هرساله به فیلم‌ها و فیلم‌سازانی اهدا می‌شود که نشانه‌های ظهور یک استعداد تازه در سینمای آسیا را داشته باشد.

لیست برندگان جشنواره‌ی بوسان ۲۰۲۰

برندگان جشنواره‌ی بوسان ۲۰۲۰ اعلام شدند

بخش جریان‌های جدید

برنده ۱: «یک تعادل» به کارگردانی هاروموتو یوجیرو (ژاپن)

برنده ۲: «سه» به کارگردانی پاک روسلان (قزاقستان/کره/ازبکستان)


جایزه‌ی کیم جی سئوک

برنده ۱: مردن در آب مطهر به کارگردانی نوید محمودی (افغانستان/ایران)

برنده ۲: کشتارگاه به کارگردانی عباس امینی (ایران)


جایزه‌ی بخش Mecenat (بهترین مستند)

برنده ۱: هنر زندگی در خطر به کارگردانی مینا کشاورز (ایران/آلمان)

برنده ۲: «خواهر جی» به کارگردانی لی سوجونگ (کره جنوبی)

اشاره ویژه : «خودنگاره ۲۰۲۰» به کارگردانی لی دونگ وو (کره جنوبی)


جایزه‌ی بهترین بازیگر زن و مرد سال

برنده ۱: جیسو این به خاطر فیلم «روز‌های شاد تابستان ما» (کره جنوبی)

برنده ۲: لیم سیانگ می‌به خاطر فیلم «مبارز» (کره جنوبی)

جایزه‌ی فیپرشی

برنده: «تیرگی تابستان» به کارگردانی هان شوآی (چین)


جایزه‌ی نگاه روبه جلو (بهترین فیلم از نظر مردم)

برنده: «ببرها» به کارگردانی رونی ساندال (سوئد/ایتالیا/دانمارک)

در جشنواره‌ی بوسان امسال به منظور حفظ پروتکل‌های بهداشتی تنها ۲۵ درصد از ظرفیت سالن‌ها پر شده بود و تعداد سینمادوستان حاضر در این رویداد ۱۸ هزار نفر اعلام شده است. اما با این وجود تمام بلیط‌های ۹ فیلم از ۱۰ فیلم به نمایش در آمده در سال اصلی جشنواره به‌طور کامل به فروش رسیدند.

فیلم مردن در آب مطهر در جشنواره‌ی فجر ۹۸ هم حضور داشت که نتوانست به توفیق خاصی دست یابد. این فیلم تنها در دو رشته‌ی بهترین بازیگر نقش زن و مرد نامزد سیمرغ بلورین شد. مردن در آب مطهر همانند اغلب آثار برادران محمودی تم‌های اجتماعی و عاشقانه‌ای دارد و به ماجرای زندگی جوانان افغانستانی می‌پردازد. پیش از این برادران محمودی با فیلم‌های «چند متر مکعب عشق»، «رفتن»، «رونا مادر عظیم» و «هفت و نیم» در جشنواره‌ی بوسان حضور داشته‌اند که جمشید محمودی سال ۲۰۱۸ با فیلم «رونا مادر عظیم» جایزه‌ی کیم جی سئوک را از آن خود کرده و جایزه‌ی ویژه هیأت داوران (فیپرشی) سال ۲۰۱۶ برای کارگردانی فیلم «رفتن» هم به نوید محمودی اهدا شده است.
برندگان جشنواره‌ی بوسان ۲۰۲۰ اعلام شدند

فیلم کشتارگاه به کارگردانی عباس امینی، با بازی باران کوثری، امیرحسین فتحی و حسن پورشیرازی جزء نخستین فیلم‌های ایرانی بود که در بهار سال جاری به صورت آنلاین اکران شدند. کشتارگاه در بخش سودای سیمرغ سی‌وهشتیمن دوره‌ی جشنواره فجر حضور داشت، اما نتوانست چندان نظر مثبت منتقدان و سینمادوستان را جلب کند و جایزه‌ای به چهارمین ساخته‌ی امینی تعلق نگرفت.


جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان و ایران


در سال ۲۰۱۴، اصغر فرهادی، به عنوان رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم بوسان انتخاب شد.
بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم پوسان از اول اکتبر ۲۰۱۵ (پنج شنبه ۹ مهر ۱۳۹۴) فعالیت خود را آغاز کرد. برگزارکنندگان این جشنواره بین‌المللی، فهرست جدیدی از یکصد فیلم برتر آسیا منتشر کرده‌اند که ایران در آن با ۱۹ فیلم بعد از ژاپن و کره جنوبی رتبه سوم را به خود اختصاص داده‌است. از ایران فیلم‌هایی مثل سیزده هومن سیدی و در دنیای تو ساعت چند است؟ صفی یزدانیان و شکستن همزمان بیست استخوان برادران محمودی در این جشنواره برنده جایزه شده‌اند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید