مِلانوم؛ خال‌های سرطانی خطرناک

مِلانوم؛ خال‌های سرطانی خطرناک

ملانوم بیشتر موارد به صورت لکه‌ای تازه روی پوست ظاهر می‌شود، ولی ممکن است از خال‌های موجود هم شروع شود. ملانوم در هر جای بدن ممکن است ظاهر شود، ولی بیشتر در پشت مرد‌ها و پای خانم‌ها مشاهده می‌شود.

کد خبر : ۸۶۵۶۷
بازدید : ۱۱۶۴۳
مِلانوم؛ بدترین نوع سرطان پوست
دارسی شا هشت ماه پیش فهمید به سرطان پوست مبتلا شده

دارسی شا که در سلفورد معلم است هشت ماه پیش به سرطان پوست مبتلا شد. وقتی دانشجو بود و برای دیدن خانواده به خانه‌شان رفته بود مادرش متوجه شد که یک خال روی استخوان ترقوه‌اش بزرگ‌تر و تیره‌تر شده و او را تشویق کرد نزد پزشک برود. دارسی می‎گوید: "دیدن این تغییرات در بدن خودمان خیلی سخت است، ولی خانواده‌ام توانستند آن را ببیند".

دارسی که ۲۲ سال دارد به بی‌بی‌سی گفت: "قبلا اسم ملانوم را هم نشنیده بودم. وقتی این اسم را از دکتر شنیدم نمی‌دانستم یعنی چه. من تنها پیش پزشک رفته بودم، چون انتظار شنیدن چنین چیزی را نداشتم. این چیزی نیست که در رادار جوان‌ها باشد".

نشانه‌های ملانوم را 'نمی‌شناختم'
دارسی وقتی برای مسئله‌ای دیگر نزد پزشک رفته بود در این باره هم سوال کرد، ولی پزشک ابتدا معتقد بود چیز نگران‌کننده‌ای نیست. ولی دارسی از مقایسه عکس‌هایش متوجه شد خال در حال تغییر است و یک ماه بعد این نگرانی را دوباره با پزشکش در میان گذاشت. پزشک او را به بیمارستان فرستاد.
آنجا خال را برداشتند و به آزمایشگاه فرستادند تا از نظر سرطانی بررسی شود. دارسی این تجربه "ترسناک" را به خاطر می‌آورد: "از بیمارستان مرا خواستند و گفتند سرطان پوست دارم. من درباره سرطان پوست اطلاعی نداشتم. انتظارش را هم نداشتم".

مِلانوم؛ بدترین نوع سرطان پوست
زخم روی پوست دارسی بعد از اولین عمل جراحی و قبل از تشخیص ملانوما

بعد از تشخیص سرطان، عمل دوم انجام شد، "برداشت موضعی وسیع" که در آن بخش بزرگتری از پوست سالم را برمی‌دارند تا ببینند سرطان گسترش یافته یا نه. نتیجه منفی بود با این حال دارسی هنوز "نگران برگشتن" سرطان است. اوایل دارسی از جای زخم‌هایش خجالت می‌کشید.
زخم‌ها با لباس یقه هفت پیدا بودند. او می‌گوید: "من در مدرسه کار می‌کنم و نگران بودم که بچه‌ها به آن اشاره کنند، ولی این اتفاق نیفتاد".

ملانوم چیست؟
ملانوم که به ملانوم بدخیم هم معروف است، نوعی سرطان پوست است که می‌تواند به اعضای دیگر هم سرایت کند. ملانوم به اندازه سرطان‌های پوست غیرملانومی شایع نیست، ولی "بنیاد پوست بریتانیا" آن را یکی از "خطرناک‌ترین" سرطان‌های پوست توصیف می‌کند؛.
ملانوم بیشتر موارد به صورت لکه‌ای تازه روی پوست ظاهر می‌شود، ولی ممکن است از خال‌های موجود هم شروع شود. ملانوم در هر جای بدن ممکن است ظاهر شود، ولی بیشتر در پشت مرد‌ها و پای خانم‌ها مشاهده می‌شود.

طبق آمار مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا، ملانوم بیشتر سالمندان را مبتلا می‌کند، ولی در قیاس با دیگر انواع سرطان در جوان‌تر‌ها هم به دفعات دیده می‌شود. بروز ملانوم در مردان و زنان از ۲۰ تا ۲۴ سالگی به بعد پیوسته افزایش پیدا می‌کند، ولی بطور متوسط، موارد جدید در خانم‌های جوان خیلی بیشتر است. در سالمندان برعکس است و در مرد‌ها بیشتر دیده می‌شود.
مِلانوم؛ بدترین نوع سرطان پوست
مولی‌می هیگ، چهره برنامه تلویزیونی "جزیره عشق" در شبکه آی‌تی‌وی بریتانیا، اخیرا به دلیل نگرانی از سرطان پوست، خالی را از ساق پایش برداشت. جراحی دو ماه پیش انجام شد. او بعد در اینستاگرام درباره جواب نمونه‌برداری نوشت:
"به هیچ وجه انتظارش را نداشتم". او هنوز نگفته تشخیص چه بوده است، اما در روز‌های آینده یک جراحی دیگر خواهد داشت. مولی‌می می‌گوید "هرگز فکر نمی‌کردم چنین اتفاقی در ۲۱ سالگی برایم بیفتد" و بر اهمیت به اشتراک گذاشتن داستانش تاکید می‌کند تا آگاهی در این زمینه بالاتر برود.

'خوش شانس بودم'
لوتی جکسون که ۳۵ ساله دارد هفت سال پیش متوجه شد ملانوم بدخیم دارد. او می‌گوید شنیدن داستان چهره‌های معروفی مثل مولی‌می مهم است تا جوان‌ها علائم را "نادیده" نگیرند. لوتی که نزدیک برایتون در جنوب بریتانیا زندگی می‌کند یک روز سر کار متوجه شد خال گونه چپش با بسیاری از علائم هشدار سرطان پوست مطابقت دارد.
او در روابط عمومی یک شرکت کرم و ژل برنزه کار می‌کرد که یک برنامه سالانه برای افزایش آگاهی از سرطان پوست داشت و به غیر از این، هیچ اطلاعی از سرطان پوست نداشت.

با اینکه در اوت ۲۰۱۲ خال او غیرسرطانی تشخیص داده شد، در عرض سه ماه تغییر کرد و به جراحی نیاز شد تا آن را بردارند. تشخیص ملانوم بود.

او ماه پیش فرزند اولش را به دنیا آورد و بعد خال دیگری را از بالای سینه چپش برداشت که غیرسرطانی تشخیص داده شد. لوتی می‌گوید: "من شانس آوردم، چون زود فهمیدم. الان می‌دانم اگر زود شناسایی نشود، می‌تواند خطر مرگ داشته باشد.
نمی‌دانم اگر جدی نگرفته بودم و بررسی نکرده بودم، هنوز زنده بودم یا نه. حرف زدن با دکتر پنج دقیقه وقت گرفت. زندگی همه بیش از پنج دقیقه ارزش دارد".

به دنبال چه باید گشت؟
توصیه می‌شود که همه ماهی یک‌بار پوستشان را در یک اتاق پر نور جلوی آینه قدی بررسی کنند تا بزرگ شدن یا تغییر غیرعادی را زود تشخیص دهند.

دکتر آنجالی مهتو متخصص پوست و سخنگوی بنیاد پوست بریتانیا توصیه می‌کند "تمام بدن از جمله پوست سر، باسن، اعضای تناسلی، کف و لای انگشتان دست و پا را از نزدیک" و در صورت نیاز با کمک یک فرد معتمد بررسی کنید.

عدم تقارن: یک طرف خال با طرف دیگر فرق دارد
حاشیه: حاشیه نامنظم، دالبری یا نامشخص
رنگ: رنگ خال یکدست نیست و متغیر است
قطر: خال‌هایی که اندازه‌شان بزرگ‌تر از شش میلی‌متر است
تغییر: خالی که اندازه، شکل و رنگش تغییر می‌کند
مِلانوم؛ بدترین نوع سرطان پوست
ملانوم (زرد و نارنجی) در میان سلول‌های سالم پوست (سبز) زیر نور فلورسانس

نشانه‌های دیگری که باید حواستان به آن‌ها باشد: خال‌های جدید، خالی که خیلی با خال‌های دیگر فرق دارد یا هر ضایعه پوستی که از آن خون بیاید یا بهبود پیدا نکند. دکتر مهتو می‌گوید: "در صورت هر گونه نگرانی باید به متخصص پوست مراجعه کرد که پوست را کامل معاینه کند و شاید خال را بردارد یا از لکه یا رشد غیرعادی، نمونه بردارد".

عمل‌های جراحی دارسی درست قبل از محدودیت و تعطیلی‌های کرونا انجام شد. بعد از مدتی او متوجه توده‌ای زیر گوشش شد که او را نگران گسترش سرطان کرد. در اوج شیوع کرونا اسکن تشخیصی به تاخیر افتاد، ولی خوشبختانه وقتی انجام شد معلوم شد سرطانی نیست.

اما محدودیت‌های کرونا باعث شد که دارسی نتواند با دوستانش در باره ملانوم حرف بزند. او می‌گوید: "این چیزی نبود که پای تلفن بگویم. باعث شد نتوانم حمایتی را از آن‌ها بگیرم که اگر این محدودیت‌ها نبود می‌گرفتم".

مِلانوم؛ بدترین نوع سرطان پوست
دارسی این عکس‌ها را برای دوستانش فرستاد تا نشان دهد خالش چگونه بزرگ‌تر شد. عکس‌ها با حدود یک سال فاصله گرفته شده‌اند

دارسی می‌گوید رسیدگی سریع به مسائل پوستی مهم است "مخصوصا در چنین مواقعی که شاید فکر کنید نمی‌توانید نزد پزشک بروید یا این توجه مهم نیست".

اکنون دارسی با دوستانش صحبت کرده و حس خوبی دارد، چون چند نفر از او پرسیده‌اند چگونه متوجه تغییر خالش شده است. او می‌گوید عکس‌هایش را برای مقایسه به آن‌ها نشان داده و گفته چگونه رنگ خال متفاوت و حاشیه‌هایش نامنظم شده و بزرگ‌تر شده و نشانه‌ها را برایشان توضیح داده است: "امیدوارم متوجه شده باشند و بدانند باید دنبال چه بگردند".
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید