کشف علت لخته شدن خون بیماران کرونایی

کشف علت لخته شدن خون بیماران کرونایی

گرچه این یافته‌ها هنوز برای آزمایش بالینی آماده نیستند، اما این یافته‌ها دیدگاه جدیدی را در تحقیقات مربوط به لخته شدن خون و ایجاد التهاب شدید در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ ارائه می‌دهد.

کد خبر : ۸۶۶۰۶
بازدید : ۹۱۵۶
کشف علت لخته شدن خون بیماران کرونایی
دانشمندان "دانشگاه میشیگان" (University of Michigan) آمریکا در مطالعه اخیرشان علت لخته شدن خون در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ را شناسایی کردند.
بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در معرض خطر ترومبوس شریانی و انسداد سیاهرگی هستند. آسیب‌شناسی بافتی ریه غالباً انسداد‌های مبتنی بر فیبرین را در رگ‌های خونی کوچک بیمارانی که به دلیل این بیماری جان خود را از دست می‌دهند، نشان می‌دهد.

اکنون دانشمندان دانشگاه میشیگان مشخص کرده‌اند که چه چیزی ممکن است باعث به وجود آمدن چنین شرایطی در بیش از نیمی از بیماران مبتلا به این بیماری شود. دانشمندان اخیرا موفق به شناسایی آنتی بادی خودایمنی در خون شده‌اند که به سلول‌ها حمله می‌کند و باعث ایجاد لخته خون در عروق، رگ‌ها و رگ‌های بسیارکوچک (میکروسکوپی) می‌شود.

در بیماری کووید-۱۹ لخته‌های خون بسیار کوچک ممکن است جریان خون در ریه‌ها را محدود کرده و باعث اختلال در تبادل اکسیژن شود.

"یوگن کانتی" (Yogen Kanthi) استادیار دانشکده پزشکی قلب و عروق دانشگاه میشیگان گفت: جدا از این ویروس کرونا جدید، این آنتی بادی‌های لخته ساز به طور معمول در بیمارانی دیده می‌شود که به بیماری خود ایمنی سندرم آنتی فسفولیپید مبتلا هستند و مشاهده ارتباط بین آنتی بادی‌های خودایمنی و کووید-۱۹ برایمان غیر منتظره بود.

در بیماران مبتلا به کووید-۱۹، ما همچنان شاهد یک چرخه پیشرونده و خود تقویت کننده التهاب و لخته شدن خون در بدن هستیم. اکنون در حال یادگیری هستیم که چگونه آنتی بادی‌های خودایمنی می‌توانند مقصر این لخته شدن و التهاب که باعث می‌شود حال افراد مبتلا به کووید-۱۹ بسیار وخیم‌تر شود، باشند.

در این مطالعه، دانشمندان دریافتند در بدن حدود نیمی از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که وضعیت آن‌ها بسیار وخیم بود، ترکیبی از سطح بالایی از آنتی بادی‌های خطرناک و نوتروفیل‌های فوق فعال شده وجود دارد که این موضوع سبب تخریب و از بین رفتن گلبول‌های سفید آن‌ها می‌شود.

طی این مطالعه دانشمندان نوتروفیل‌های تخریب شده و آنتی بادی‌های کووید-۱۹ را با هم در موش‌ها بررسی کردند. آن‌ها می‌خواستند تعیین کنند که آیا این ترکیب خطرناک به دلیل لخته شدن خون رخ می‌دهد یا خیر.

کانتی گفت: آنتی بادی‌های بیماران مبتلا به عفونت فعال کووید-۱۹ میزان قابل توجهی از لخته شدن خون در حیوانات را ایجاد کرده است که این از بدترین لخته‌هایی است که تاکنون دیده‌ایم. ما مکانیسم جدیدی را کشف کرده‌ایم که در آن نشان می‌دهد کدام بیماران مبتلا به کووید-۱۹ ممکن است دچار لخته شدن خون شوند.

گرچه این یافته‌ها هنوز برای آزمایش بالینی آماده نیستند، اما این یافته‌ها دیدگاه جدیدی را در تحقیقات مربوط به لخته شدن خون و ایجاد التهاب شدید در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ ارائه می‌دهد.

کانتی و همکارانش اکنون می‌خواهند بدانند که آیا بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که در شرایط وخیمی قرار دارند و دارای مقادیر بالای این آنتی بادی‌ها در بدنشان هستند آیا در صورت مسدود یا خارج شدن این‌ها حالشان بهتر خواهد شد یا خیر.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید