برخورد کوه بزرگ یخی با پناهگاه حیات‌وحش؟!

برخورد کوه بزرگ یخی با پناهگاه حیات‌وحش؟!

یک محقق مرکز تحقیقاتی قطب جنوب بریتانیا در حال تلاش برای سازماندهی منابع برای بررسی A ۶۸ a در جنوب جورجیا است تا دریابد در صورتی که این کوه یخی در یکی از مناطق مهم برای حیات وحش و صنعت ماهیگیری محلی جا خوش کند، پیامد‌های آن چه خواهد بود.

کد خبر : ۸۶۶۳۳
بازدید : ۶۹۸۱۹
برخورد کوه بزرگ یخی با پناهگاه حیات‌وحش؟!
بزرگ‌ترین کوه یخی جهان، معروف به A ۶۸ a، در حال نزدیک شدن به جورجیای جنوبی، بخشی از قلمرو برون مرزی بریتانیاست. اندازه این کوه عظیم یخی قطب جنوب مشابه جزیره آتلانتیک جنوبی است و احتمال زیادی وجود دارد که اکنون این کوه با پیشروی در ساحل سرزمین‌های حیات‌وحش لنگر بیندازد.

اگر این اتفاق بیفتد، تهدیدی جدی برای پنگوئن‌ها و برخی از پستانداران دریایی است.

مسیر‌های عادی تردد این حیوانات برای یافتن غذا ممکن است مسدود شود و آن‌ها نتوانند به طور مناسب بچه‌های خود را تغذیه کنند؛ و ناگفته نماند که تمام موجوداتی که در کف دریا زندگی می‌کنند اگر در مسیر حرکت A ۶۸ a باشند، از بین می‌روند و مدت زمان بسیار زیادی طول می‌کشد تا اختلالی که در نتیجه آن ایجاد می‌شود، برطرف شود.

پروفسور گرینت تارلینگ از مرکز تحقیقات قطب جنوب بریتانیا گفت: "البته اکوسیستم‌ها می‌توانند بازگردند، اما این خطر وجود دارد که اگر این کوه یخ در جایی گیر کند، ممکن است ۱۰ سال در آنجا باقی بماند. "او گفت: "این یک تغییر بسیار بزرگ ایجاد می‌کند نه تنها در اکوسیستم جورجیای جنوبی بلکه در اقتصاد آن هم تغییر ایجاد می‌کند. "

این قلمرو برون مرزی بریتانیا به نوعی به قبرستانی برای بزرگترین کوه‌های یخی قطب جنوب تبدیل شده است. این کوه‌های یخی از قاره سفید بر روی جریان‌های شدید کشیده می‌شوند و در مناطق کم عمق فلات قاره که جزیره دورافتاده را احاطه کرده است، گیر می‌کنند.
برخورد کوه بزرگ یخی با پناهگاه حیات‌وحش؟!

A ۶۸ a به طور تقریبی به اندازه بخش سامرست انگلستان (۴۲۰۰ کیلومتر مربع) است و وزن آن صد‌ها میلیارد تن است. اما نازکی نسبی آن (عمق زیر آب شاید ۲۰۰ متر یا کمتر) به این معنی است که می‌تواند قبل از لنگر انداختن در سمت راست سواحل جورجیای جنوبی حرکت کند.

پروفسور تارلینگ توضیح می‌دهد: "یک کوه یخی نزدیک، پیامد‌های زیادی برای مکان‌هایی دارد که در آن جانوران در جستجوی شکار برای تغذیه بچه‌هایشان هستند. "

"مثلا در مورد پنگوئن‌ها و پستاندارن دریایی یک دوره برای آن‌ها بسیار مهم است و آن زمانی است که باید بچه‌هایشان را پرورش دهند و تغذیه کنند. مسافت واقعی که آن‌ها باید برای یافتن غذا (ماهی و کریل) طی کنند بسیار مهم است.
اگر آن‌ها مجبور باشند تغییر بزرگی در مسیرشان دهند و انحراف بزرگی داشته باشند، به این معناست که نخواهند توانست به موقع پیش بچه‌های خود برگردند و از تلف شدن آن‌ها بر اثر گرسنگی جلوگیری کنند. "

هنگامی که در سال ۲۰۰۴ کوه عظیم یخی A ۳۸ در جورجیای جنوبی گیر کرد، تعداد بیشماری از جوجه پنگوئن‌های مرده در سواحل محلی پیدا شد.

یک محقق مرکز تحقیقاتی قطب جنوب بریتانیا در حال تلاش برای سازماندهی منابع برای بررسی A ۶۸ a در جنوب جورجیا است تا دریابد در صورتی که این کوه یخی در یکی از مناطق مهم برای حیات وحش و صنعت ماهیگیری محلی جا خوش کند، پیامد‌های آن چه خواهد بود.

تأثیرات بالقوه آن چند وجه دارند و لزوما همه آن‌ها منفی نیستند. به عنوان مثال، کوه‌های یخ مقدار زیادی غبار با خود به همراه می‌آورند که باعث بارور شدن پلانکتون‌های اقیانوس در اطراف آن‌ها می‌شود و فایده آن به سایر موجودات در زنجیره غذایی می‌رسد.

اگرچه تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد A ۶۸ a در یک مسیر مستقیم حرکت به طرف جورجیای جنوبی قرار دارد، اما هنوز ممکن است در آنجا گیر نیافتد. دکتر پیتر فرتول، متخصص نقشه برداری و سنجش از دور در این مرکز تحقیقاتی بریتانیا می‌گوید همه چیز ممکن است.

او در عین حال گفت:" گفتن دقیق آنچه اتفاق می‌افتد بسیار دشوار است. " همکار او دکتر اندرو فلمینگ گفت که درخواستی برای تصاویر ماهواره‌ای بیشتر، به ویژه از طریق فضاپیمای راداری سنتینل یک به آژانس فضایی اروپا ارسال شد.

این تصویرگران در طول موج‌هایی کار می‌کنند که به آن‌ها امکان دیدن از میان ابر را می‌دهد، به این معنی که می‌توانند کوه یخ را بدون توجه به شرایط آب و هوایی ردیابی کنند.

دکتر فلمینگ گفت: "A ۶۸ a تماشایی است. این که این کوه یخ، هنوز به صورت یک قطعه یکپارچه بزرگ است، واقعاً قابل توجه است، خصوصاً با توجه به شکستگی‌های عظیمی که در آن دیده می‌شود، من کاملا انتظار داشتم که تاکنون از هم بپاشد. "

دکتر فلمینگ می‌گوید "اگر این کوه یخی دور جورجیای جنوبی بچرخد و به سمت شمال متمایل شود، در آن موقع است که شروع به شکستن می‌کند. خیلی سریع وارد آب‌های گرمتر می‌شود، و امواج به ویژه باعث نابودی آن خواهد شد. "
برخورد کوه بزرگ یخی با پناهگاه حیات‌وحش؟!
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید