جو بایدن پیروز شد، حالا چه می‌شود؟

جو بایدن پیروز شد، حالا چه می‌شود؟

کارزار ترامپ برای بهبود موقعیتش یک رشته اقدامات حقوقی را مطرح کرده است و می‌گوید خواهان شمارش مجدد آرا در ایالت ویسکانسین خواهد شد. او همچنین علیه پنسیلوانیا، میشیگان و جورجیا به دادگاه شکایت برده است.

کد خبر : ۸۶۷۲۵
بازدید : ۵۴۰۵

جو بایدن پیروز شد، حالا چه می‌شود؟
جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده پیروز شده است. نتیجه رقابت‌ها پس از اعطای ۲۰ رای کالج الکترال ایالت پنسیلوانیا به جو بایدن اعلام شد که مجموع آرای الکترال او را به حدنصاب ۲۷۰ رای لازم برای ریاست جمهوری رسانده است.

اما به رغم نتایج رسمی انتخابات، به نظر می‌رسد باید انتظار یک دوره نابسامان انتقال قدرت را داشت.

آیا دونالد ترامپ نتیجه انتخابات را خواهد پذیرفت؟
پس از اظهارات بی أساس ترامپ در مورد تقلب در انتخابات در کاخ سفید در روز پنجشنبه، بعید به نظر می‌رسد که ترامپ که می‌رود تا نخستین رئیس جمهوری باشد که پس از جورج دبلیو بوش تنها یک دوره در این مقام مانده است، نتیجه انتخابات را بپذیرد.

شبکه خبری سی ان ان روز پنجشنبه گزارش داد که ترامپ به اطرافیانش گفته است که حتی اگر هیچ راهی به پیروزی باز نباشد، به هیچ وجه قصد ندارد نتیجه انتخابات را بپذیرد.

سنت سیاسی مدرن در آمریکا همواره بر این بوده است که شخصی که انتخابات را می‌بازد، در یک تماس تلفنی با طرف پیروز نتیجه انتخابات را بپذیرد و سپس در یک نطق علنی به رقیبش تبریک بگوید و بر اهمیت دموکراسی تاکید کند.

اما احتمال نمی‌رود که ترامپ که اغلب ملاحظات سیاسی را در آمریکا درهم شکسته است، ازاین سنت پیروی کند؛ به ویژه آن که از تعدادی از ایالات آمریکا به دادگاه شکایت کرده است.... و هیچ قانونی او را مجبور به پذیرش نتیجه انتخابات نمی‌کند.

مبارزات حقوقی ترامپ در چه مرحله و موقعیتی ست؟
ترامپ در ادامه اظهارتش در ماه‌های گذشته، همچنان بدون ارائه شاهد و مدرک می‌گوید که در شمارش آرای انتخاباتی «تقلب» شده و با کاهش تعداد آرای انتخاباتی‌اش نیز از ادعای خود دست برنداشته است.

از روز انتخابات تاکنون توییت‌های ترامپ بار‌ها این روند دموکراتیک را رد کرده که در نتیجه آن، مدیریت توییتر روی آن‌ها علامت «مورد اختلاف» و «منحرف کننده» زده است. ترامپ همچنین فرزندان و متحدانش و نیز عوامل نمایشی در شبکه‌های اجتماعی را برای دستکم گرفتن روند شمارش آرا به کار گرفته است.

کارزار ترامپ برای بهبود موقعیتش یک رشته اقدامات حقوقی را مطرح کرده است و می‌گوید خواهان شمارش مجدد آرا در ایالت ویسکانسین خواهد شد. او همچنین علیه پنسیلوانیا، میشیگان و جورجیا به دادگاه شکایت برده است. متحدان ترامپ در یک کنفرانس خبری در روز پنجشنبه در نوادا گفتند علیه این ایالت أقامه دعوا خواهند کرد.

قضات در ایالات جورجیا و میشیگان در روز پنجشنبه خیلی سریع کارزار شکایات قانونی ترامپ را رد کردند.

رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ، روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری درفیلادلفیا ضمن اظهار خشم علیه روند انتخابات، تهدید کرد که یک «شکایت ملی» أقامه خواهد کرد که هنوز مفهوم آن روشن نیست. بازخوانی آرا در ویسکانسین به گونه‌ای تاریخی با اختلاف تنها چندصد رای نسبت به آرای پیشین، به نفع بایدن تمام شد. بایدن با اختلاف بیش از ۲۰ هزار رای از حدود ۳.۳ میلیون رای، در این ایالت پیروز شد.

روشن نیست که آیا هیچ یک از شکایات حقوقی ترامپ دردادگاه خواهد بُرد و نهایتا تاثیری بر نتیجه انتخابات خواهد داشت، یا نه.

آیا ترامپ جایگاه ریاست جمهوری را ترک خواهد کرد؟
ترامپ بار‌ها از تایید این که آیا درصورت باخت با انتقال مسالمت‌آمیز قدرت موافقت خواهد کرد یا نه، طفره رفته است. ترامپ همچنین به هوادارانش گفته است که نباید نتیجه انتخابات را بپذیرند. این موضعی خطرناک است که در ایمیل‌های کارزار انتخاباتی‌اش نیز دیده می‌شود.

در یکی از این ایمیل‌ها آمده است: «چپ‌گرا‌ها تلاش خواهند کرد انتخابات را بدزدند! من از شما می‌خواهم با تلاش بیشتر با آن بجنگید.»

به گفته گروه پژوهشی «ترَنزیشن اینتِگریتی پراجکت» که پیرامون سناریو‌های انتخاباتی ۲۰۲۰ تحقیق کرده است: «از نظر قانونی، نامزدی که مایل به پذیرش نتیجه انتخابات نیست می‌تواند این مورد را تا ماه ژانویه ادامه دهد.».

اما نظام سیاسی ایالات متحده با قرار دادن قدرت در نهاد‌های مختلف مرتبط با قانون اساسی، حفاظ‌هایی در این زمینه درنظر گرفته است. نخسیتن مرحله، شمارش آرای انتخاباتی توسط ایالات و رای کالج الکترال در نیمه ماه دسامبر است. دومین مرحله که در ماه ژانویه صورت می‌گیرد، تایید رای کالج الکترال توسط کنگره است.

حتی اگر ترامپ از پذیرش نتیجه انتخابات خودداری کند، او کاخ سفید را در نیمه ژانویه ترک خواهد کرد.

به گفته یکی از سخنگویان بایدن در شبکه فاکس درروز جمعه: «همان طور که در روز ۱۹ ژوئیه گفتیم، در این انتخابات مردم تصمیم خواهند گرفت. و دولت ایالات متحده کاملا توانایی آن را دارد که متجاوز را از کاخ سفید بیرون کند.»

روز ادای سوگند ریاست جمهوری چه تاریخی است؟
بایدن در روز ۲۰ژانویه ۲۰۲۱ ادای سوگند خواهد کرد. در ظهر همان روز دوره ریاست جمهوری ترامپ پایان می‌یابد.

منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید