بازار مسکن و خودرو چه واکنشی به ریزش دلار نشان می‌دهند؟

بازار مسکن و خودرو چه واکنشی به ریزش دلار نشان می‌دهند؟

در حال حاضر بازارها ریزش ۱۵ تا ۳۵ درصدی را تجربه کرده اند، بازار‌هایی که از ابتدای سال تاکنون بین ۹۳ تا ۱۵۰ درصد رشد داشته اند. اما حالا نوبت به بازار مسکن رسیده است تا به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا واکنش نشان بدهد. اما در این میان برخی از کارشناسان بازار مسکن معتقدند که افت قیمت در این بازار زمان بر است و ممکن است بیش از یک ماه طول بکشد.  

کد خبر : ۸۶۷۵۵
بازدید : ۴۹۳۸
بازار مسکن و خودرو چه واکنشی به ریزش دلار نشان می دهند؟
فرادید | شوک نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بازار‌های مالی ایران را فراگرفته است. به شکلی که در طول دو روز گذشته با انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده، دلار تا کانال ۲۲ هزار تومان پایین رفت، سکه به کانال ۱۲ میلیون بازگشت و بورس تهران ریزش ۵۰ هزار واحدی را تجربه کرد. حالا هم این ریزش قیمت به بازار خودرو رسیده و کارشناسان اقتصادی پیش بینی می‌کنند که این افت قیمتی به زودی به بازار مسکن هم برسد.

به گزارش فرادید، بازار خودر‌های داخلی و خارجی که از ابتدای امسال تاکنون افزایش ۸۰ تا ۲۰۰ درصدی را تجربه کردند، حالا در طول روز‌های اخیر به ریزش قیمت دلار واکنش نشان دادند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت خودرو‌های داخلی در بازار حدود ۱۰ میلیون تومان و قیمت خودرو‌های داخلی تا ۲ میلیارد تومان ریزش را شاهد بوده است.

البته برخی از فعالان بازار خودرو می‌گویند در شرایطی که قیمت خودرو‌ها افت قابل توجهی داشته، اما در بازار خریداری وجود ندارد و به ندرت خرید و فروشی به ثبت می‌رسد.

در آن سو و در کوچه پس کوچه‌های بازار مسکن هم تا روز‌های گذشته همه چیز به کندی پیش می‌رفت، به شکلی که نرخ رشد قیمت مسکن از ابتدای امسال براساس گزارش سازمان آمار به ۲۱ درصد رسیده است. اما با چرخش آراء ریاست جمهوری آمریکا به سمت جو بایدن، بسیاری سرمایه گذاران بازار مسکن برای فروش واحد‌های خود به تکاپو افتادند.

با این وجود در ۴۸ ساعت گذشته سایت‌های خرید و فروش آنلاین شاهد فروش یکجا واحد‌های مسکونی برای فروش بودند، آگهی‌هایی که فروش یکجا ۳ واحد تا ۲۵۲ واحد در مناطق مختلف تهران در میان آن‌ها دیده می‌شود. آگهی دیگری که در آن فروش یکجا ۵۶ واحد مسکونی ذکره شده متعلق به استان اصفهان است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد با افزایش ریزش در بازار دلار، طلا، بورس و خودرو تعداد آگهی‌های فروش یکجا واحد‌های مسکونی نیز افرایش یافته است. اما نکته قابل توجه اینجاست که هیچ یک از آگهی ها به نشانه فروش حذف نشده و این مسئله حکایت از نبود تقاضا در این بازار دارد.

بازار مسکن و خودرو چه واکنشی به ریزش دلار نشان می دهند؟
قیمت مسکن کاهش می یابد؟

در حال حاضر بازارها ریزش ۱۵ تا ۳۵ درصدی را تجربه کرده اند، بازار‌هایی که از ابتدای سال تاکنون بین ۹۳ تا ۱۵۰ درصد رشد داشته اند. اما حالا نوبت به بازار مسکن رسیده است تا به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا واکنش نشان بدهد. اما در این میان برخی از کارشناسان بازار مسکن معتقدند که افت قیمت در این بازار زمان بر است و ممکن است بیش از یک ماه طول بکشد.

در این رابطه حسام عقبایی، نائب‌رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک معتقد است که تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار مسکن امری زمان بر است.

او می‌گوید: "موضوعی مانند انتخابات آمریکا، برای مثال در بازار ارز و طلا تاثیر زیادی داشته و توانسته است، روند قیمت‌ها را کاهشی کند؛ به ویژه اینکه در این بازار‌ها خرید و فروش سریع امکان‌پذیر است و می‌توان در زمانی اندک، مبلغ بالایی را معامله کرد، اما خرید و فروش ملک، امری زمان‌بر است. اگر فردی همین امروز تصمیم به خرید یا فروش مسکن بگیرد، مدتی طول می‌کشد و به همان نسبت، تاثیر مقوله‌ای مانند انتخابات آمریکا در این بازار نیز در ماه‌های آینده مشخص می‌شود. ".

اما در طرف مقابل هم دسته دیگری از کارشناسان بازار معتقدند این امکان وجود دارد که افت قیمت زودتر به بازار مسکن سرایت کند و معامله‌گران بازار مسکن در هفته‌های آتی شاهد کاهش قیمت در این بازار باشند.

در نهایت، اما بیشتر کارشناسان بازار مسکن معتقدند که افت قیمت حتما رخ خواهد داد. البته این مسئله مشروط به مذاکره میان ایران و آمریکا است. مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه املاک تهران دراین رابطه می‌گوید: "چنانچه در آینده مذاکراتی رخ دهد سقوط قیمت مسکن حتمی است؛ بنابراین کسانی که در گذشته خانه خریدند به امید آن که روزی گران‌تر بفروشند حالا باید ضرر بدهند. "
با این حال بسیاری از فروشندگان کنونی مسکن، افرادی هستند که به نگاه سرمایه گذاری وارد این بازار شده اند و با تداوم اخبار مثبت پیرامون مذاکره برای بازگشت به برجام، فروشندگانی بیشتری در صف عرضه قرار خواهند گرفت. این موضوع نیز با وجود میزان تقاضای بسیار پایین رکود طولانی مدت بازار مسکن را به دنبال خواهد داشت.
بازار مسکن و خودرو چه واکنشی به ریزش دلار نشان می دهند؟

همراهی ریزشی خودرو با دلار و طلا

به فاصله ۱۲ ساعت از اعلام خبر پیروزی «جو بایدن» بازار طلا، دلار و بورس تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفتند. نفر بعدی در لیست ریزشی‌ها بازار خودرو بود که پاسخ مثبت داد. دراین میان آگهی‌های فروش خودرو نیز در سایت‌های خرید و فروش آنلاین افزایش چشمگیری داشت.

در طول دو روز اخیر بازار خودرو‌های داخلی در واکنش به سیگنال انتخابات آمریکا کاهش ۵ تا ۷ درصدی و در میان خودر‌های خارجی کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی را به ثبت رساند.

از طرفی همزمان با کاهش قیمت خودرو و افزایش آگهی‌های فروش، حالا خودروسازان هم خبر از افزایش تولید داده اند، که این موضوع بیش از پیش بر ادامه روند ریزش در بازار خودرو اثر گذار است. با این حال خودروسازان اعلام کرده اند که میزان پیش فروش‌ها در روز‌های آینده افزایش خواهد داشت.

کاشانی نسب، نایب رییس اتحادیه نمایشگاداران در این رابطه معتقد است که افزایش آگهی‌های فروش خودرو، افزایش پیش فروش‌ها از سوی خودروسازان و کاهش قیمت دلار فضا را برای کاهش مجدد خودرو‌ها آماده کرده است.

او با بیان اینکه بی‌تردید در روز‌های آینده قیمت خودرو‌ها روندی ریزشی را تجربه می‌کند، می‌گوید: "با توجه به تحولات رخ داده پیش بینی این است که تولید افزایش یابد و در نتیجه قیمت خودرو در بازار محدوده‌ای بین ۲۰ تا ۵۰ درصد بالاتر از قیمت کارخانه باشد پس روز‌های آینده روز‌های بسیار مهمی برای بازار خودرو خواهد بود. "

کاشانی نسبت همچنین گفته کسانی که به قصد سرمایه گذاری وارد این بازار شدند، در حال حاضر به سرعت در حال خروج از بازار هستند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید