ماراتن تجاری سازی واکسن کرونا؛ کدام واکسن زودتر می‌رسد؟

ماراتن تجاری سازی واکسن کرونا؛ کدام واکسن زودتر می‌رسد؟

با وجود اینکه ۱۱ واکسن از شرکت‌های مختلف جهان در حال گذراندن مرحله پایانی کارآزمایی بالینی واکسن هستند، اما تاکنون تنها شرکت‌های فایزر-بایو ان تک و سینو فارم برنامه زمان بندی خود را برای تجاری سازی واکسن اعلام کرده اند. فایزر گفته براساس برآوردها، تا پایان سال ۲۰۲۰، پنجاه میلیون و در سال ۲۰۲۱ تا ۱.۳ میلیارد دُز واکسن را در تمام دنیا عرضه خواهد کرد.   

کد خبر : ۸۶۸۴۳
بازدید : ۵۴۸۱
ماراتن تجاری سازی واکسن کرونا؛ کدام واکسن زودتر می‌رسد؟
فرادید | جهان پس از حدود یک سال انتظار خبر مسرت بخشی دریافت کرده است؛ دو واکسن چینی «سینوفارم» و واکسن آمریکایی-آلمانی «فایزر - بایو ان تک» با موفقیت مرحله سوم کارآزمایی بالینی خود را پشت سر گذاشتند. خبری که در روز‌های گذشته چشم انداز امیدبخشی از آینده پیش روی مردم و اقتصاد گذاشته است. حالا با این تفاسیر مرحله تجاری سازی واکسن‌های کرونا وارد مرحله جدی شده است.

به گزارش فرادید، شرکت فایزر اعلام کرده که آزمایش‌های بالینی فاز سوم این واکسن نشان داده که بیماران پس از دریافت آن در برابر بیماری تا ۹۰ درصد ایمن شده اند.

براساس اعلام مسئولان فایزر، واکسن این شرکت به ۴۳هزار و ۵۰۰ نفر در ۶ کشور آمریکا، آلمان، برزیل، آرژانتین، ترکیه و آفریقای‌جنوبی در دو نوبت به فاصله سه هفته تزریق شده است. مسئولان فایزر می‌گویند در ۹۰ درصد موارد مصونیت به کرونا هفت روز بعد از تزریق نوبت دوم و ۲۸ روز بعد از نوبت اول حاصل شده است.

این شرکت آمریکایی همچنین گفته که در آخرین مرحله کارآزمایی بالینی هیچ عارضه جانبی جدی‌ای تاکنون مشاهده نشده است. این نتایج براساس تاثیر واکسن در ۹۴ داوطلب اول بوده که به کرونا مبتلا بودند.
آلبرت بورلا، مدیرعامل و رئیس فایزر در بیانیه‌ای نوشته "اولین نتایج از مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا شواهدی هستند از اینکه واکسن ما قادر است از کرونا پیشگیری کند."
پس از اعلام این خبر، تدروس آدانوم گبریسوس مدیر سازمان بهداشت جهانی، در توئیتر به دو شرکت همکار فایزر آمریکا و بایو ان تک آلمان تبریک گفته و در توئیتر خود نوشته است "ما از اخبار دلگرم‌کننده واکسن استقبال می‌کنیم و به همه دانشمندان و شرکای سراسر جهان که در حال تولید ابزارهای جدید و ایمن و کارآمد برای غلبه بر کووید-۱۹ هستند، تهنیت می‌گوییم. "

پیش از شرکت فایزر، چینی‌ها هم خبر دادند که یکی از واکسن‌های در دست ساخت این کشور توانسته مرحله پایانی کارآزمایی را با موفقیت پشت سر بگذارد. مسئولان شرکت بیوتکنولوژی «سینوفارم» اعلام کرده که "هیچ‌یک از افرادی که تاکنون واکسن کووید۱۹ ساخت این شرکت را دریافت و به خارج سفر کرده‌اند، به ویروس کرونا مبتلا نشده‌اند. "

رئیس شرکت داروسازی و تولید واکسن سینوفارم گفته که از ماه ژوئن، آزمایش‌های کلینیکی مرحله سه سینوفارم در ده‌ها کشور و منطقه از جمله امارات، مصر، بحرین، پرو و ​​مراکش با بیش از ۵۰ هزار داوطلب در جریان بوده است.

او تاکید کرده که نمونه‌ها و داده‌های علمی اثبات می‌کند که واکسن ساخت این شرکت برای مقابله با کرونا بسیار موثر است.

براساس آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت، تا لحظه نگارش این گزارش حدود ۵۲ میلیون و ۲۸۷ هزار نفر در سراسر جهان به ویروس کووید ۱۹ مبتلا و یک میلیون و ۲۷۰ هزارو ۸۰ نفر نیز جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده اند. ماراتن تجاری سازی واکسن کرونا؛ کدام واکسن زودتر می‌رسد؟

بخت تجاری سازی زودهنگام با کدام واکسن یار است؟

با وجود اینکه ۱۱ واکسن از شرکت‌های مختلف جهان در حال گذراندن مرحله پایانی کارآزمایی بالینی واکسن هستند، اما تاکنون تنها شرکت‌های فایزر-بایو ان تک و سینو فارم برنامه زمان بندی خود را برای تجاری سازی واکسن اعلام کرده اند. فایزر گفته براساس برآوردها، تا پایان سال ۲۰۲۰، پنجاه میلیون و در سال ۲۰۲۱ تا ۱.۳ میلیارد دُز واکسن را در تمام دنیا عرضه خواهد کرد.

سینوفارم هم اعلام کرده که تا پایان سال جاری میلادی حدود ۱۰۰ میلیون دز واکسن تولید کند و برآورد می‌شود که سال آینده میلادی میزان تولید به یک میلیارد دز برسد که برای مردم چین قابل استفاده خواهد بود.

در حال حاضر، فایزر واکسن خود را برای دریافت مجوز توزیع عمومی به سازمان غذا ودارو آمریکا ارائه کرده است. دکتر آنتونی فائوچی، مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی در آمریکا گفته این احتمال وجود دارد که دوز‌هایی از واکسن کروناویروس تا پایان ماه نوامبر (ماه جاری میلادی) در دسترس قرار گیرد.

او گفته "درصورتی که واکسن کروناویروس مجوز استفاده در شرایط اضطراری را دریافت کند این احتمال وجود دارد که مردم تا پایان سال جاری دوز‌هایی از این واکسن را دریافت کنند. "

البته این واکسن دو شرکت در رقابت تنگاتنگی با واکسن «مدرنا» و واکسن «آکسفورد-آسترازنکا» قرار دارند. شرکت داروسازی «مدرنا» اعلام کرده که تا پایان ماه نوامبر (ماه جاری میلادی) آزمایش بالینی واکسن تجربی این شرکت روی ۳۰ هزار نفر مشخص خواهد شد و احتمالا قبل از پایان سال میلادی پروانه تولید واکسن را درخواست می‌کند.

دانشگاه آکسفورد هم ابراز امیدواری کرده بود که تلاش‌هایش برای آماده‌کردن واکسن کرونا تا دو ماه آینده به نتیجه برسد.

با این حال شرکت‌های آمریکایی با توجه به خروج ذلت ایالات متحده از سازمان جهانی بهداشت، تعهدی به توزیع واکسن در سایر کشور‌های ندارند، اما احتمالا توزیع واکسن در آمریکا آغاز خواهد شدو سپس به بازار‌های اروپایی خواهد رسید.

اما شرکت‌های چینی متعهد شده اند تا واکسن کرونا را با قیمت مناسب به سایر کشور‌های جهان برسانند.

در نهایت جهان برای پایان پاندمی به بیش از ۱۶ میلیارد دُز واکسن نیاز دارد تا ایمنی جمعی ایجاد کند. براساس اعلام محققان هر فرد برای ایمنی در کرونا باید دو دُز واکسن دریافت کند.
ماراتن تجاری سازی واکسن کرونا؛ کدام واکسن زودتر می‌رسد؟

واکسن چه زمانی به ما می‌رسد؟

ایران همچنان تحریم است و قادر به فعالیت تجاری وبانکی در جهان نیست. از همین مسئولان وزارت بهداشت نتوانستند واکسن آنفلوآنزای فصلی را به میزان مورد نیز تامین کنند. حالا، اما نوبت به واکسن کرونا رسیده است و احتمالا ایران با همان مشکل قدیمی دست و پنجه نرم می‌کند.

در حال حاضر جو بایدن، در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به پیروزی رسیده و قرار است از ابتدای بهمن ماه کار خود را آغاز کند. با این حال اگر در شش ماه ابتدایی آغاز به کار بایدن تغییری در سیاست ایالات متحده نسبت به ایران ایجاد شود و آمریکا به برجام بازگردد و در صورتی که همزمان پرونده FATF ایران هم حل شود، احتمالا ما مشکلی برای خرید واکسن کرونا نداریم و می‌توانیم برای سال آینده امیدوار باشیم که واکسن کرونا به ایران برسد.

اما اگر شرایط تحریم ادامه دار شود، احتمالا هیچ یک از شرکت‌های چینی ریسک فروش واکسن به ایران را نخواهند پذیرفت، چرا که با تحریم ایالات متحده مواجه خواهند شد. با این وجود شرکت‌های چینی صبر خواهند کرد تا این مشکل رفع شود. در چنین شرایطی ما واکسن کرونا را دیر‌تر ازسایر کشور‌ها دریافت خواهیم کرد.

با این حال این احتمال وجود دارد که در نگاه خوش بینانه واکسن در سال ۱۴۰۰ به ایران برسد و در نگاه بد بینانه هم احتمالا به وجود واسطه‌ها شاید تا سال ۱۴۰۱ واکسن به ایران هم برسد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید