سیاست ترامپ و کرونا

دولت‌های گذشته امریکا نیز به درجات مختلف، یافته‌های علمی را که با اولویت‌های سیاسی‌شان مغایرت دارد، نادیده گرفته‌اند. به عنوان مثال دولت ریگان از سوی کارشناسان بهداشتی به دلیل کندی در پاسخ به بحران ایدز در دهه ۱۹۸۰ مورد انتقاد قرار گرفت.

کد خبر : ۸۶۸۹۶
بازدید : ۵۱۶۳
مهدی زارع | همه‌گیری کرونا در امریکا تا ۱۸ آبان ۹۹ موجب ۲۳۸ هزار کشته شده است. حدود ۱۰ میلیون نفر مبتلا شده‌اند. ۲۶ میلیون شغل به طور مستقیم از بین رفته است. ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۰ شکست خورد، یکی از دلایلی که او در رقابت با بایدن شکست خورد همین نحوه مواجهه او و دولتش با مدیریت بحران همه‌گیری ویروس کرونا بود.
او حتی قبل از پیروزی در پست ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۶ با ابراز بدبینی نسبت به واکسن‌ها، تغییرات آب و هوا را نیز جعلی می‌دانست و علنا علم را زیر سوال برده بود.
ترامپ در اوایل همه‌گیری کرونا در چین، در تاریخ جمعه ۲۵ بهمن ۹۸ و ۵ روز بعد در چهارشنبه ۳۰ بهمن ۹۸ (همان روز که اولین مورد‌های فوت ناشی از کرونا از شهر قم ایران گزارش شد) عنوان کرد هنگامی که ما به آوریل (فروردین ۹۹) به آب و هوای گرم‌تر برسیم اثر بسیار منفی روی ویروس کرونا دیده خواهد شد.
وقتی ترامپ چنین ادعایی را انجام داد خیلی زود بود که بگوییم آیا ویروس بر اثر شرایط گرم‌تر کاهش می‌یابد. گرچه کارشناسان بهداشت عمومی و اپیدمیولوژیست‌ها بلافاصله به اظهارنظر ترامپ تشکیک کردند. او پنجشنبه هشتم اسفند ۹۸ مدعی شد که «شیوع کرونا موقتی است، این ویروس ناپدید می‌شود. یک روز که مثل یک معجزه خواهد بود از بین خواهد رفت.»
دکتر آنتونی فاوچی، مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی چند روز بعد هشدار داد، نگران است که «با گذشت یک یا دو یا سه هفته دیگر ما شاهد تعداد بیشتری از افراد مرتبط با جامعه خواهیم بود. او حق داشت، ویروس هنوز در آبان ۹۹ و حتی بعد از باخت ترامپ در انتخابات از بین نرفته و در امریکا قربانی می‌گیرد.
ترامپ در واکنش به هشدار‌های داخلی زودهنگام واکنش جدی نشان نداد و شیوع آن را جدی نگرفت و استفاده از دارو‌های گیاهی و سنتی مختلفی برای مبارزه با ویروس را ترویج داد که به گفته دانشمندان دلیلی برای اثرگذاری آن‌ها وجود ندارد. او اظهار کرد که تزریق مواد ضد عفونی‌کننده ممکن است به شکست کووید ۱۹ کمک کند! و این باعث محکومیت و تمسخر جهانی شد.

او هشدار دکتر آنتونی فاوچی، مشهورترین متخصص پزشکی دولت را مبنی بر اینکه ایالات متحده هنوز از ظرفیت کافی برای مهار همه‌گیری ویروس کرونا برخوردار نیست، نادیده گرفت. ترامپ گفت: «من در این مورد با او موافق نیستم. من فکر می‌کنم ما در درمان بسیار عالی کار می‌کنیم.»
او گفت که ویروس ممکن است تا پاییز از بین برود، خطی که دکتر فائوسی بلافاصله با آن مقابله کرد و گفت: «ما در پاییز ویروس کرونا خواهیم داشت. من به آن اطمینان دارم.»

دولت ترامپ برای مقابله با شیوع ویروس کرونا با چالش‌های زیادی روبه‌رو است. همه‌گیری در سطح امریکا تا ماه نوامبر (آبان ۹۹) با تعطیلی گسترده بسیاری از مشاغل همراه شد.
متخصصان بهداشت هشدار می‌دهند که اعزام زودهنگام افراد به محل کار قبل از اینکه اقداماتی نظیر سامانه تست مطمئنی در دسترس باشد، باعث ایجاد عفونت‌های جدید و تعمیق بحران می‌شود. کارشناسان همچنین هشدار داده‌اند که توصیه‌های مکرر آقای ترامپ برای بازگشایی سریع اقتصاد، بهداشت عمومی را در یک زمان نامطلوب تهدید می‌کند.

دولت‌های گذشته امریکا نیز به درجات مختلف، یافته‌های علمی را که با اولویت‌های سیاسی‌شان مغایرت دارد، نادیده گرفته‌اند. به عنوان مثال دولت ریگان از سوی کارشناسان بهداشتی به دلیل کندی در پاسخ به بحران ایدز در دهه ۱۹۸۰ مورد انتقاد قرار گرفت.
منتقدان اقدامات دولت هم در زمینه محیط زیست و هم ویروس می‌گویند که سیاست فدرال برای حمایت از سود اقتصادی کوتاه‌مدت به قیمت آسیب به سلامت عمومی جامعه شکل گرفته است.

بسیاری از مردمان کشور‌ها از اول ماه نوامبر ۲۰۲۰ به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا به قرنطینه جدید خانگی رفته‌اند (مانند فرانسه و انگلیس). به نظر می‌رسد که در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۰ تجارت بیشتر آسیب خواهد دید و بیکاری گسترش خواهد یافت و آشفتگی بازار‌های مالی بیشتر خواهد شد.
برخی از اعضای دولت ترامپ به جای تدبیر درست، دستورات خانه‌نشینی را به عنوان عامل اصلی مشکلات مردم امریکا تشخیص می‌دهند.
تا همین جا نیز آقای ترامپ دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش را به دلایل مختلف از جمله همین همه‌گیری کرونا و به واسطه بی‌تدبیری خود از دست داده است. ولی گرفتاری‌های ناشی از بی‌تدبیری‌های او در زمان ریاست‌جمهوری جو بایدن نیز ادامه خواهد یافت.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید