اعتراض به اوضاع نابسامان بورس؛ مشکل کجاست؟

اعتراض به اوضاع نابسامان بورس؛ مشکل کجاست؟

در حالی که اصلاح بازار در مردادماه حالا به ریزش سه ماه بدل شده است، کارشناسان بازار سرمایه و دولت دو نگاه مختلف به این موضوع دارند. دولت معتقد است که روند این بازار عمدتاً مبتنی بر رفتار سهامداران و عرضه کنندگان سهام است. فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد دراین رابطه می‌گوید که نوسان ذات بازار است. اما تحلیلگران بازار سرمایه برخلاف دولتی‌ها مقصراصلی ریزش‌های بازار سهام را رفتار سهامداران و قرار گرفتن سهامداران خرد و حقیقی نمی‌دانند. آن‌ها معتقدند که رفتار سهامداران به سیاستگذاری بورسی‌ها و رفتار و عمل دولت بستگی دارد. در این میان برخی هم مقصر را حقوقی‌های بازار می‌دانند.

کد خبر : ۸۶۸۹۸
بازدید : ۵۳۳۳
اعتراض به اوضاع نابسامان بورس؛ مشکل کجاست؟
فرادید | سهامداران حقیقی بورس تهران پس از نزول حدود ۹۰۰ هزار واحدی شاخص کل دیگر تاب نیاوردند و مقابل سازمان بورس و اوراق بهادار تجمع کردند. این سهامداران خرد و حقیقی که معتقد بودند اوضاع ریزشی بورس بهبود نخواهد یافت، خواستار پرداخت مبالغ سرمایه گذاری شده توسط مسئولان بورس به حقیقی‌ها بودند. در این میان تحلیلگران بازار سهام فرسایشی شدن افت‌های شاخص کل بورس را به عوامل متعددی از جمله نوسان گیری حقوقی‌ها با سهام عدالت از بازار، عدم اعتماد حقیقی‌ها به بازار، عدم ورود نقدینگی به بورس، افزایش مراجع تصمیم گیر در بورس، تصمیم‌های خلق الساعه و قوانین دست و پا گیر در بورس مرتبط میدانند.

به گزارش فرادید، معترضان به روند ریزشی بورس در طول دو روز اخیر با تجمع مقابل سازمان بورس و اوراق بهادار و تالار بورس تهران، دولت را مقصر ورود سرمایه خرد و حقیقی به بورس و عامل ضررشان معرفی کردند. برخی هم مدعی شده اند که این تجمع حتی به خشونت هم کشیده شده و شیشه‌های تالار بورس تهران شکسته و تعدادی از وسایل اداری داخل این تالار دچار خسارت شده است.

براساس اعلام برخی از سایت‌های خبری چند روز پیش نیز برخی مقابل تالار بورس تهران دست به تجمع بدون خشونت زدند. در این میان نیرو‌های انتظامی هم در خیابان‌های اطراف تالار بورس تهران مستقر بوده است.
تجمع سهامداران خرد و حقیقی مقابل سازمان بورس و اوراق بهادار
در میانه این تجمع ها، رئیس سازمان بورس و وزیر اقتصاد هم به مجلس فراخوانده شدند تا به سوال مجلسی ها پاسخ دهند.
در این جلسه رئیس مجلس، دژپسند و قالیباف اصل را مورد خطاب قرار داد و گفت که " اعتماد مردم، بزرگترین سرمایه نظام است و نباید آن را تخریب کرد. هرگونه اقدامی که موجب صدمه به این اعتماد عمومی شود، غیر قابل قبول است. بازار سرمایه باید با حفظ ویژگی نقدشوندگی به عنوان مهمترین منبع تامین مالی تولید مورد اعتماد مردم باشد."

شاخص کل بورس در طول ۹۵ روز گذشته ۸۵۷ هزار واحد عقب نشینی کرده و هم اکنون در ابتدای کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد قرار دارد.

این ریزش‌ها در این مدت بیش از ۴۰ درصد سرمایه‌های خرد و حقیقی را بلعیده است، تنها در ده روز کاری گذشته شاخص کل بورس ۱۰۰ هزار واحد ریزش داشته است و در این مدت تنها سه روز کاری به محدوده مثبت رسیده، اما نتوانسته است روند تعادل خود را حفظ کند.

در معاملات آخر هفته گذشته نیز بازار پس از صعود سه هزار واحدی، وارد هیجان و نوسان شد و ۲ هزار واحد ریخت. اما در نهایت با بهبود روند تقاضا دوباره به محدوده مثبت رسید و توانست رشد ۹ هزار واحدی را به ثبت برساند.
البته برخی از فعالان بازار می گویند که شاخص کل همیشه پس از چند روز ریزش یک روز مثبت هم دارد و به شکل معمول روند معاملات در روز چهارشنبه بهتر است. این مسئله باعث شده تا سرمایه داران حقیقی و خرد به آینده بازار سهام امید چندانی نداشته باشند.
اعتراض به اوضاع نابسامان بورس؛ مشکل کجاست؟

چرا بازار از ریزش به تعادل نمی‌رسد؟

در حالی که اصلاح بازار در مردادماه حالا به ریزش سه ماه بدل شده است، کارشناسان بازار سرمایه و دولت دو نگاه مختلف به این موضوع دارند. دولت معتقد است که روند این بازار عمدتاً مبتنی بر رفتار سهامداران و عرضه کنندگان سهام است. فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد دراین رابطه می‌گوید که نوسان ذات بازار است.

دژپسند می‌گوید که من معتقدم یک سری حواشی وجود دارد که اثر منفی بر بازار میگذارد و ما می‌خواهیم این حواشی را به حداقل برسانیم. البته او حرفی از این حواشی به میان نیاورده است.

اما تحلیلگران بازار سرمایه برخلاف دولتی‌ها مقصر اصلی ریزش‌های بازار سهام را رفتار سهامداران و قرار گرفتن سهامداران خرد و حقیقی نمی‌دانند. آن‌ها معتقدند که رفتار سهامداران به سیاستگذاری بورسی‌ها و رفتار و عمل دولت بستگی دارد. در این میان برخی هم مقصر را حقوقی‌های بازار می‌دانند.

این دسته از تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند که برخی از حقوقی‌ها با سهام عدالت خریداری شده از مردم از بازار نوسان می‌گیرند و همین باعث شده تا بورس در گرداب رفتار حقوقی‌ها گرفتار شود. در این رابطه محمدعلی حقانین سب، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید که "با وجود اینکه فروش سهام عدالت بلوکی شده، اما بازارگردان‌ها و حقوقی ها، چون سرمایه کافی ندارند با خرید سهام عدالت از مردم نوسانگیری می‌کنند. "

برخی هم مقصر ریزش‌ها را عدم اعتماد مردم به مسئولان بورس و تصمیم‌های خلق الساعه سیاستگذاری بورسی می‌دانند. محمد گرجی آرا دیگر کارشناس بازار سرمایه است که مقصر اصلی ریزش‌های بازار بورس را تصمیمات ناگهانی مسئولان بورس می‌داند.

او می‌گوید: "تصمیمات شبانه‌ای که پشت در‌های بسته گرفته می‌شود از قبیل ممنوعیت معامله برخی نمادها، محدود کردن دامنه نوسان سکه و جابه جایی نماد‌ها بدون اطلاع رسانی به فعالان این حوزه و هرگونه تصمیماتی که از این جنس به بهانه حمایت از بازار گرفته می‌شود اعتماد سرمایه گذار نسبت به بازار را خدشه دار و پیش بینی پذیر بودن آن را از سرمایه گذار سلب می‌کند. در چنین شرایطی مردم در جهت حفظ ارزش سرمایه خود سراغ بازار‌های مالی موازی می‌روند. "
در این میان برخی هم قوانین دست و پا گیر را علت عدم بازگشت بورس به مسیر تعادل معرفی کرده اند. آن‌ها می گویند سیاست‌گذار می‌توانست با حذف دامنه نوسان و نزدیک کردن حجم مبنا به درصد شناوری سهام برگ جدیدی به نفع بازار رو کند اماهیچ کدام از مسوولان سازمان بورس در این مدت نخواستند تغییری در دامنه نوسان ایجاد کنند.
این گروه از تحلیلگران بازار سرمایه می گویند افرادی که خودشان دامنه نوسان را به‌وجود آورده بودند هم‌اکنون اشتباه بودن آن را پذیرفته‌اند.
اعتراض به اوضاع نابسامان بورس؛ مشکل کجاست؟

بحران ورود نقدینگی پیش روی بورس

مهم‌ترین مسئله‌ای که روند آتی بورس به آن کاملا وابسته است، ورود نقدینگی به این بازار است. شواهد نشان می‌دهد که در سه ماه گذشته روند ورود نقدینگی به بازار بورس تضعیف و خروج پول تقویت شده است. براساس گزارش روزنامه دنیای اقتصادی تنها در شهریور ماه حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج شده است.

در این میان کارشناسان بازار سهام معتقدند تا زمانی که روند ورود نقدینگی به بازار تقویت نشود، شاخص کل همچنان در سراشیب نزول سیر خواهد کرد.

محمد خبری زاد از جمله کارشناسان بازار سرمایه است که اعتقاد دارد، بورس برای تعادل به ورود نقدنینگی جدید نیاز دارد. او می‌گوید: "برای بازگشت تعادل به بازار سهام حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز است که فکر نمی‌کنم دولت این سرمایه را در اختیار داشته باشد و به نوعی فکر می‌کنم کنترل بازار سهام از دست مسئولین نیز خارج شده است. "
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید