دولت ترامپ زیر بار شکست نمی‌رود

دولت ترامپ زیر بار شکست نمی‌رود

کارشناسان حقوقی بعید می‌دانند که دعوا‌های حقوقی ترامپ نتیجه انتخابات را تغییر دهد و مقام‌های ایالتی هم گفته‌اند که تخلف چشمگیری در انتخابات سوم نوامبر رخ نداده است.

کد خبر : ۸۶۹۰۹
بازدید : ۵۴۳۳
دولت ترامپ زیر بار شکست نمی‌رود
مقام‌های انتخاباتی در چندین ایالت آمریکا (مشتمل بر هر دو حزب) اعلام کردند که هیچ شواهدی دال بر تقلب در انتخابات یا دیگر اقدامات غیرقانونی که بتواند در سرنوشت نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری نقش داشته باشد نیافته‌اند.
این به منزله نفی تمام عیار ادعای تقلب انتخاباتی از سوی ترامپ است. «نیک کوروسانیتی»، «رید. جی. اپستین» و «جیم روتنبرگ» در گزارش ۱۰ نوامبر برای نیویورک‌تایمز نوشتند، طی چند روز گذشته رئیس‌جمهور آمریکا، برخی اعضای دولت او، جمهوری‌خواهان کنگره و جناح‌های دست راستی ادعای تقلب در انتخابات و ربودن آرای ترامپ به نفع بایدن را مطرح کرده بودند و به این ترتیب، از پذیرش نتیجه انتخاباتی که نشان می‌داد بایدن در آن برنده است سر باز می‌زدند.
مقام‌های انتخاباتی در سراسر کشور در بیانیه‌ها و مصاحبه‌های خود بیان کردند که این فرآیند شمارش آرا با توجه به شرایط کرونایی موفقیت بسیار قابل توجهی بود. «فرانک رُز»، جمهوری‌خواهی که به مثابه وزیر خارجه اوهایو خدمت می‌کند، می‌گوید: «ظرفیت انسانی گسترده‌ای برای ابداع چیز‌هایی وجود دارد که در مورد انتخابات واقعا درست نیست.
نظریه‌های توطئه و شایعات و امثال آن فراوان شنیده می‌شود. به دلایلی، این انتخابات به شکلی از این افسانه پردازی دامن زد، اما در حقیقت، هیچ تقلبی رخ نداده است».

«استیو سیمون»، که او هم دموکراتی است که به مثابه وزیر خارجه مینه سوتا خدمت می‌کند، گفت: «من ندیده و نشنیده‌ام که کسی آرا را بشمارد و بعد بگوید شمارش نشده است. هیچ تقلبی در کار نیست».
دیگر مقام‌های ایالتی هم همین باور را دارند. گزارشگران نیویورک‌تایمز نوشتند که با مقام‌های ارشد انتخاباتی در ایالت‌های مختلف طی روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه (۱۹ و ۲۰ آبان ماه) تماس گرفته‌اند و از آن‌ها در مورد «احتمال» یا «شواهد»‌ی از آرای تقلبی پرسیده‌اند. مقام‌های ۴۵ ایالت به‌طور مستقیم به سوالات نیویورک‌تایمز پاسخ داده‌اند.
در مورد ۴ ایالت باقی مانده، نیویورک‌تایمز با مقام‌های دیگر یا وزرای خارجه آن ایالت‌ها صحبت کرد که همگی به اتفاق هیچ تخلفی را گزارش نکردند. مقام‌های ایالتی در تگزاس پاسخی ندادند، اما یکی از سخنگویان انتخاباتی در «هریس کانتی»، که بزرگ‌ترین کانتی در تگزاس است و جمعیت آن از جمعیت بسیاری دیگر از ایالات بیشتر است، گفت که فقط چند تخلف جزئی وجود داشت، اما «در مجموع انتخاباتی بدون مشکل داشتیم».
روز سه‌شنبه، فرماندار جمهوری‌خواه تگزاس «دان پاتریک» اعلام کرد که به او پاداشی یک میلیون دلاری پیشنهاد شده بود تا گزارش‌هایی از تقلب در انتخابات بدهد.

برخی ایالت‌ها از مشکلات کوچکی سخن گفتند که در تمام انتخابات‌ها امری متداول است، اما افزودند که در حال رسیدگی به آن هستند: از جمله موارد معدودی از رأی دهی غیرقانونی یا دو بار رأی دادن؛ برخی مشکلات فنی و برخی خطا‌های کوچک در آمار.
شاید هیچ کس در دولت ترامپ به اندازه رودی جولیانی، وکیل مدافع شخصی ترامپ، برای تقلب در انتخابات سینه چاک نکرده است. او در یک محوطه پارکینگی در فیلادلفیا که در کنار یک آبجوفروشی و مغازه‌های تعمیر خودرو و... بود چنین ادعایی را مطرح کرد.
«کوروسانیتی- اپستین- روتنبرگ» در گزارش خود برای نیویورک‌تایمز افزودند، مقام‌های ارشد ایالتی و ضابطان قانونی معتقدند که هیچ شاهدی برای حمایت از ادعا‌های جولیانی وجود ندارد و انتخابات «عادلانه و ایمن» بود.

نتایج نظرسنجی رویترز-ایپسوس هم نشان می‌دهد، حدود ۸۰ درصد آمریکایی‌ها، از جمله بیش از نیمی از جمهوری‌خواهان، جو بایدن را به‌عنوان «رئیس‌جمهوری منتخب» و «پیروز انتخابات سوم نوامبر» به رسمیت می‌شناسند.
در شرایطی که هنوز سه ایالت آمریکا نتایج شمارش آرای انتخابات سوم نوامبر را تکمیل نکرده‌اند، بیشتر سازمان‌های خبری و مرکز تحقیقات ادیسون اعلام کردند، بایدن به حداقل ۲۷۰ رای الکترال لازم برای کسب ریاست‌جمهوری رسیده است. در آرای مردمی، بایدن ۳/ ۷۶ میلیون رای یا ۷/ ۵۰ درصد کل و ترامپ ۶/ ۷۱ میلیون رای معادل ۶/ ۴۷ درصد کل آرا را به دست آورده‌اند.
افکارسنجی ملی خبرگزاری رویترز-ایپسوس که از عصر شنبه تا روز سه‌شنبه انجام شد، نشان داد که ۷۹ درصد از بزرگسالان آمریکایی معتقدند بایدن در رقابت کاخ سفید پیروز شده است. ۱۳ درصد دیگر هم می‌گویند که هنوز تکلیف انتخابات مشخص نیست، ۳ درصد ترامپ را پیروز دانستند و ۵ درصد هم گفتند که نمی‌دانند.

مرکز تحقیقات ادیسون (ادیسون ریسرچ) که نظرسنجی‌های پس از انتخابات را برای رویترز و دیگر رسانه‌های مهم خبری انجام می‌دهد، شنبه بایدن را پیروز انتخابات دانست، چون او پیشتازی خودش مقابل ترامپ را در ایالت پنسیلوانیا بیشتر کرد و به نظر رسید که برای کسب ۲۷۰ رای الکترال لازم خوب پیش می‌رود. ترامپ هنوز نتایج این رقابت را به رسمیت نشناخته است.
او به شکل زودهنگام پیش از آنکه آرا شمارش شده باشند، اعلام پیروزی کرده و بار‌ها بدون ارائه سند و مدرکی اصرار کرده که قربانی تقلب انتخاباتی گسترده شده است. برخی از اعضای کابینه او هم این ادعا‌ها را تکرار می‌کنند. ویلیام بار، دادستان کل آمریکا مجوز تحقیقات فدرال درخصوص ادعا‌های «اساسی» از تخلف انتخاباتی را صادر کرده است.
با این حال، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، هم سه‌شنبه از «انتقال نرم به دولت دوم ترامپ» سخن گفت. نظرسنجی رویترز-ایپسوس بخشی از یک افکارسنجی جامع‌تر است که از جمعه تا سه‌شنبه انجام شد و شامل پاسخ‌هایی پیش از مشخص شدن نتایج رقابت رئیس‌جمهوری هم بود. این بررسی نشان می‌دهد که ۷۰ درصد از آمریکایی‌ها، شامل ۸۳ درصد دموکرات و ۵۹ درصد جمهوری‌خواه، به مقام‌های انتخاباتی محلی خودشان برای «انجام صادقانه کارشان» اطمینان و اعتماد دارند.
نظرسنجی مذکور همچنین مشخص کرد، ۷۲ درصد معتقدند که بازنده انتخابات باید به شکست اذعان کند، ۶۰ درصد هم گفتند زمانی که دوره ترامپ در ژانویه به پایان برسد، انتقال مسالمت‌آمیز قدرت صورت می‌گیرد.
نظرسنجی خبرگزاری رویترز-ایپسوس به‌صورت آنلاین، به زبان انگلیسی و در سراسر ایالات‌متحده انجام شد. این بررسی، نظرات ۱۳۶۳ فرد بالغ آمریکایی را گردآوری کرد که شامل ۴۶۹ شرکت‌کننده‌ای می‌شود که بین عصر شنبه تا سه‌شنبه به سوالات پاسخ دادند و حاشیه خطای آن ۵ درصد گزارش شد.

«پیتر بیکر» و «لارا لیکس» هم در گزارش دیگری در تاریخ ۱۰ نوامبر برای نیویورک‌تایمز نوشتند، پرزیدنت ترامپ که حدود ۷۰ روز دیگر کاخ سفید را ترک می‌کند همچنان در برابر نتیجه انتخابات مقاومت می‌کند و با وجود باخت، اما همچنان به تقلب اصرار دارد؛ امری که هیچ رئیس‌جمهور مستقر دیگری در تاریخ آمریکا تا کنون انجام نداده است.
این گزارشگران نوشتند: دادستان کل ترامپ دستور تحقیقات در مورد تقلب‌های ادعایی را مطرح کرده است، اما مدیر خدمات عمومی کاخ سفید از دسترسی تیم بایدن به دفاتر انتقال و منابع تضمین شده بر اساس قانون خودداری کرده است. با این وجود به نوشته «بیکر- لیکس»، گزارشگران نیویورک‌تایمز، کاخ سفید در حال آماده ساختن بودجه برای سال آینده است و ترامپ قرار است آن را ارائه دهد.
با این حال رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا روز سه‌شنبه امتناع دونالد ترامپ از اذعان به شکست در انتخابات سوم نوامبر را «شرم‌آور» خواند. جو بایدن در پاسخ به اینکه با آمریکایی‌های نگران از عدم اذعان ترامپ به شکست چه صحبتی دارد، گفت: «صادقانه بگویم که فکر می‌کنم شرم‌آور و مایه خجالت است».
بایدن افزود: «فکر نمی‌کنم که این کار به میراث ریاست‌جمهوری کمکی کند. از صحبت‌هایم با رهبران خارجی متوجه شدم که آن‌ها امیدوارند که نهاد‌های دموکراتیک ایالات‌متحده بار دیگر قدرتمند و ماندگار باشند. همه چیز به ۲۰ ژانویه (روز سوگند و آغاز به کار بایدن) می‌رسد و از الان تا آن زمان، انتظار و امید من این است که مردم آمریکا بدانند و درک کنند که یک انتقال قدرت رخ می‌دهد».
جو بایدن دموکرات گفت، هیچ چیزی نمی‌تواند مانع انتقال قدرت در دولت آمریکا شود. کمپین ترامپ قصد دارد شکایتی را در میشیگان تنظیم کند تا این ایالت رسما بایدن را به‌عنوان برنده در آنجا اعلام نکند، تا زمانی که این ایالت ثابت کند تمام آرا به‌صورت قانونی اخذ شده‌اند؛ این تازه‌ترین جنجال در ایالت‌های سرنوشت‌ساز برای پشتیبانی از ادعا‌های بدون مدرک ترامپ درباره تقلب در انتخابات است.
کارشناسان حقوقی بعید می‌دانند که دعوا‌های حقوقی ترامپ نتیجه انتخابات را تغییر دهد و مقام‌های ایالتی هم گفته‌اند که تخلف چشمگیری در انتخابات سوم نوامبر رخ نداده است.
دولت ترامپ زیر بار شکست نمی‌رود
این گزارشگران همچنین نوشتند: بقیه جهان به‌طور روزافزونی در مسیری قرار گرفته‌اند که پیروزی بایدن را بپذیرند. جهان آماده همکاری با بایدن است هرچند ترامپ، اما و اگر‌هایی بر نتیجه انتخابات بیاورد. بر اساس گزارش «بیکر- لیکس»، بن‌بست به وجود آمده در آمریکا شبیه به بن بست کشور‌هایی است که ایالات‌متحده همواره از آن‌ها انتقاد می‌کند.
ترامپ به جای دعوت بایدن به کاخ سفید- کاری که اسلاف او به‌طور سنتی انجام می‌دادند- مبادرت به کنار زدن اعضای کابینه خود کرده (اخراج مارک اسپر وزیر دفاع و روسای سه سازمان جاسوسی در حالی که همزمان برخی وفاداران به خود را در پست‌های کلیدی شورای امنیت ملی و پنتاگون گماشته یا خواهد گماشت) و بر متحدان جمهوری‌خواه فشار می‌آورد تا کاری کنند که یا نتایج تغییر کند یا روایتی بسازند که شکست او را تبیین کند.
تلاش‌های ترامپ در راستای بی‌اعتباری انتخابات و بایدن از بسیاری جهات اوج تلاش‌های چهار ساله او برای تضعیف اعتبار نهاد‌های آمریکایی از جمله آژانس‌های اطلاعاتی، رسانه‌های خبری، مجریان و ضابطان قانون، شرکت‌های فناوری، دولت فدرال و مقام‌های انتخاباتی در هر چهار منطقه زمانی آمریکا محسوب می‌شود.

به هر روی، پیام‌های ضد و نقیضی از کاخ سفید مخابره می‌شود. وزیر خارجه آمریکا از انتقال نرم قدرت سخن می‌گوید و بزرگان دموکرات و جمهوری‌خواه هر گونه دستکاری و تقلب در انتخابات را رد می‌کنند.
سناتور کریس کونز گفت: «تعدادی از جمهوری‌خواهان از من خواسته‌اند تا به‌صورت خصوصی و محرمانه تبریک‌شان را به گوش جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا برسانم؛ اقدامی که اذعان به این مساله است که اظهارنظر‌های عمومی آن‌ها بیشتر برای دلجویی از ترامپ و جلوگیری از ناراحتی طرفدارانش است».
یکی از مقام‌های سابق کاخ سفید گفت که تصمیم ترامپ برای به چالش کشیدن نتایج احتمالا بیهوده است و به‌صورت بالقوه به تخریب دامنه‌دار برند حزب جمهوری‌خواه در بلندمدت منجر می‌شود.

تضاد بین آنچه که به‌صورت عمومی از سوی حامیان ترامپ گفته می‌شود و آنچه به‌صورت خصوصی در میان برخی در دولت بیان می‌شود، یک وضعیت بی‌ثبات ایجاد کرده که کارشناسان و برخی از قانون‌گذاران را نگران می‌کند که این وضعیت باعث تخریب بلندمدت کشور شود، حتی اگر ترامپ در نهایت به شکستش اذعان کند.
یکی دیگر از مقام‌های سابق کاخ سفید با بیان اینکه تنها یک هفته از روز برگزاری انتخابات گذشته و ترامپ حق دارد زمان بیشتری را برای اجازه دادن به چالش‌های قانونی مبارزات انتخاباتی خود صرف کند، ادامه داد: «ال گور، کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۰۰ چند هفته پس از روز انتخابات شکست خود را پذیرفت.»
باب بوئر، مشاور ارشد حقوقی بایدن در جریان دیدار با خبرنگاران که روز سه‌شنبه صورت گرفت، اوضاع کنونی را بسیار «پر سر و صدا» و «نمایشی» توصیف کرد.

منابع نزدیک به دولت ترامپ بر این باورند که در نهایت این وضعیت به دست یک مشاور نزدیک ترامپ یعنی ایوانکا، جراد کوشنر، ملانیا یا مارک میدوز حل می‌شود که باید با ترامپ حرف بزنند و او را متقاعد کنند تا نتایج را بپذیرد. در ضمن باید به این مساله هم اشاره کرد که روند رسمی انتقال متوقف شده است.
چند آژانس فدرال گفته‌اند، تا زمانی که اداره سرویس‌های عمومی، بایدن را به‌عنوان رئیس‌جمهوری منتخب به رسمیت نشناسد، آن‌ها در بخشی از روند انتقال با مقام‌های او همکاری نمی‌کنند. تا روز سه‌شنبه، دولت ترامپ هنوز دستورالعمل‌های مربوطه که باید به بایدن داده شود و دسترسی تیم او را به منابع مالی فدرال و فضای فیزیکی برای روند انتقال فراهم کند، امضا نکرده بود.

با این حال به‌نظر می‌رسد ترامپ دست‌بردار نیست. رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا با تکرار این ادعا که او در انتخابات سوم نوامبر پیروز خواهد شد، گفت: «فساد در صندوق‌های رای، امشب [منظور چهارشنبه ۲۱ آبان ماه است]در برنامه فاکس نیوز فاش می‌شود.» ترامپ در پیامی توییتری نوشت: «امشب ساعت ۹ در برنامه «شان هنیتی» فساد در صندوق‌های رای فاش می‌شود.»
او همچنین نوشت: «اهمیتی ندارد که شما در کدام ایالت باشید؛ این سیستم کامپیوتری رای‌گیری به شدت مستعد تقلب و دستکاری است. کارشناس فاکس نیوز درست می‌گوید و منتظر باشید و ببینید که چه چیزی پخش می‌شود.»
دونالد ترامپ در پیام توییتری دیگری با اشاره به تحقیقات پیشین اف‌بی‌آی درباره رابطه کمپین ۲۰۱۶ او با روسیه نوشت: «اندرو مک‌کیب (معاون مدیر سابق اف‌بی‌آی) مسوول است و افراد فوق‌العاده‌ای که در اف‌بی‌آی هستند باید اطمینان حاصل کنند که او و رئیس سابقش جیمز کومی، بابت آنچه برای تخریب وجهه اف‌بی‌آی انجام دادند، بهایش را می‌پردازند.» ترامپ ادامه داد: «او باید هزینه زیادی را برای خرابکاری خود بپردازد!
آنچه او انجام داد، نباید دیگر هرگز اجازه دهیم در کشورمان تکرار شود. برای عدالت مبارزه کنید!». رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا همچنین با اشاره به انتخابات اخیر سوم نوامبر نوشت: «مردم بیشتر و بیشتری در حال افشاگری علیه این انتخابات متقلبانه هستند!
مردم این انتخابات متقلبانه را نخواهند پذیرفت.» او افزود: «من در فیلادلفیا دیدم که تقلب اتفاق افتاد. آن‌ها ناظران ما را بیرون کردند. صد‌ها هزار رای در آنجا نباید پذیرفته شود. سیاست فاسد.» رئیس‌جمهوری آمریکا در نهایت توییت‌های خود را این‌گونه به پایان رساند که «ما پیروز خواهیم شد.»

«بیکر- لیکس»، گزارشگران نیویورک‌تایمز، افزودند ترامپ در تمام دوران ریاست‌جمهوری خود همواره تلاش داشت تا بیشتر آمریکایی‌ها را متقاعد کند که غیر از او از کس دیگری چیزی قبول نکنند. به نوشته این گزارشگران، اگرچه شواهد نشان می‌دهد هیچ توطئه گسترده‌ای برای ربودن نتیجه انتخابات وجود ندارد، اما دست کم یک نظرسنجی نشان داد بسیاری از حامیان ترامپ ادعا‌های او را پذیرفته‌اند.
به نوشته این گزارشگران، در یک نظرسنجی صورت گرفته از سوی پولتیکو/ مورنینگ کانسالت، ۷۰ درصد از پاسخگویان جمهوری‌خواه در پی اعلام جو بایدن به‌عنوان پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌گویند اعتقادی به آزاد و عادلانه بودن انتخابات ۲۰۲۰ ندارند، در حالی که قبل از انتخابات ۳۵ درصد از رای‌دهندگان جمهوری‌خواه چنین عقیده‌ای داشتند.
از سوی دیگر اعتماد به سیستم انتخابات در میان دموکرات‌های آمریکا افزایش یافته و ۹۰ درصد دموکرات‌ها حالا می‌گویند انتخابات آزاد و عادلانه بوده است، در حالی که قبل از انتخابات سوم نوامبر ۵۲ درصد از دموکرات‌ها چنین نظری داشتند.
در میان جمهوری‌خواهانی که معتقدند انتخابات آزاد و عادلانه نبوده، ۷۸ درصد معتقد بودند رای‌گیری پستی منجر به تقلب گسترده در میان رای‌دهنده‌ها شده و ۷۲ درصد نیز معتقد بودند که در برگه‌های رای دست برده شده؛ دو ادعایی که به‌طور مداوم در رشته توییت‌های دونالد ترامپ مطرح می‌شوند.
همچنین اکثریت مردمی که معتقد به ناعادلانه بودن انتخابات بودند، اکثریتی معادل ۸۴ درصد، همچون دونالد ترامپ گفتند انتخابات به نفع بایدن بوده است. این کمبود اعتماد به سیستم انتخابات آمریکا سبب شده که جمهوری‌خواهان بیشتر نسبت به نتایج مردد باشند.
اگرچه قبل از انتخابات تنها ۱۸ درصد جمهوری‌خواهان گفته بودند نتایج انتخابات غیرقابل اعتماد خواهد بود حالا ۶۴ درصد از آن‌ها در پی پیروزی بایدن چنین نظری دارند. در مقابل ۸۶ درصد از دموکرات‌ها می‌گویند به نتایج انتخابات اعتماد دارند.
با این حال جمهوری‌خواهان به رغم عدم اعتمادشان به نتایج درخصوص اینکه آیا نتایج انتخابات تغییر خواهد کرد دو دسته هستند. ۳۸ درصد از جمهوری‌خواهان معتقدند نتایج انتخابات لغو خواهند شد در حالی که ۴۵ درصد گفتند چنین چیزی بعید است. این نظرسنجی با پرسش از ۱۹۸۷ رای‌دهنده ثبت‌نام شده در فاصله ۶ تا ۹ نوامبر انجام شد.

«مایکل آبراموویتز»، رئیس خانه آزادی، می‌گوید: «آنچه در هفته گذشته و این روز‌ها از رفتار ترامپ می‌بینیم یادآور تاکتیک‌های رهبران اقتدارگراست. هرگز تصور نمی‌کردم که روزی چنین اتفاقاتی در آمریکا بیفتد.»
او گفت: «ترامپ با متقاعد کردن بخش زیادی از جمعیت آمریکا که تقلب گسترده‌ای رخ داده است، بذر افسانه‌ای را می‌کارد که می‌تواند سال‌ها دوام بیاورد و به فرسایش اعتماد عمومی در آمریکا در نظام‌های انتخاباتی‌مان کمک کند.»
به نوشته گزارشگران نیویورک‌تایمز، با وجود انکار‌های ترامپ، اما و اگر‌های اعضای ارشد دولت او و پیام‌های متناقضی که از کاخ سفید و دولت به بیرون می‌آید بایدن روز سه‌شنبه با رهبران بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایرلند صحبت کرد. بسیاری از رهبران دنیا پیروزی وی را به او تبریک گفتند. نتانیاهو و اردوغان هم به جرگه رهبرانی پیوستند که به بایدن تبریک گفتند. تاکنون رهبران روسیه و چین به بایدن تبریک نگفته‌اند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید