سرماخورده‌ام یا کروناست؟

سرماخورده‌ام یا کروناست؟

سرفۀ کروناویروسی به معنی سرفه‌های زیادی است که بیشتر از ۱ ساعت طول می‌کشد یا فرد در ۲۴ ساعت ۳ دفعه یا بیشتر دچار حمله سرفه‌ای می‌شود.

کد خبر : ۸۶۹۲۶
بازدید : ۱۰۳۹۴
سرماخورده‌ام یا کروناست؟
فرادید | ویروس‌هایی که باعث بیماری‌های سرماخوردگی، آنفولانزا و کووید ۱۹ می‌شوند با هم متفاوتند، اما هر ۳ بیماری علائم مشابهی دارند.

به گزارش فرادید به نقل از بی‌بی‌سی ورلد، قضاوت در مورد ۳ بیماری کار سختی است. اغلب افرادی که ویروس کرونا را می‌گیرند حداقل یکی از علائم اصلی زیر را بروز می‌دهند:
تب شدید

سرفه‌هایی که به تازگی شروع شده و ممتد است

از دست دادن یا تغییر حس بویایی یا چشایی
بیشتر بخوانید:

اما در ماه‌های پیش‌رو ممکن است بیماری‌های دیگری هم بگیرید. چه چیز‌های بیشتری لازم است درباره آن‌ها بدانید؟ برخی از پرسش‌های رایج را مرور می‌کنیم:

آیا اگر تب داشته باشم به این معنی است که کرونا گرفته‌ام؟
تب شدید یعنی تب ۳۷.۸ درجه سانتی‌گراد یا به بالا. تبی با این شدت وقتی رخ می‌دهد که بدن مشغول مبارزه با یک عفونت است و این عفونت می‌تواند هر چیزی غیر از ویروس کرونا هم باشد.
بهترین راه اندازه‌گیری تب استفاده از تب‌سنج است. اما اگر تب‌سنج ندارید باید ببینید که خودتان یا فردی که نگران حال او هستید در قسمت سینه یا کمر احساس داغی می‌کند یا نه.
تب یکی از شایع‌ترین علامت‌های کروناست، اما آنفولانزا و سایر عفونت‌ها نیز می‌توانند تب ایجاد کنند.

احتمال تب کردن در سرماخوردگی بسیار پایین است. اگر تب شدید داشتید درخواست تست کرونا بدهید.

سرفه چه زمانی علامت کروناست؟
اگر دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا شوید به همراه سایر علائم ممکن است سرفه هم داشته باشید. آنفولانزا معمولاً خیلی ناگهانی بروز می‌کند و افراد دچار درد‌های عضلانی، لرز، سردرد، خستگی، گلو درد، آبریزش بینی یا بینی گرفته و سرفه می‌شوند. علائم آنفولانزا از سرماخوردگی شدید بدتر است.

سرماخوردگی خیلی آهسته خودش را نشان می‌دهد وشدت آن کمتر است، اما همچنان افراد احساس بیماری را دارند. فردی که دچار سرماخوردگی می‌شود علاوه بر سرفه، علائم دیگر که شامل عطسه، گلو‌درد و آبریزش بینی می‌شود را نیز بروز می‌دهد. اما احتمال تب، لرز، درد عضلانی و سردرد در سرماخوردگی کم است.

سرفۀ کروناویروسی به معنی سرفه‌های زیادی است که بیشتر از ۱ ساعت طول می‌کشد یا فرد در ۲۴ ساعت ۳ دفعه یا بیشتر دچار حمله سرفه‌ای می‌شود.

اگر شما هم‌اکنون هم به دلیل بیماری‌هایی مانند بیماری مزمن انسداد ریوی سرفه می‌کنید در صورت ابتلا به ویروس کرونا سرفه‌های شما شدیدتر خواهد شد.

پس اگر متوجه شدید که سرفه‌های جدید وشدید دارید باید برای کرونا تست بدهید.

از دست دادن حس بویایی و چشایی به چه معنایی است؟
از دست دادن حس بویایی و چشایی از اصلی‌ترین دلایل کروناست و اگر این علائم را داشتید حتماً تست کرونا بدهید.
ممکن است شما در اثر سرماخوردگی هم حس بویایی و چشایی خود را از دست بدهید، اما حتی اگر احساس بیماری نمی‌کنید باید معاینه شوید تا از خطر انتشار ویروس کرونا پیشگیری کنید.

آیا عطسه کردن یعنی من کرونا دارم؟
عطسه علامت کرونا نیست مگرآنکه با علائم دیگری مانند تب شدید، سرفه و از دست دادن حس بویایی یا چشایی همراه شود. باید بدانید که قطرک‌های ناشی از عطسه همچنان می‌توانند بیماری را منتشر کنند بنابراین همیشه در دستمال عطسه کنید و آن را در سطل زباله انداخته و دست‌هایتان را بشویید.

برای کمک به قطع انتشار ویروس کرونا این موارد را با جدیت دنبال کنید:
دست‌هایتان را مرتب بشویید

زمانی که نمی‌توانید فاصله اجتماعی را رعایت کنید حتما دهان و بینی خود را کامل بپوشانید

فاصله خود را با دیگر اعضای خانواده حفظ کنید
آیا بینی گرفته یعنی کرونا گرفته‌ام؟
با آغاز فصل زمستان، برگشتن بچه‌ها به مدرسه و راه‌اندازی مجدد مشاغل پیش‌بینی می‌شود تعداد افرادی که دچار سرماخوردگی می‌شوند افزایش یابد.

بینی گرفته دلیل کافی برای انجام تست کرونا نیست.

اگر حالم بد شود چه؟
افرادی که دچار بیماری کرونا می‌شوند این بیماری را با علائم خفیف تا شدید بروز می‌دهند و حتی برخی هیچ علائمی ندارند، اما همچنان می‌توانند ناقل باشند.

ممکن است ۲ هفته طول بکشد تا علائم در فردی که در معرض ویروس قرار گرفته بوده بروز کند، اما در اغلب موارد ۵ روز بعد از مواجهه با ویروس فرد علائم آن را نشان می‌دهد.

احساس تنگی نفس می‌تواند یکی از علائم جدی بیماری کرونا باشد. اگر نفس‌کشیدن برایتان سخت شده است به پزشک مراجعه کنید. به غریزه خود اعتماد کنید و اگر احساس کردید که حالتان در حال وخیم‌تر شدن است کمک پزشکی درخواست کنید.

منبع: BBC World
ترجمه: فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید