دونالد ترامپ می‌تواند حکم عفو برای خود صادر کند؟

دونالد ترامپ می‌تواند حکم عفو برای خود صادر کند؟

اما اینکه آیا دموکرات‌ها یک بار دیگر بخواهند علیه ترامپ پرونده‌ای در این زمینه به جریان اندازند، بسیار بعید به نظر می‌رسد؛ بنابراین وقتی ترامپ مطمئن باشد که پرونده‌ای علیه او به جریان نخواهد افتاد، بعید نیست که خود را عفو کند.

کد خبر : ۸۷۰۱۰
بازدید : ۴۹۲۲
دونالد ترامپ می‌تواند حکم عفو برای خود صادر کند؟
کارشناسان و رسانه‌ها گمان دارند که پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ موجی از شکایت‌ها علیه او روانه دستگاه قضایی آمریکا شود. آیا ترامپ می‌تواند حکم عفو برای خودش صادر کند؟

در گزارش بازرس ویژه رابرت مولر گمان زده می‌شود که دونالد ترامپ در جریان ریاست‌جمهوری خود مرتکب سوءاستفاده از مقام خود شده باشد.
علاوه بر آن، احتمال دارد که نقض قوانین مالیاتی و سوءاستفاده از پول‌های کارزار انتخاباتی نیز مطرح شوند، اما ترامپ در مقابل پیگرد در این زمینه‌ها به عنوان رئیس‌جمهوری از مصونیت برخوردار است؛ البته تا زمانی که مقام ریاست‌جمهوری را دارا باشد. آیا رئیس‌جمهور ترامپ می‌تواند پیشگیرانه خود را عفو کند؟

قضیه بسیار مناقشه‌برانگیز است، آنهم نه فقط برای رئیس‌جمهوری که هنوز قدرت را در دست دارد؛ زیرا او هم در این باره فکر کرده که می‌تواند خودش را عفو کند.

ترامپ در توییتی در سال ۲۰۱۸ در این باره به وضوح سخن گفته است. اما در میان کارشناسان اختلاف‌نظر هست. مسلم این است که تاکنون رئیس‌جمهوری نبوده که برای ارتکاب به جنایت در زمان ریاست‌جمهوری‌اش خودش را عفو کرده باشد.
آخرین بار ریچارد نیکسون رئیس‌جمهور بود که مورد عفو قرار گرفت. اما این حکم عفو را نه خود او، بلکه جانشین‌اش جرالد فورد امضا کرده بود.

در بسیاری رسانه‌های آمریکا از هم‌اکنون گمانه‌زنی می‌شود که دونالد ترامپ با چه زبانی می‌خواهد این عفو خود را بیان کند. پدران بنیانگذار ایالات متحده آمریکا به طور اصولی اختیارات زیادی در مورد عفو برای ریاست‌جمهوری قائل شدند. آن‌ها از این تصور عزیمت می‌کردند که رئیس دولت با خردمندی تمام از این حق خود بهره خواهد برد.

در ماده دو قانون اساسی آمریکا آمده است که رئیس‌جمهوری "دارای قدرت لغو کردن حکم اعدام و اعطای عفو در مواردی است که جرمی علیه ایالات متحده واقع شده باشد، مگر در موارد اتهام یک مقام دولتی".

یک حکم دیوان عالی ایالات متحده به سال ۱۹۱۵، اما می‌گوید که اقدام به عفو کردن خودمی‌تواند به معنای اعتراف به گناه خود نیز ارزیابی شود. این امر می‌تواند زمینه‌ساز به جریان انداختن پرونده جدیدی برای استیضاح و برکناری علیه او باشد، زیرا او با این کار اعتراف کرده که در زمان ریاست‌جمهوری‌اش مرتکب تخلف و جرم شده است.
اما اینکه آیا دموکرات‌ها یک بار دیگر بخواهند علیه ترامپ پرونده‌ای در این زمینه به جریان اندازند، بسیار بعید به نظر می‌رسد؛ بنابراین وقتی ترامپ مطمئن باشد که پرونده‌ای علیه او به جریان نخواهد افتاد، بعید نیست که خود را عفو کند.
همچنین مشخص نیست چه کسی می‌خواهد رئیس‌جمهوری را به دادگاه بکشاند. در چنین صورتی، پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع می‌شود و در آنجا اکثریت شش به سه در دست محافظه‌کاران و هم‌فکران ترامپ است.

در صورتی که ترامپ خود را عفو کند، معلوم نیست که جو بایدن و وزیر دادگستری او پرونده‌ای علیه ترامپ تشکیل دهند و ریسک آن را بپذیرند که در یک روند طولانی رسیدگی به اقدامات ترامپ، بار دیگر به شکاف کنونی عمیق درون جامعه، بیش از پیش دامن زده شود.
منبع: دویچه وله
۰
نظرات بینندگان
  • ard ارسالی در

    وقتی کسی خانواده خودش را عفو کند نمیشود گفت او به بچه ها یش یا داده کار وتلاش کنند بدون قانون شکنی اگر عفوی بدهد 100درصد حرفش صادق نبوده و باز خبرش جعلی ومنافع وجود داشته امیدوارم دیگه نبینیم چنین سیاستمدارهای که عوام فریب هستن اینجاست که امریکا او که اول است تضاد دارد

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید