مرگ بیش از ۲۰۰ هزار نفر بر اثر سرخک

مرگ بیش از ۲۰۰ هزار نفر بر اثر سرخک

شیوع عمده به گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۹ و در ۹ کشور جهان مشاهده شده است؛ برای نمونه در جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری دموکراتیک کنگو، گرجستان، قزاقستان و اوکراین.

کد خبر : ۸۷۰۱۱
بازدید : ۵۲۰۴
مرگ بیش از ۲۰۰ هزار نفر بر اثر سرخک
سالهاست که بشر در راه مبارزه با بیماری سرخک به پیشرفت‌های بزرگی دست یافته است. اما از سال ۲۰۱۶ شمار مرگ و میر ناشی از این بیماری دوباره سیر صعودی به خود گرفته است. این موضوع بیش از همه شامل یک قاره می‌شود.

بر پایه برآورد‌های تخمینی سازمان جهانی بهداشت و مرکز مدیریت و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا، تقریبا ۲۰۷ هزار و ۵۰۰ نفر در سال گذشته در اثر بیماری سرخک جان خود را از دست داده‌اند. به این ترتیب و بر پایه گزارش این دو سازمان که پنجشنبه شب (۱۲ نوامبر) در ژنو ارائه شد، شمار قربانیان این بیماری در مقایسه با سال ۲۰۱۶ تا ۵۰ درصد افزایش داشته است.

ناتاشا کراوکرافت، کارشناس سازمان جهانی بهداشت می‌گوید، این‌ها موارد مرگ و میری هستند که می‌توانستیم از آن‌ها جلوگیری کنیم.

افزایش شمار مرگ و میر به ویژه در کشور‌های آفریقایی گزارش می‌شود. در مجموع در سال گذشته تقریبا ۸۷۰ هزار مورد ابتلا به این ویروس به شدت واگیردار به ثبت رسیده است؛ آماری که در ۲۴ سال گذشته، بی‌سابقه بوده است. این بیماری که به عنوان بیماری دوران کودکی شناخته می‌شود، می‌تواند عوارض مرگباری داشته باشد.

بنا بر آمار سازمان جهانی بهداشت، تا معرفی واکسن این بیماری در سال ۱۹۶۳ سالانه تقریبا ۶ /۲ میلیون نفر در سراسر جهان در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دادند.

کشور‌هایی با بیشترین خطر سرخک
بر پایه گزارش جدیدی که شامگاه پنجشنبه منتشر شد، از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ موفقیت‌های خوبی در راه مبارزه با سرخک به دست آمد، به گونه‌ای که شمار مبتلایان در سال ۲۰۱۶ به پایین‌ترین سطح تاریخی خود رسید. بنا بر گفته‌های کارشناس سازمان جهانی بهداشت، در چندین کشور تنها شمار کمی از کودکان به موقع دو واکسن لازم برای ایجاد ایمنی را دریافت کرده‌اند.

شیوع عمده به گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۹ و در ۹ کشور جهان مشاهده شده است؛ برای نمونه در جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری دموکراتیک کنگو، گرجستان، قزاقستان و اوکراین.

مشکل در دریافت نوبت دوم واکسن
کارشناسان سازمان جهانی بهداشت بر این باورند که برای جلوگیری از شیوع بیماری باید ۹۵ درصد از جمعیت واکسینه شده باشند. بر پایه گزارش جدید این سازمان، اما تقریبا تنها ۸۵ درصد نخستین نوبت واکسن را دریافت کرده‌اند و تنها به ۷۱ درصد در زمان مقرر نوبت دوم تزریق شده است.

کارشناسان بهداشتی با وجود پاندمی کرونا اکنون نگران ادامه کاهش نرخ واکسیناسیون به ویژه در کشور‌هایی هستند که سیستم درمانی و بهداشتی ضعیفی دارند. کراوکرافت از کارشناسان سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: «اگر به موقع وارد عمل نشویم، دراین کشور‌ها با موج جدیدی از شیوع سرخک و با شمار به مراتب بیشتر مرگ و میر روبرو خواهیم بود.»

وضعیت سرخک در ایران و در جهان
بر پایه تخمین سازمان جهانی بهداشت و مرکز مدیریت و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا، در حال حاضر ۹۴ میلیون نفر در ۲۶ کشور جهان در معرض از دست دادن امکان واکسینه شدن در برابر سرخک هستند. در آلمان شمار موارد ابتلا به سرخک تاکنون همچنان پایین مانده است. مؤسسه روبرت کخ آلمان از ۱۶۵ تا ۱۴۶۵ مورد ابتلا در سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ گزارش داده است.

نام ایران در سال ۲۰۱۹ در میان کشور‌هایی به چشم می‌خورد که توانسته بود گواهینامه ریشه‌کنی سرخک را از سازمان جهانی بهداشت به دست آورد.
منبع: دویچه وله
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید