محدودیت‌هایی کرونایی آذرماه شامل چه مواردی است؟

محدودیت‌هایی کرونایی آذرماه شامل چه مواردی است؟

براساس پیش بینی ستاد ملی کرونا تمام استان‌های کشور به صورت هفتگی در سه رنگ زرد، نارنجی و قرمز تقسیم بندی می‌شوند و براساس رنگ آن هفته محدودیت‌ها اعمال می‌شود. در چنین شرایطی ممکن است یک شهرستان براساس تغییر وضعیت کرونا در طول ماه محدودیت‌های متفاوتی داشته باشد. در حال حاضر سه سطح برای تقسیم بندی شهرستان‌ها در نظر گرفته شده، که شامل سطح ۳ قرمز، سطح ۲ نارنجی و سطح یک زرد می‌شود.

کد خبر : ۸۷۰۶۸
بازدید : ۶۶۲۹
محدودیت‌هایی کرونایی آذرماه شامل چه مواردی است؟
فرادید | میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران هر روز رکورد شکنی می‌کند. رکورد‌هایی شوم که هر بار جان چند صر نفر را می‌گیرد. در حال حاضر ابتلای روزانه به بیش از ۱۳ هزار نفر و متوسط مرگ و میر هم به شکل متوسط به بیش از ۴۵۰ نفر رسیده است. از این رو ستاد ملی کرونا در تازه‌ترین اقدام خود قرار است از ابتدای آذرماه طرح جامع محدودیت‌های کرونا را اعمال کند که شامل محدویت در رفت و آمد بین شهری، نحوه فعالیت اصناف، فعالیت کارکنان ادارات دولتی و فعالیت‌های آموزشی سراسر کشور خواهد بود.

به گزارش فرادید، براساس طرح جامع محدودیت‌های کرونایی ستاد ملی کرونا مناطق و شهرستان‌های کشور به سه رنگ زرد، نارنجی و قرمز تقسیم شده و برنامه محدودیت‌ها به صورت هفتگی اعمال می‌شود.

حسن روحانی در مورد محدویت‌های جدید ستاد ملی کرونا گفته "روند اجرای این طرح در شهر‌های مختلف متفاوت است، ولی جزئیات این طرح به صورت هفتگی اعلام می‌شود. "

او همچنین زمان آغاز طرح را ابتدای آذرماه اعلام کرد. البته روحانی نگفته که این طرح چه زمانی پایان می‌یابد. او تنها گفته این محدودیت‌ها تا پایان کرونا پا برجا خواهند بود.

روحانی شرایط موجود را فوق العاده خوانده و گفته که مردم لمس کنند که شرایط دیگر عادی نیست.

علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی کرونا هم در رابطه با مصوبات تازه ستاد ملی کرونا گفته است که "اگر شهرستانی در وضعیت قرمز قرار بگیرد به‌جز مشاغل خیلی ضروری بقیه مشاغل تعطیل خواهند شد. بیش از ۱۰۰ شهرستان که تهران و اکثر مراکز استان را شامل می‌شود مشمول این طرح خواهند بود. "

او همچنین گفته "در شهرستان‌هایی با وضعیت نارنجی یا سطح هشدار دو مشاغل سطح سه و چهار که جزییات آن اعلام می‌شود، تعطیل خواهند بود. هم اکنون حدود ۱۵۰ شهرستان در وضعیت نارنجی یا سطح هشدار دو هستند و در سطح هشدار یک که حدود ۱۵۵ شهرستان در این وضعیت هستند، مشاغل سطح چهار به مدت دو هفته تعطیل می‌شوند."

ستاد ملی کرونا در مورد ضمانت اجرایی طرح هم اعلام کرده که در صورت رعایت نشدن طرح محدودیت‌های جدید کرونایی؛ جرایم مسئول اداره و صنوف کاملاً مشخص شده است.

براساس آخرین آمار وزارت بهداشت تا لحظه نگارش این گزارش، ۷۷۵ هزارو ۱۲۱ نفر به کووید ۱۹ مبتلا و ۴۱ هزار و ۹۷۹ نفر نیز بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند. از این تعداد ۱۳ هزار و ۵۳ مورد ابتلا و ۴۸۶ مورد فوتی مربوط به ۲۴ ساعت گذشته است.

محدودیت های کرونایی آذرماه در هر استان به چه صورتی است؟

براساس پیش بینی ستاد ملی کرونا تمام استان‌های کشور به صورت هفتگی در سه رنگ زرد، نارنجی و قرمز تقسیم بندی می‌شوند و براساس رنگ آن هفته محدودیت‌ها اعمال می‌شود. در چنین شرایطی ممکن است یک شهرستان براساس تغییر وضعیت کرونا در طول ماه محدودیت‌های متفاوتی داشته باشد.

در حال حاضر سه سطح برای تقسیم بندی شهرستان‌ها در نظر گرفته شده، که شامل سطح ۳ قرمز، سطح ۲ نارنجی و سطح یک زرد می‌شود.

- سطح ۳ یعنی قرمز: اگر ۱۰ فوتی کرونایی باشد سطح قرمز را برای آن شهر در نظر گرفته می‌شود. بیش از صد شهر و شهرستان جزو محدوده قرمز هستند.

- سطح ۲ یعنی نارنجی: بر اساس تقسیم بندی شهرها؛ و اگر تعداد بیماران ۶ نفر فوتی باشند سطح نارنجی است، حدود ۱۵۰ شهر و شهرستان در محدوده نارنجی هستند.

- سطح یک یعنی زرد: به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، اگر حدود ۴ فوتی کرونایی بستری داشته باشیم سطح زرد برای آن شهر شناخته می‌شود، حدود ۱۵۰ شهر و شهرستان هم در وضعیت زرد قرار دارند که شامل محدودیت‌های سطح شغلی چهار می‌شوند.
محدودیت‌هایی کرونایی آذرماه شامل چه مواردی است؟

نحوه فعالیت‌ها در سطح ۳ یا قرمز

طبق اعلام ستاد ملی کرونا یکصد شهرستان کشور در شرایط قرمز کرونا قرار دارند. با این حال در چنین شرایطی، فقط یک سوم کارکنان در ادارات دولتی اجازه فعالیت دارند. همچنین مدارس و دانشگاه‌ها و آزمون‌ها در سطح سه هشدار کاملاً غیرحضوری خواهد بود.

در سطح هشدار قرمز، خودرو‌ها با پلاک بومی حق خروج از منطقه خودشان را ندارند و پلاک‌های غیربومی هم اجازه ورود به این مناطق را ندارند که در صورت رعایت نکردن؛ توسط دوربین‌ها جریمه سنگین خواهند شد.

مساجد و نمازجمعه در هر سه سطح؛ قرمز، نارنجی و زرد تا دو هفته تعطیل خواهند بود.

همچنین هر نوع جلسه رسمی در مناطق قرمز تا سقف ۱۵ نفر و در سطح نارنجی تا سقف ۲۰ نفر و در مناطق با سطح زرد تا سقف ۳۰ نفر مجاز است و باید ۴ متر فاصله بین افراد رعایت شود این قانون برای همه به طور یکسان اجرا می‌شود.
فعالیت مشاغل در شرایط قرمز
چنانچه شهری در وضعیت قرمز قرار بگیرد، تمامی مشاغل غیر ضروری به مدت دو هفته تعطیل خواهند بود و تنها مشاغل ضروری حق فعالیت دارند. در وضعیت قرمز مشاغل ضروری همچون بیمارستان، داروخانه، مطب، آمبولانس، آتش نشانی، سوپرمارکت، نانوایی ها، امنیت، سلامت، تعمیرگاه‌های لوازم خانگی، پمپ بنزین و ... به هیچ وجه نباید تعطیل شوند.

در طرح محدودیت‌های جدید کرونایی؛ رستوران‌ها فقط به صورت بیرون بر اجازه فعالیت خواهند داشت.

رده شغلی ۲ و ۳ و ۴ در شرایط قرمز تعطیل خواهد بود. این رده‌های شاغلی شامل گروه‌های ذیل می‌شوند.

- گروه‌های شغلی ۲: عبارتند از پاساژ، مراکز خرید و مال ها، تمرین و انجام مسابقات ورزشی، مساجد، مصلی ها، قنادی و شیرینی فروشی ها، آبمیوه و بستنی فروشی ها، مراکز تهیه و طبخ غذا که اگر بیرون بر باشد می‌توانند باز باشند، آرایشگاه‌های مردانه، بازار فروش خوردو، مراکز شماره گذاری اتومبیل، بازار فروش فرش، موکت، فرش ماشینی، اسباب بازی فروشی ها، فروش لوازم خانگی، عمده فروشی‌ها و خرده فروشی ها، خدمات چاپ و دیجیتال، تزئینات داخلی ساختمانی، کادوفروشی ها، پارچه فروشی ها، عکاسی ها، آژانس‌های مشاوره املاک، پرده سراها، فروش مبلمان، کیف و کفش، نوشت افزار، خیاطی و خرازی‌ها و لوازم آرایشی و بهداشتی جزو گروه شغلی ۲ هستند که در ۴۶ شهرستان زیر به مدت یک هفته محدودیت اعمال خواهد شد.

- گروه‌های شغلی ۳: شامل دانشگاه ها، مدارس، زبان سراها، آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای، کتابخانه ها، استخر‌های سرپوشیده، موزه‌ها و موزه باغ ها، سینما و تئاتر، آرایشگاه ها، مساجد و مصلی‌ها و ممنوع بودن برگزاری هرگونه آزمون حضوری جزو گروه ۳ شغلی است.

- گروه ۴: شغلی از جمله برگزاری مراسم‌های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش ها، فعالیت باشگاه‌های ورزشی، مدارس شبانه روزی، کافه و قهوه خانه‌ها ممنوع است که این گروه‌های شغلی ۳ و ۴ مقرر شد در مراکز استان‌های زیر به مدت ۱۰ روز از روز چهارشنبه محدودیت‌ها اعمال شود.

نحوه فعالیت‌ها در سطح ۲ یا نارنجی

چنانچه شهرستان در وضعیت نارنجی قرار بگیرد، فقط نصف کارکنان در ادارات دولتی اجازه فعالیت دارند. همچنین مدارس و دانشگاه‌ها و آزمون‌ها در سطح دو هشدار کاملاً غیرحضوری خواهد بود.

در سطح هشدار نارنجی، خودرو‌ها با پلاک بومی حق خروج از منطقه خودشان را ندارند و پلاک‌های غیربومی هم اجازه ورود به این مناطق را ندارند که در صورت رعایت نکردن؛ توسط دوربین‌ها جریمه سنگین خواهند شد.

محدودیت فعالیت مشاغل در وضعیت نارنجی شمال گروه شغلی ۳ و ۴ می‌شود و گروه شغلی یک و دو می‌توانند فعالیت کنند.

مساجد و نمازجمعه هم در هر سه سطح؛ قرمز، نارنجی و زرد تا دو هفته تعطیل خواهند بود.

نحوه فعالیت‌ها در سطح ۱ یا زرد

در شرایط زرد فقط دو سوم کارکنان در ادارات دولتی اجازه فعالیت دارند. همچنین مدارس و دانشگاه‌ها و آزمون‌ها در سطح سه هشدار کاملاً غیرحضوری خواهد بود.

مساجد و نمازجمعه هم در هر سه سطح؛ قرمز، نارنجی و زرد تا دو هفته تعطیل خواهند بود.
همچنین در سطح یک یا زرد گروه چهار شغلی شامل محدودیت خواهند شد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید