داستان عجیب سهمیه بندی روغن خوراکی در بازار؛ علت چیست؟

داستان عجیب سهمیه بندی روغن خوراکی در بازار؛ علت چیست؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که عدم تامین ارز توسط بانک مرکزی برای واردات روغن خام و عدم عرضه آن به میزان مورد نیاز توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران از مهم‌ترین دلایل مشکلات اخیر در بازار روغن بوده است. دبیر انجمن صنایع روغن هم این موضوع را هفته گذشته تایید کرده و گفته بود که تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات روغن خام نیز با چالش مواجه بود و میزان ارز قابل انتقال کاهش یافت. به همین منظور حجم کمی روغن در اختیار کارخانه‌ها قرار گرفت

کد خبر : ۸۷۱۲۱
بازدید : ۶۸۲۶
داستان عجیب سهمیه بندی روغن خوراکی در بازار؛ علت چیست؟
فرادید | «روغن خوراکی موجود نیست!» این جمله را شاید در طول یک ماه گذشته روی درب ورودی بیشتر فروشگاه‌های شهرتان دیده باشید. بررسی‌های میدانی هم نشان می‌دهد که کمیابی و نایابی روغن خوراکی در ماه گذشته، حالا جای خود را به سهمیه بندی آن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای داده است. در حال حاضر روغن تنها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود و به هر نفر دو عدد روغن مایع خوراکی ۸۱۰ یا ۱۳۵۰ میلی لیتری تعلق می‌گیرد.

به گزارش فرادید، اواخر ماه گذشته بود که روغن خوراکی در بازار از مرز کمیابی به نایابی رسید. در حال حاضر نیز بیشتر خرده فروش‌ها روغنی برای فروش ندارند و تنها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای روغن خوراکی به قیمت‌های پیشین عرضه می‌شود.

البته برخی از فروشگاه‌ها هم که به صورت جزئی روغن خوراکی عرضه می‌کنند، قیمت هر لیتر روغن خوراکی جامد را از حدود ۷ هزار تومان به ۱۴ تا ۱۶ هزار تومان رسانده اند. همچنین قیمت روغن مایع خوراکی بسته بندی ۸۱۰ و ۹۰۰ گرمی از ۷ تا ۸ هزار تومان به ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان رسید.

این خرده فروشی‌ها مدعی هستند که شرکت‌های پخش کننده، روغن را با افزایش قیمت ۷۰ تا ۸۰ درصدی به دست خرده فروشی‌ها می‌رسانند.

قاسمعلی حسنی دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی هم در تایید عرضه روغن خوراکی با قیمت بالاتر از قیمت مصرف کننده گفته است که اگرچه روغن با نرخ ۴۷ هزار تومانی برای مصرف کننده نیست، اما با نرخ ۱۰۷ هزار تومان به وفور موجود است.

او معتقد است که اشکالاتی در سیستم توزیع رخ داده، از این رو دولت برای رفع این مشکل باید در جلسه مشترکی از بخش خصوصی کمک بگیرد.
داستان عجیب سهمیه بندی روغن خوراکی در بازار؛ علت چیست؟

مصرف سالیانه روغن در کشور چقدر است و چه اندازه تولید داشتیم؟

بررسی آمار مصرف سالیانه روغن خوراکی در کشور نشان می‌دهد که هر ایرانی به صورت سالیانه ۱۸ تا ۱۹ لیتر روغن مصرف می‌کند که در این صورت نیاز خانوار‌ها در سال بین یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن تا یک میلیون ۶۰۰ هزار تن خواهد بود.

امیر هوشنگ بیرشک دبیر انجمن صنایع روغن نباتی کشور هم گفته سال گذشته علاوه بر یک و نیم میلیون تن روغن، نزدیک به ۲ و نیم میلیون تن دانه روغنی هم وارد کشور شد و حدود ۵۰۰ تن نیز دانه تولید کردیم و در مجموع قریب به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن روغن در داخل کشور تولید و توزیع شد.
البته از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن روغن تولید و توزیع در کشور در سال گذشته، ۴۰۰ هزار تن بیش از نیاز سالانه مصرف کشور بوده است.
جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت هم نشان می‌دهد که در هفت ماهه امسال، از بین ۲۴ کالای منتخب صنعتی، تولید ۱۴ کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته، اما بیشترین کاهش تولید مربوط به روغن ساخته شده نباتی بوده است.

بر این اساس تولید مربوط به روغن ساخته شده نباتی با کاهش ۲۰.۲ درصدی، از حدود یک میلیون و ۲۹ هزار تن در هفت ماهه اول سال قبل، به ۸۲۱ هزار و ۱۰۰ تن در مدت مشابه امسال رسیده است.
دبیر انجمن صنفی صنایع روغن در مورد آمار واردات روغن خوراکی خام در سال جاری هم گفته است: "در واقع به‌رغم آنکه میزان واردات روغن خام در ۶ ماه اول سال نسبت به مدت مشابه سال از ۸۰۰ هزار تن به ۴۰۰ هزار تن کاهش داشته، اما میزان ذخایر در وضعیت مطلوبی برای تامین نیاز داخلی قرار دارد."
داستان عجیب سهمیه بندی روغن خوراکی در بازار؛ علت چیست؟

علت کمیابی روغن خوراکی در کشور چیست؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که عدم تامین ارز توسط بانک مرکزی برای واردات روغن خام و عدم عرضه آن به میزان مورد نیاز توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران از مهم‌ترین دلایل مشکلات اخیر در بازار روغن بوده است.

دبیر انجمن صنایع روغن هم این موضوع را هفته گذشته تایید کرده و گفته بود که تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات روغن خام نیز با چالش مواجه بود و میزان ارز قابل انتقال کاهش یافت. به همین منظور حجم کمی روغن در اختیار کارخانه‌ها قرار گرفت.

برخی از تولیدکنندگان این حوزه گفته اند که در حال حاضر ۷۰ هزار تن انواع روغن خام بخش خصوصی در گمرک باقی مانده است و در صورت اختصاص ارز قابل انتقال ترخیص خواهد شد. آن ها می گویند این روغن‌ها ۴۵ روز است که در گمرک باقی مانده است.

دبیر ستاد تنظیم بازار هم در پاسخ به انتقاد تولید کنندگان گفته است که "بانک مرکزی ارز مورد نیاز برای ترخیص ۷۰ هزار تن روغنی که در مخازن واقع در بنادر کشور منتظر دریافت ارز بود تامین کرد ه که امیدواریم اواخر این هفته و اوایل هفته آینده این میزان روغن نیز به موجودی روغن کشور اضافه شود. "

در این میان هم برخی از نهاد‌های نظارتی هم مشکل کمیابی روغن را به احتکار برخی فرصت طلب نسبت داده و معتقدند که با تشدید نظارت‌ها مشکل کمبود روغن خوراکی رفع می‌شود. این در حالی است که تولید کنندگان کمبود مواد اولیه ودر نتیجه کاهش تولید و عرضه را علت کمیابی روغن در بازار می‌دانند.

اما در تازه‌ترین خبر معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت موجودی روغن خام در کشور را مطلوب ارزیابی کرد و گفته است حواله ۷۰ هزار تنی روغن صنف و صنعت به بازرگانی داخلی ارسال شده و فعالان صنفی می‌توانند از اوایل هفته جاری فرآیند تامین روغن خام و جامد مورد نیاز خود را از مراکزی که بازرگانی داخلی تعیین کرده آغاز کنند.

البته پیش از این انجمن صنایع روغن از تزریق ۱۰۰ هزار تن روغن خام به کارخانه‌ها توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران خبر داد که می‌تواند تب بازار این کالای اساسی را بگیرد.
با این وجود، ۱۷۰ هزار تن روغن خوراکی خام شرکت بازرگانی ایران و ۷۰ هزار تن روغن خوراکی خام بخش خصوی تنها پاسخگوی نیاز ۶۰ روز کشور خواهد بود و باید دید که وزارت صمت چه راه حل بر ماه‌های پایانی سال در نظر خواهد گرفت.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید