یک خیابان در تهران به نام استاد محمدرضا شجریان

یک خیابان در تهران به نام استاد محمدرضا شجریان

یک عضو شورای شهر تهران گفت که این شورا مصوبه خود برای نام‌گذاری خیابانی در تهران به نام محمدرضا شجریان را اعلام کرده است. به گفته او، این اقدام باید دو سال پیش انجام می‌شده است.

کد خبر : ۸۷۱۲۴
بازدید : ۵۹۰۰
نامگذاری یک خیابان در تهران به نام استاد محمدرضا شجریان
فرادید| یک عضو شورای شهر تهران گفت که این شورا مصوبه خود برای نام‌گذاری خیابانی در تهران به نام محمدرضا شجریان را اعلام کرده است. به گفته او، این اقدام باید دو سال پیش انجام می‌شده است.

به گزارش فرادید؛ روز یکشنبه، ۲۵ آبان (۱۵ نوامبر) خبرگزاری ایسنا به نقل از حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نوشت، مصوبه پیشین این شورا در خصوص نام‌گذاری خیابانی به نام محمدرضا شجریان به مرحله اجرا رسیده است.

به گفته نظری، شهردار تهران بالاخره "پس از پی‌گیری‌های چندباره اعضای شورای شهر و نیز مطالبه مردم" مصوبه شواری شهر را برای اجرا ابلاغ کرده است.

قرار است به‌زودی خیابان فلامک به نام شجریان، استاد موسیقی و آواز ایرانی ثبت شود.

نظری اظهار داشت: «این تغییر نام باید حدود دو سال پیش و همان زمانی که شورا تغییر نام خیابانی به نام ایشان و چندین چهره علمی و فرهنگی کشور را مصوب کرد، رخ می‌داد که متاسفانه انجام نشد و بسیار متاسفیم که امروز این خیابان در شرایطی نام‌گذاری می‌شود که استاد شجریان بزرگ دیگر در میان نیستند.»

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه برابر قانون، نامگذاری جزو وظایف و اختیارات شورای شهر تهران است، گفت: شورای شهر نه فقط در این دوره، که طی پنج دوره نسبت به نامگذاری معابر و فضا‌های جدید شهری و نیز تغییر نام آن‌ها اقدام کرده است و در این میان مفتخریم که در این دوره، بیش از نیمی از نامگذاری‌های انجام شده به نام شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، شهدای حرم و ایثارگران عزیز کشورمان انجام شده و توامان، فعالان فرهنگی، هنری، ورزشی، علمی و دیگر نخبگان نیز دیده شده‌اند.

نامگذاری یک خیابان در تهران به نام استاد محمدرضا شجریان

پیش از این نیز محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران اعلام کرده بود که مصوبه‌ای برای نام‌گذاری خیابانی در تهران به نام شجریان تایید شده و این نام‌گذاری به زودی صورت می‌گیرد. گفته می‌شود که شورای شهر مشهد نیز در این مورد ابراز تمایل کرده است.

رئیس شورای شهر تهران از رفع موانع بر سر اجرای طرح نامگذاری خیابانی به نام استاد شجریان خبر داده است.

محسن هاشمی روز ۲۰ مهر (۱۱ اکتبر) در جمع خبرنگاران گفت: «در مورد نام‌گذاری خیابانی به نام شجریان، موانع پیش‌آمده در این زمینه برطرف شد و نامه مربوطه امضا‌شده تا مصوبه شورای شهر اجرا شود.»

هاشمی در جلسه‌ای در شورای شهر تهران گفت: «بروز و ظهور کم نظیر همدردی عمومی نسبت به فقدان استاد شجریان در فضای مجازی، نشان دهنده ظرفیت بالای جامعه برای درک هنر اصیل و متعالی ایرانی- اسلامی است و شاید ابزار دیگری مانند موسیقی اصیل نتواند از ارزش‌ها و میراث فرهنگی ما در برابر پوچ‌گرایی و سطحی‌گرایی فرهنگی صیانت کند.»

این در حالی است که نیرو‌های امنیتی در تهران، مشهد و توس مانع از شرکت مردم در مراسم تشییع و خاکسپاری شجریان شدند.

در این میان، حمیدرضا موحدی‌زاده، نایب رئیس شورای شهر مشهد، با تاکید بر شهر مشهد به عنوان زادگاه شجریان، از تمایل این شورا به نامگذاری خیابانی در مشهد به نام استاد شجریان خبر داد.

موحدی‌زاده در گفتگو با ایسنا افزود: «شهر مشهد زادگاه شجریان است. او چهره‌ای ملی و بین‌المللی است و تمام سازمان‌های فرهنگی دنیا نسبت به ایشان ابراز ارادت و علاقه دارند.»

شورای شهر تهران اواخر فروردین سال گذشته (۱۳۹۸) تغییر نام شش معبر و مکان عمومی به اسامی شش هنرمند شناخته شده را تصویب کرد. طبق این مصوبه قرار بود بلوار فلامک شمالی و جنوبی در منطقه دو تهران به اسم محمدرضا شجریان نامگذاری شود. اما شماری از مخالفان، تجمعی اعتراضی برگزار کردند.


زادروز استاد شجریان و روز ملی موسیقی

نامگذاری یک خیابان در تهران به نام استاد محمدرضا شجریان

مدیرعامل خانه موسیقی می‌گوید: با تصویب شورای فرهنگ عمومی اول مهر (زادروز استاد محمدرضا شجریان) روز ملی موسیقی نام‌گذاری می‌شود. در زمان مراسم تشییع محمدرضا شجریان از سوی برخی هنرمندان و همچنین مدیرعامل خانه موسیقی پیشنهاد داده شد تا روز تولد شجریان (اول مهر) به نام روز ملی موسیقی ثبت شود. روزی که جایش در تقویم ما خالی است. بیشتر بخوانید:ماجرای دریافت پول برای بازدید از مزار شجریان چیست؟ حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی ایران که یکی از پیشنهاددهندگان این روز بود درباره این موضوع به ما می‌گوید: «نامه‌ای از سوی خانه موسیقی به شورای فرهنگ عمومی ارائه شده است و درصورت پذیرش این پیشنهاد و تصویب آن از سال آینده اول مهر‌ماه به‌عنوان روز ملی موسیقی در تقویم ما ثبت می‌شود. ما پیگیر نامه هستیم و امیدواریم به نتیجه نهایی برسد.» البته این پیشنهاد هم‌اکنون از سوی خانه موسیقی عنوان شده است و باید دید از سوی دیگر مسئولان مورد پذیرش قرار خواهد گرفت؟


دیگر اقدامات شورا برای تغییر نام خیابان‌ها


حجت نظری با تاکید بر این که نام‌گذاری خیابان‌ها از وظایف و اختیارات قانونی شورای شهر است، گفت، شورای شهر تهران در پنج دوره اخیر نسبت به نام‌گذاری معابر و فضا‌های جدید شهری و همچنین تغییر نام آن‌ها اقدام کرده است.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تصریح کرد: «بیش از نیمی از نامگذاری‌های انجام شده به نام شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، شهدای حرم و ایثارگران عزیز کشورمان انجام شده».

به گفته او، بخشی از خیابان‌ها و فضا‌های عمومی هم به نام «فعالان فرهنگی، هنری، ورزشی، علمی و دیگر نخبگان» ثبت شده است.

شورای شهر تهران در فروردین ۱۳۹۸ علاوه بر نام‌گذاری خیابانی به نام شجریان تصویب کرد که چند کوچه و خیابان به نام هنرمندان دیگر از جمله عزت‌الله انتظامی، غلامحسین امیرخانی (خوشنویس)، علی نصیریان، داود رشیدی، محمدعلی کشاورز، حسین منزوی، امیرهوشنگ ابتهاج، علی حاتمی، سیمین دانشور، فروغ فرخزاد، مهدی اخوان ثالث، منوچهر آتشی، فریدون مشیری، محمدعلی سپانلو و عمران صلاحی ثبت شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید