پیامد‌های کرونا برای "شنوایی"

پیامد‌های کرونا برای "شنوایی"

با این‌که در این تحقیق، تمرکز روی کسانی بوده که از قبل دچار زنگ گوش بوده‌اند، برخی شرکت‌کنندگان گفته‌اند که عارضه گوش آن‌ها با شروع بیماری کرونا به وجود آمده است.

کد خبر : ۸۷۱۵۲
بازدید : ۹۳۳۹
پیامد‌های کرونا برای
۴۰ درصد بیماران با وضعیت وخیم مشکل زنگ گوش مواجه شدند
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که بیماری کرونا در ۴۰ درصد بیمارانی که از مشکل شنوایی رنج می‌برند، زنگ گوش یا وزوز در گوش را بیشتر می‌کند. این نظرسنجی اینترنتی در ۴۸ کشور، روی ۳ هزار و ۱۰۳ بیماری که از وزوز یا زنگ زدن گوش رنج می‌برند، انجام شد که بیشتر آن‌ها از بریتانیا و آمریکا بودند.

محققان دانشگاه آنگلیا راسکین، که گزارش مطالعه‌شان در مجله علمی «پیشروان سلامت عمومی» منتشر شده است، کشف کردند که ۴۰ درصد بیماران کووید-۱۹ در این نظرسنجی، با وضعیت وخیم‌تر مشکل زنگ گوش مواجه شدند.

در عین حال، مشخص شد که ۵۴ درصد شرکت‌کنندگان، هیچ تغییری در وضعیت گوش خود احساس نکردند و ۴ درصد اعلام کردند مشکل آن‌ها در واقع کمتر هم شده است. با این‌که در این تحقیق، تمرکز روی کسانی بوده که از قبل دچار زنگ گوش بوده‌اند، برخی شرکت‌کنندگان گفته‌اند که عارضه گوش آن‌ها با شروع بیماری کرونا به وجود آمده است.

این تحقیق، که با حمایت انجمن تینیتوس بریتانیا و انجمن تینیتوس آمریکا صورت گرفته، نشان می‌دهد که زنگ گوش می‌تواند در برخی موارد از عوارض طولانی مدت کووید-۱۹ باشد.این عارضه شنوایی در گوش، صدا‌هایی شبیه زنگ، وزوز یا فش‌فش ایجاد می‌کند؛ مشکلی رایج که حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد مردم از آن رنج می‌برند.

محققان همچنین دریافتند که عامل اضطراب‌آور در دوره همه‌گیری، از جمله ترس از گرفتن ویروس، نگرانی‌های مالی، تنهایی یا کم‌خوابی، در ۳۲ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، افزایش عارضه زنگ گوش را نشان می‌دهد.

دکتر الدر بیوکس، محقق ارشد تیم تحقیق از بخش علوم بینایی و شنوایی دانشگاه آنگلیا راسکین، در این رابطه گفت: «این تحقیق بیانگر پیچیدگی‌های مشکل زنگ گوش است و نشان می‌دهد عوامل درونی، مثل اضطراب و احساس تنهایی، و عوامل بیرونی، نظیر تغییر در رویه روزانه، می‌تواند تأثیر مهمی روی این عارضه داشته باشد.»

او افزود: «برخی تغییراتی که در اثر کووید-۱۹ ایجاد شده ظاهرا تأثیری منفی روی زندگی کسانی که از زنگ گوش رنج می‌برند گذاشته و شرکت‌کنندگان تحقیق گزارش کرده‌اند که بیماری کووید-۱۹ وضع آن‌ها را بدتر و در برخی موارد حتی باعث ایجاد زنگ گوش و حتی از دست دادن شنوایی شده است.

مقررات فاصله‌گیری اجتماعی در طول دوره همه‌گیری، که تغییری چشم‌گیر در رویه کاری و زندگی روزانه ایجاد کرد، نیز باعث بدتر شدن وضعیت زنگ گوش در ۴۶ درصد شرکت‌کنندگان بریتانیایی شده است. در عین حال، ۲۹ درصد از کسانی که در آمریکا در نظرسنجی مشارکت کردند، اعلام کردند که عارضه در شنوایی آن‌ها شدیدتر شده است.

دیوید استاکدل، رئیس اجرایی انجمن تینیتوس بریتانیا و همکار این تحقیق، گفت: «با شروع موج دوم کووید-۱۹ و احتمالا بالاتر رفتن حس اضطراب و تنهایی در اثر وضع قرنطینه در سطح ملی، لازم است که در رابطه با سلامت اجتماعی بیمارانی که از تینیتوس رنج می‌برند، همان اشتباهاتی قبلی را تکرار نکنیم.»

او افزود: «رسیدگی ناکافی به مشکل زنگ گوش در مراحل اولیه، غالبا باعث بدتر شدن اوضاع و وخیم‌تر شدن این مشکل می‌شود که می‌تواند تأثیری عظیم در سلامت روان داشته باشد.»

«با در نظر گرفتن این موضوع، با شروع موج دوم کووید-۱۹، نظام سلامت و بهداشت باید توجه کند کسانی که به زنگ گوش دچار می‌شوند یا احساس می‌کنند وضعیت‌شان بدتر شده، در اسرع وقت به مراقبت‌های پزشکی دسترسی داشته باشند.»
منبع: ایندیپندت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید