اخاذی با عکس گرفتن از تماس تصویری

در این حین با فردی آشنا شدم و در ادمه با وی ارتباط تصویری برقرار کردم که در نهایت تصمیم گرفتم با تهیه اسکرین‌شات از جریان چت تصویری خود با شاکی از وی اخاذی کنم، ولی اکنون واقعا پشیمان هستم.

کد خبر : ۸۷۳۱۶
بازدید : ۱۰۳۲۳
فردی که حین صحبت‌کردن با طعمه خود ضمن گرفتن عکس از صفحه گوشی خود اقدام به تهدید و اخاذی کرده بود، شناسایی و دستگیر شد. یکی از شهروندان به پلیس فتای غرب استان تهران مراجعه و شکایتی را با موضوع انتشار تصاویر خصوصی‌اش در شبکه‌های اجتماعی مطرح کرد و خواستار پیگیری موضوع شد.
در گام اول کارشناسان پلیس فتا اقدام به ثبت اظهارات شاکی کردند و در مرحله بعد متوجه شدند شاکی در یکی از شبکه‌های اجتماعی با شخصی نامعلوم از طریق چت تصویری در ارتباط بوده که حین صحبت‌کردن، طرف مقابل با گرفتن عکس از صفحه گوشی خود موجبات اقدام به تهدید و اخاذی از شاکی را فراهم کرده است.
کارشناسان پلیس فتا پس از انجام تحقیقات تکمیلی و با استفاده از تجهیزات تخصصی توانستند شماره اکانت مالک پیج متخلف را به دست آورند.
با شناسایی متهم، او پس از هماهنگی با مقام قضائی به پلیس فتا احضار شد و در بررسی‌های به‌عمل‌آمده اعتراف کرد: به دلیل اینکه مدتی بی‌کار بودم در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی غرق شدم که در این حین با فردی آشنا شدم و در ادمه با وی ارتباط تصویری برقرار کردم که در نهایت تصمیم گرفتم با تهیه اسکرین‌شات از جریان چت تصویری خود با شاکی از وی اخاذی کنم، ولی اکنون واقعا پشیمان هستم.
پس از تکمیل پرونده و درج اعترافات متهم، پرونده به همراه شاکی و متهم برای سیر مراحل قانونی به دادسرای مربوطه ارسال شد.
سرهنگ موسوی، رئیس پلیس فتای غرب استان تهران، دراین‌باره گفت: بر اساس ماده ۱۶ قانون جرائم رایانه‌ای هرکس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفا موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از ۹۱ روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.
سرهنگ موسوی به مردم هشدار داد: شهروندان هنگام استفاده از فضای مجازی باید مراقب باشند تا با افراد ناشناس در شبکه‌های اجتماعی ارتباط برقرار نکنند؛ چراکه همین امر باعث سوء‌استفاده فرصت‌طالبان می‌شود. رئیس پلیس فتای غرب استان تهران از هم‌وطنان درخواست کرد: هرگونه محتوا و برنامه مشکوک را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir لینک مرکز فوریت‌های سایبری با پلیس فتا در میان بگذارید.
در همین حال پرونده دیگری که باز هم موضوع آن عکس‌های خصوصی بود توسط پلیس فتای استان آذربایجان غربی پیگیری شد و فردی که به‌واسطه دوستی اینترنتی، موجب آبروریزی دختری جوان شده بود، دستگیر شد. در پی ارجاع پرونده‌ای به پلیس فتای شهرستان سردشت مبنی بر اینکه دختر جوانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام مورد آزار و اذیت قرار گرفته است، بررسی موضوع در دستور کار قرار گرفت.
فرد خاطی به قصد ازدواج با شاکی پرونده، اقدام به ایجاد رابطه دوستی کرده و سپس با جلب اعتماد این دختر جوان، تصاویر شخصی و اطلاعات او را به دست آورده بود. پس از اینکه متهم پرونده درخصوص ازدواج جواب منفی دریافت کرد درصدد انتقام و آزار و اذیت این دختر برآمد و با سوء‌استفاده از تصاویر و اطلاعاتی که در اختیار داشت، اقدام به ایجاد مزاحمت در شبکه اجتماعی اینستاگرام برای وی کرد.
متهم با اقدامات کارشناسان پلیس فتا شناسایی و دستگیر و برای سیر مراحل قانونی به دست قانون سپرده شد. سرهنگ اکبر نصرتی، رئیس پلیس فتای استان آذربایجان غربی با اشاره به عاقبت نافرجام دوستی‌های اینترنتی گفت: اعتماد بیجا به دیگران در فضای مجازی می‌تواند مشکلات و گرفتاری‌هایی را برای افراد به وجود آورد، پس با فعالیت آگاهانه و هوشمندانه از گرفتاری در دام افراد سودجو و فرصت‌طلب پیشگیری کنید.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید