بازگشت بورس به محدوده سبز

بازگشت بورس به محدوده سبز

هر چند نماگر‌های بازار سهام مستعد بازگشت به مدار صعودی و جبران ریزش ۳ ماه خود که از ۱۹ مرداد ماه آغاز شده بود هستند، اما گویی این بار زمین بازی سیاست‌گذار تغییر کرده است.

کد خبر : ۸۷۳۷۲
بازدید : ۴۹۶۸
شاخص کل بورس تهران معاملات سومین روز کاری هفته جاری را با افزایش ۲/ ۱ درصدی به پایان رساند. هر چند از ابتدای داد و ستد‌های روز گذشته نماگر اصلی بازار با رشد ۲۵ هزار و ۶۰۰ واحدی همراه شد، اما در ادامه عرضه سنگین زیرمجموعه‌های گروه فلزات اساسی (فولادی‌ها) تحت تاثیر دستورالعمل‌های جدید، تا حدودی نفس بازار را گرفت و در نهایت شاخص کل به افزایش ۱۶ هزار و ۷۰۰ واحدی بسنده کرد. شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۳/ ۱ درصدی همراه شد.

هر چند نماگر‌های بازار سهام مستعد بازگشت به مدار صعودی و جبران ریزش ۳ ماه خود که از ۱۹ مرداد ماه آغاز شده بود هستند، اما گویی این بار زمین بازی سیاست‌گذار تغییر کرده است.
پس از رفع اختلافات میان وزارت اقتصاد و نفت بر سر عرضه صندوق ETF دولتی (پالایشی یکم)، اتخاذ سیاست‌های یک طرفه وزارت صمت در حوزه قیمت‌گذاری دستوری فولادی‌ها و عبور از آزمون و خطا‌های مکرر دولتی در حوزه سرمایه‌گذاری با ایجاد دستورالعمل‌های متنوع معاملاتی و یک بام و دو هوای بانک مرکزی برای افزایش نرخ سپرده بانکی، اکنون نوبت به بهارستان‌نشینان رسیده است.
در حال حاضر سیاست‌گذاری‌های جدید درخصوص قیمت‌گذاری فولاد و پیشنهاد تعرفه ۵۰ درصدی (بر اساس قیمت سنگ آهن) برای صادرات فولاد، می‌تواند فضایی قانونی برای جولان سفته‌بازان ایجاد کند. با این حال واکنش سهامداران بازار سرمایه که از سوی قالیباف رئیس مجلس، بازاری هوشمند نام‌گذاری شده است نسبت به اتخاذ چنین قوانین و سیاست‌گذاری‌هایی باید مورد توجه قانون‌گذاران قرار گیرد.
در عین حال بهبود روند حرکت شاخص‌های سهامی در بورس‌های دنیا در پی اعلام کشف موفقیت آمیز واکسن کرونا نیز می‌تواند با توجه به وزن سنگین صنایع کامودیتی محور در بورس تهران با لغو دستورالعمل‌های نابجا بازار را در مسیری تازه و رو به رشد قرار دهد.
در روز کاری قبل تحرک حقیقی‌ها بیشتر شد و برخی سهم‌ها تا حدودی مسیر خود را از فولادی‌ها جدا کردند. به این ترتیب سهامداران خرد گروه فلزات اساسی غالبا فروشنده بودند.

واکنش بورس
در حالی دیروز در بین اهالی بازار سرمایه دستور کار قرار گرفتن بازار برتر (با دامنه نوسان ۱۰ درصدی) در بورس تهران به گوش می‌رسید که محمدرضا شاه نظری مدیر نظارت بر بازار بورس اوراق بهادار تهران عنوان کرد: دستورکار قرار گرفتن بازار برتر (دامنه نوسان ۱۰ درصدی) قطعی نشده است و به‌طور کلی این موضوع نه تایید می‌شود و نه تکذیب. وی بیان کرد: اکنون نیز راه‌اندازی بازار برتر در مرحله کارشناسی قرار دارد و چنین موضوعی مطرح نیست، اما در صورت تایید، زمان اجرای آن نیز متعاقبا اعلام خواهد شد.

بازار از نگاه آمار
خالص تغییر مالکیت صنایع بورسی در سوم آذر ماه ۱۳۹۹ از جابه‌جایی ۵۰۵ میلیارد تومانی (حقوقی به حقیقی) حکایت داشت، به‌طوری که خالص خرید حقیقی‌ها بیشتر در صنایع بانک‌ها، فرآورده‌های نفتی، خودرو و ساخت قطعات و مواد دارویی صورت گرفت.
در نقطه مقابل بازیگران حقوقی سهام نیز به خرید محصولات شیمیایی، انبوه‌سازی و مخابرات روی آوردند. بر این اساس ارزش معاملات خرد بورس تهران نیز در پایان داد و‌ستد‌های روز دوشنبه به رقم ۱۰ هزارو ۶۹۴ میلیارد تومانی رسید.

در جریان دادوستد‌های دیروز از ۳۴۵ نماد فعال بورسی، ۱۴۷ نماد معادل (۶/ ۴۲ درصد از نمادها) صف خرید به ارزش ۱۶۲۸ میلیارد تومان تشکیل دادند. در این بین نماد خودرویی «خساپا» با حجم بیش از ۳۴۵ میلیون سهم سنگین‌ترین صف خرید را داشت. همچنین ۴۶ نماد معادل ۳/ ۱۳ درصد از نماد‌ها صف فروش ۸۴۹ میلیارد تومانی داشتند که «وسخراج» بیشترین حجم صف فروش را دارا بود.
در فرابورس نیز (تابلوی اصلی) از ۱۳۱ نماد ۵۷ نماد معادل ۵/ ۴۳ درصد از نماد‌ها صف خرید ۴۹۵ میلیارد تومانی داشتند. همچنین ۱۵ نماد فرابورسی معادل ۴/ ۱۱ درصد از نماد‌ها صف فروش ۱۸۴ میلیارد تومانی تشکیل دادند. «سبزوا» بیشترین حجم صف خرید و «ثغرب» بیشترین حجم صف فروش را داشت.
از ۱۲۴ نماد بازار پایه فرابورس ۴۵ نماد معادل ۲/ ۳۶ درصد از نماد‌ها صف خرید ۲۸۲ میلیارد تومانی و ۴۶ درصد از نماد‌ها (۵۷ نماد) صف فروش ۹۴۶ میلیارد تومانی داشتند. در این بازار «سامان» بیشترین حجم صف خرید و «لکما» بیشترین حجم صف فروش را داشت.

در مجموع معاملات بورس و فرابورس (بازار اصلی و پایه) از ۶۰۰ نماد ۳۵۹ نماد معادل حدود ۶۰ درصد از نماد‌ها در محدوده مثبت و ۲۱۳ نماد معادل ۵/ ۳۵ درصد از نماد‌ها در محدوده منفی بازار سهام معاملات خود را پایان دادند.
در گروه فلزات اساسی شرکت فولاد مبارکه از اثر منفی شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد بر قیمت فروش محصولات و عدم تعیین آثار دستور العمل نرخ و نحوه عرضه سنگ آهن در بورس کالا بر عملکرد مالی در مقطع فعلی خبر داد.
براین اساس، محسن رضیعی معاون اقتصادی و مالی «فولاد» درخصوص اعلام آثار شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد اعلام کرد: کاهش مبنای تعیین قیمت پایه اسلب، ورق گرم و سرد از ۹۵ درصد فوب خلیج فارس به ۸۰ درصد قیمت منطقه CIS با نرخ نیما، موجب کاهش قیمت فروش محصولات خواهد شد.

شرکت فولاد مبارکه با سرمایه ۹/ ۲۰ هزار میلیارد تومانی، گزارش عملکرد آبان و ۸ ماه سال مالی جاری را ارائه کرد. «فولاد» در آبان ماه از فروش داخلی محصولات گرم، سرد، پوشش دار و سایر بالغ بر ۵/ ۷ هزار میلیارد تومان درآمد داشته که ۱۱درصد بیشتر از مهر ماه بوده است.
این شرکت در عملکرد ۸ ماهه بالغ بر ۶/ ۴۱ هزار میلیارد تومان درآمد محقق کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵۶ درصد رشد داشته است.
بازگشت بورس به محدوده سبز
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید