حباب سکه در پاییز

حباب سکه در پاییز

با وجود افت قیمت سکه و کاهش حباب آن، این فلز گرانبها در برابر نزول به مرز ۱۰ میلیونی مقاومت زیادی از خود نشان داده و حتی در روز‌های گذشته ارزش ذاتی این فلز گرانبها هم در کمترین حالت به ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید.

کد خبر : ۸۷۳۷۳
بازدید : ۴۹۵۱
حباب سکه در پاییز
چهل روز قبل، حباب سکه در بازار به بالای دو میلیون تومان رسیده بود؛ یعنی قیمت بازاری سکه در مقطعی حدود ۱۵ درصد بالاتر از ارزش ذاتی قرار داشت.
با این حال، پس از انتخابات آمریکا، به مرور حباب سکه در معرض تخلیه قرار گرفت؛ در ۱۰ روز گذشته، فلز گرانبهای داخلی هرگز بالای سطح ۶۰۰ هزار تومانی حباب نداشته است و در مقاطعی حتی اختلاف ارزش ذاتی سکه با قیمت بازار به محدوده ۳۰۰ هزار تومانی هم رسید. به عبارت دیگر، کف و سقف حباب سکه در دامنه ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی قرار گرفته است.

آخرین بار سکه در اواخر تابستان زیر ۳۰۰ هزار تومان حباب داشت و در پاییز در بسیاری از روز‌ها حباب بالای یک میلیون تومان بوده است. با توجه به کاهش حباب سکه می‌توان گفت، روند معاملات این بازار در حال حرکت به مسیر طبیعی خود است و در صورتی که اتفاق عجیبی در بازار ارز و اونس طلا رخ ندهد، حباب سکه حتی می‌تواند افت بیشتری را هم تجربه کند.

دیروز در بازار طلا، قیمت دچار ریزش دیگری شد و حتی به زیر هزار و ۸۴۰ دلار رفت. عاملی که می‌تواند سکه را در روز سه‌شنبه تحت‌فشار بیشتری قرار دهد.

در کنار کاهش حباب سکه، نوسانات در این بازار هم به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده است. دیگر خبری از جا‌به‌جایی‌های میلیونی یا حتی بالای ۵۰۰ هزار تومان نیست. دیروز نیز سکه جا‌به‌جایی قیمتی زیادی نداشت و در نهایت با ۵۰ هزار تومان کاهش به بهای ۱۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید.
حجم معاملات هم گفته می‌شد بسیار محدود بود و کمتر کسی تمایلی به خرید و فروش داشت. بازار تقریبا تعطیل شده بود و بیشتر افرادی که قصد خرید و فروش داشتند، از فضای مجازی برای انجام معامله خود استفاده می‌کردند. برخی حتی حاضر بودند سکه خود را در کانال ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هم عرضه کنند.
با وجود افت قیمت سکه و کاهش حباب آن، این فلز گرانبها در برابر نزول به مرز ۱۰ میلیونی مقاومت زیادی از خود نشان داده و حتی در روز‌های گذشته ارزش ذاتی این فلز گرانبها هم در کمترین حالت به ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید. به‌نظر می‌رسد سکه برای اینکه به کانال ۱۱ میلیون تومانی برود، نیاز دارد که ارزش دلار در بازار داخلی حداقل به زیر ۲۵ هزار تومان برود.
برخی حتی عنوان می‌کنند با اونس طلای هزار و ۸۶۰ دلاری، قیمت ارز در بازار داخلی باید به زیر ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان برود که سکه هم تا کانال ۱۰ میلیون تومان افت کند.

حرکت معکوس در بازار ارز
دیروز قیمت دلار روند کاهشی خاصی نداشت و سعی می‌کرد خود را به کانال ۲۶ هزار تومانی نزدیک کند. روز دوشنبه، دلار حدود ساعت ۳ بعدازظهر در بازار آزاد با قیمت ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش می‌رفت که ۳۰۰ تومان بالاتر از روز دوم هفته بود.
به گفته فعالان، معامله‌گران در بازار تلاش زیادی کردند که سطح ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را برای دلار حفظ کنند. گفته می‌شود دلار تا زمانی که زیر سطح ۲۶ هزار تومانی قرار دارد، در معرض نزول بیشتر است، ولی درصورتی که سطح ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را از دست بدهد، حتی می‌تواند با سرعت بیشتری نزولی شود و به سوی ابتدای کانال ۲۴ هزار تومانی حرکت کند.
بازارساز هم به‌نظر می‌رسید دیروز بیشتر تمایل داشت که قیمت را در همان کانال ۲۵ هزار تومان نگه دارد و اجازه بازگشت به بالای ۲۶ هزار تومان را ندهد. حدود ساعت ۳ بعدازظهر صرافی‌های بانکی نرخ فروش دلار را ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان درج کرده بودند که فاصله ۳۰۰ تومانی با قیمت بازار داشت.

به گفته فعالان، معامله‌گران غیررسمی از انتشار خبر‌های منفی برای مقابله با افت قیمت دلار استفاده می‌کردند؛ عده‌ای حمله یمن به عربستان را برجسته و گروهی سعی می‌کردند روی احتمال حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران مانور دهند. با این حال، بازار هر دو خبر را چندان جدی نگرفت و واکنش زیادی نشان نداد. این مساله نشان می‌داد که شاید اخبار هم دیگر مانند گذشته بر انتظارات افراد اثر ندارد.
معامله‌گران به‌نظر می‌رسید در انتظار خروج ترامپ از کاخ سفید و آمدن بایدن هستند و تا آن زمان تا اتفاق خاصی رخ ندهد، به راحتی موقعیت خرید درازمدت نخواهند گرفت. در این میان، عده‌ای باور دارند، معامله‌گران افزایشی روی افزایش تقاضا در آستانه ماه ژانویه حساب کرده‌اند.
به طور سنتی در آستانه سال نوی میلادی تقاضا برای دلار توسط شرکت‌های تجاری و افراد عادی بالا می‌رود. با این حال، به‌نظر می‌رسد با توجه به شیوع ویروس کرونا این بار خبری از سفر‌های افراد عادی نباشد و حداقل از این ناحیه به بازار فشار زیادی وارد نشود.
گروهی از افزایشی‌ها هم اعتقاد دارند که قیمت دلار به ارزش بنیادی خود نزدیک شده و در صورتی که نقدینگی با همین سطح از سرعت به رشد خود ادامه دهد، دلار را هم با خود به سوی سطوح بالاتر خواهد برد. امید بازیگران کاهشی البته به کاهش تحریم‌ها و آغاز دوباره فروش نفت در شرایط عادی است.
آن‌ها اعتقاد دارند، جنس شوک دلار در سال ۹۹ از سمت عرضه ارز و تضعیف آن بوده و در صورتی که صادرات نفت و دسترسی به درآمد‌های نفتی آسان‌تر شود، قیمت دلار حتی به سوی سطوح پایین‌تر هم حرکت خواهد کرد.

ضربه سوم به طلا توسط واکسن
روز گذشته افزایش قیمت دلار تا حدی کمک کرد که سکه افت زیادتری را تجربه کند. با این حال، در بازار‌های جهانی اونس طلا در معرض نزول قرار گرفت و همین موضوع قیمت سکه را هم تا حدی تحت فشار قرار داد. به‌نظر می‌رسد افت اونس طلا تا ساعت ۴ بعدازظهر بیشتر ناشی از خبر‌ها در مورد یک واکسن جدید برای کرونا بود.

شرکت داروسازی آسترازنکا نیز به جمع شرکت‌هایی پیوست که خبر از موفقیت آزمایش‌های واکسن کرونای خود داد. این شرکت بریتانیایی بعد از دو شرکت فایزر و مدرنا، سومین شرکت داروسازی است که خبر از موفقیت‌آمیز بودن ۹۰ درصدی واکسن کرونا می‌دهد تا امید‌ها به کنترل این ویروس در سطح جهان افزایش پیدا کند.
همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد انتشار این خبر برای دارایی‌های بدون ریسک مانند طلا، سبب کاهش ارزش آن‌ها شد. طلا که در دوهفته اخیر به دلیل انتشار اخبار امیدوارکننده از دو واکسن کرونا بیش از ۴ درصد از ارزش خود را از دست داده بود، روز اول هفته جاری را نیز با خبر انتشار سومین واکسن باز هم نزولی آغاز کرد و ۳/ ۰ درصد افت قیمت به زیر مرز ۱۸۷۰ دلاری رسید.
همچنین این خبر اشتهای ریسک سرمایه‌گذاران را در بازار‌ها افزایش داد و بازار‌های سهام نیز صعودی شدند. شاخص STOXX ۶۰۰ که سه هفته متوالی با بازدهی مثبت را پشت سر گذاشته است، روز دوشنبه هم در فضای مساعد اخبار امیدوارکننده، به صعود خود ادامه داد.
این شاخص که نمایانگر سهام ۶۰۰ شرکت در ۱۹ کشور اروپایی است در سه هفته گذشته و تحت‌تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و اخبار مربوط به واکسن بیش از ۱۳ درصد رشد داشته است.
طلا که در ابتدای روز کاری در واکنش به واکسن جدید کرونا کاهشی شده بود، با باز شدن بازار‌های آمریکا دچار ریزش بیشتری شد و ساعت ۷ بعدازظهر حتی زیر هزار و ۱۸۴۰ دلار معامله شد. به گفته فعالان، بهبود بخش خدماتی و تولیدی ایالات‌متحده در ارزیابی مقدماتی ماه نوامبر هم در افت قیمت طلا اثر داشت.
بازیابی وضعیت اقتصادی با سرعت بیشتر از سیگنال‌های این آمار بود که طلابازان را فروشنده‌تر کرد. شاخص بخش تولیدی مدیران خرید ایالات‌متحده در ارزیابی مقدماتی ماه نوامبر به عدد ۷/ ۵۶ رسید، انتظارات برای این شاخص در حدود عدد ۵۳ بود.
حباب سکه در پاییز
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید