هر آنچه که باید درمورد سریال شرم بدانید؛ از زمان پخش و تکرار تا تعداد قسمت‌ها

هر آنچه که باید درمورد سریال شرم بدانید؛ از زمان پخش و تکرار تا تعداد قسمت‌ها

سریال شرم در ۳۰ قسمت پخش می‌شود. قصه‌ی سریال "شرم" روایتگر زندگی چند خانواده است که هر کدام از شخصیت‌های آن گرفتاری‌های خاص خود را دارند که در نهایت همه آن‌ها با یک نخ تسبیحی به هم وصل می‌شوند. این سریال به قلم سعید فرهادی نوشته شده که پیش از این نیز سریال‌های همچون "پریا" و "تا ثریا" را نیز به نگارش درآورده بود.

کد خبر : ۸۷۴۰۶
بازدید : ۲۹۹۴۶
هر آنچه که باید درمورد سریال
فرادید | مجموعه تلویزیونی "شرم" که قرار است از امشب روی آنتن صدا و سیما برود، جایگزین سریال "صفر بیست و یک" می‌شود که اول آذرماه سال جاری پخش آن به پایان رسید. سریال ۳۰ قسمتی "شرم" هرشب ساعت ۲۰:۴۵ از شبکه سه سیما پخش می‌شود. تکرار آن قسمت نیز فردای همان روز ساعت ۱۴:۳۰ از شبکه ۳ سیما بازپخش خواهد شد.

به گزارش فرادید، سریال "شرم" به تهیه کنندگی امیر مهدی پوروزیری و کارگردانی احمد کاوری ساخته شده است. این سریال اردیبهشت ماه سال جاری آماده‌ی تصویربرداری شد. با این حال، پس از چند ماه سختی و رو برو شدن با چالش‌هایی همچون مرگ ناگهانی بازیگر سرشناس سریال "شرم"، "سیروس گرجستانی" و شیوع ویروس کرونا، سرانجام ماه گذشته در پردیس تئاتر خاوران تهران تصویربرداری آن به پایان رسید.

قصه‌ی سریال "شرم" روایتگر زندگی چند خانواده است که هر کدام از شخصیت‌های آن گرفتاریی ‌های خاص خود را دارند که در نهایت همه آن‌ها با یک نخ تسبیحی به هم وصل می‌شوند. این سریال به قلم "سعید فرهادی" نوشته شده که پیش از این نیز سریال‌هایی همچون "پریا" و "تا ثریا" را به نگارش درآورده بود.

اگر سه سریال اخیر این نویسنده را در یک دسته بندی قرار دهیم، باید در سریال "شرم" نیز شاهد فضای تلخ و گزنده‌ای از نقد جامعه کنونی باشیم. در دسته بندی فیلمنامه‌های پیشین فرهادی، سریال‌های "تا ثریا" و "پریا" هر دو داستانی زنانه داشتند. در سریال "تا ثریا" نقش اصلی آن را زنی به نام "ثریا" ایفا می‌کرد که با آوردن مال حرام در زندگی اش باعث اتفاق‌های ناگواری برای خود و خانواده اش شده بود.

در این سریال معضلات و مشکلات یک خانم بعد از فوت همسرش را نشان می‌داد. همچنین، در سریال "پریا" نیز زندگی دختری به نام "پریا" را نشان می‌داد که به دلیل ابتلای همسرش به ایدز مشکلاتی در زندگی او به وجود آمد. هر دوی این داستان‌ها به نوعی دغدغه نویسنده درمورد زندگی زنان و معضلات آن‌ها در جامعه فعلی را نشان می‌دهد.

سریال "شرم" یک ملودرام اجتماعی است. این سریال آخرین حضور مرحوم "سیروس گرجستانی" در دنیای بازیگری و بازگشت "ابوالفضل پورعرب" به یک سریال تلویزیونی بعد از چهار سال است. همچنین، "اردلان شجاع کاوه" پس از ۱۰ سال غیبت در تلویزیون، در سریال "شرم" مقابل دوربین رفته و هم بازی بازیگران سرشناس این سریال شده است.

هر آنچه که باید درمورد سریال
بررسی سریال "شرم"

پوروزیری تهیه کننده سریال "شرم" در گفت و گو با رسانه‌ها گفته بود " قرار بود نیمه ‌اول کار در هتلی بگذرد که مجبور شدیم آن هتل را بسازیم؛ چون شرایط کرونا اجازه نمی‌داد به هتل‌ها برویم. از طرفی نمی‌توانستیم کار را متوقف کنیم و آنتن تلویزیون مدت زیادی خالی می‌ماند، پس مجبور بودیم پروداکشن را جلو ببریم."

همچنین، او گفته "این سختی کرونا باعث شد تا در حد کاری تاریخی، ساخت و ساز کنیم. این هتل در قلعه حسن خان بنا شده است که این سختی کار ما را بیشتر می کرد. کرونا همه چیز را تحت‌الشعاع قرار داد، بازیگران نمی‌تواستند ماسک‌زده در جلوی دوربین قرار بگیرند. ما مجبور بودیم تقریباً تمام لوکیشن‌ها را قبل و بعد از کار کرونا زدایی کنیم."

با این حال، پوروزیری گفته بود " انتخاب بازیگرانی همچون "ابوالفضل پورعرب" و "اردلان شجاع‌کاوه" بازگشت‌شان به تلویزیون جذاب است. از طرفی آخرین حضور سیروس گرجستانی که با سریال "شرم" رقم می‌خورد. ما از همان ابتدای کار که درباره ترکیب بازیگران با احمد کاوری صحبت کرده بودیم و ترجیح‌مان این بود از بازیگرانی استفاده کنیم که به معنای بازیگرانی باشند که حسِ نوستالژیک هم با خودشان بیاورند."

او ادامه داد "«اردلان شجاع کاوه» بازیگر بسیار خوبی است که از شدت اینکه خودش سخت گیر و سخت‌پسند است کم‌کار شده بود. او وقتی به اینجا می‌آمد و حضور هنرمندانه‌اش را جلوی دوربین می‌دیدیم حسرت می‌خوردیم چرا سالیان سال این بازیگر دوست‌داشتنی بازی نکرده است.

البته، ترکیب بازیگران‌مان را سعی کردیم طوری انتخاب کنیم که نوستالژی‌باشند که ارتباطی با قصه ما دارند. قصه ما حسّ نوستالژیک دارد و ویژگی‌هایی که به حسّ و حال جامعه و بازیگران مرتبط است.
پوروزیری گفته بود "استراتژی‌مان این بود که کسانی خاک صحنه خوردند و برای بازیگر شدن جان گذاشتند را استفاده کنیم نه اینکه به سراغ کسانی برویم که اتفاقی بازیگر شده‌اند. یکی از ویژگی‌هایی که مدنظر احمد کاوری در مقام کارگردان هم بود، دوست داشت آدم‌هایی که سختی کشیده‌اند و بازیگر شده‌اند، در "شرم" ایفای نقش کنند."
هر آنچه که باید درمورد سریال

او درمورد "سیروس گرجستانی" و بیش از ۲۰۰ دقیقه ایفای نقشش در سریال "شرم"، گفته بود "وقتی خبر فوت آقای گرجستانی را شنیدیم قاعده کار این بود که ندانی باید چه کار کنی و چطور ادامه بدهی. ما مجبور بودیم ادامه دهیم و فکر کنیم چطور پیش برویم. بیش از ۲۰۰ دقیقه با سیروس گرجستانی ضبط کرده بودیم و این لحظات بسیار لذت‌بخش بودند.

پوروزیری افزود "بسیاری به ما می‌گفتند عاقبت فیلم چه می‌شود و بدون حضور ایشان چه می‌کنید و ما گفتیم حضور "سیروس گرجستانی" خیلی برای ما مهم است. نشستیم و فکر کردیم گزینه‌های مختلف پیش روی ما بود که ترجیح دادیم نقش حذف نشود.

تهیه کننده سریال "شرم" گفته بود: بعد از اینکه تصمیم گرفتیم نقش حذف نشود، به سراغ ایده‌های دیگر رفتیم مثل بدل سازی و شبیه‌سازی که چند پلان گرفتیم، اما واقعیت این بود که ما به بازیگر حرفه‌ای برای پیش بردن این نقش و داستان مربوط به کاراکتر نیاز داشتیم.

با این حال، خواستیم با بیننده صادق باشیم بنابراین به سراغ گزینه‌ای در حد و اندازه‌های گرجستانی برویم و سیاوش طهمورث انتخاب شد. جالب است که سیروس گرجستانی در تئاتر بسیار درخشان "معرکه در معرکه" به نویسندگی طهمورث و داود میرباقری و البته کارگردانی خود طهمورث بازی کرده بود. به همین خاطر به سراغ او رفتیم.

همچنین، امیرمهدی پوروزیری گفته بود "حالا که چرا پای‌بست، شرم شد؟ از آنجایی که "شرم" التهاب و بحران جدی دارد، شب که ما می‌خوابیم اگر هرکدام از ما از روزی که گذرانده و از کاری که کرده باشیم شرم‌سار نباشیم، روز درستی است. بحث گناه در سریال جدی بوده چرا که گناه هیچ‌گاه شما را رها نمی‌کند و از واقعیت‌های درام است.
احمد کاوری کارگردان سریال "شرم" درمورد چالش ها و سختی های ساخت این سریال گفته بود "اینکه در فضای شهری ساده‌ای بتوانیم مخاطب را تحت تأثیر قرار دهیم، بزرگ ترین چالشی است که این مدل کار‌ها همیشه داشته‌اند."
کاوری بیان کرد " قصه، فیلمنامه، لحظه‌ها، بازی‌ها و باورپذیری، همه ارکانی است که باید در این نوع کار‌ها کنار هم قرار بگیرند تا مخاطب با داستان همراه شود. به نظر می‌رسد اگر اقبال ما بلند باشد تماشاچی می‌تواند با داستان سریال "شرم" ارتباط برقرار کند."

هر آنچه که باید درمورد سریال
عوامل و بازیگران مجموعه تلویزیونی "شرم"

در سریال "شرم" بازیگران سرشناسی، چون ابوالفضل پورعرب، فاطمه گودرزی، اردلان شجاع کاوه، فریبا متخصص، نسیم ادبی، سید مهرداد ضیایی، آشا محرابی، الهام طهموری، میلاد میرزایی، نیما نادری، مهرزاد جعفری، مهیار شاپوری، مرحوم سیروس گرجستانی و سیاوش طهمورث حضور دارند.

سایر عوامل این سریال "تهیه کننده: امیرمهدی پوروزیری، کارگردان: احمد کاوری، نویسنده: سعید فرهادی، مدیر فیلمبرداری: علیرضا رجایی مقدم، مدیر صدابرداری: فرخ فدایی، مجری طرح: وحید معدنی، مدیر برنامه ریزی و مشاور پروژه: حسن لفافیان، تدوین: رضا کردبچه، طراح صحنه و لباس: فرامرز بادرام پور، مدیر صداگذاری: مهدی جمشیدیان، موسیقی: مسعود سخاوت دوست، مدیر تولید: داوود معدنی، عکاس: معین باقری، مشاور رسانه‌ای: علی مرادخانی هستند. "
همچنین، خوانندگیِ تیتراژ پایانی سریال "شرم" بر عهده ی گرشا رضایی است.
۰
نظرات بینندگان
  • معین ارسالی در

    واکمن آقا صابر بعد ۸سال هنوز باتری داره

    • ناشناس ارسالی در

      چی می گی شما

  • ☺☺☺☺☺☺ ارسالی در

    خیلی چرررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررت

    • ناشناس ارسالی در

      سلام . این سریال ضعف های بسیاری دارد .‌

  • امیر ارسالی در

    بنظر در این سریال به قشر مهندسان ساختمان قشنگ توهین شده متاسفانه.

    • ناشناس ارسالی در

      واقعیته

  • ناشناس. ارسالی در

    امشب نیست؟

  • ناشناس. ارسالی در

    امشب نیست؟

  • فاطمه ارسالی در

    تودوخدافصل دوم سریال شرم هم بگذارید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید