مثل یک کارگردان فیلم تماشا کنید

مثل یک کارگردان فیلم تماشا کنید

مدیوم لانگ شات (نمای متوسط باز) این نما که به نمای تمام قد نیز معروف می باشد و نیز به فول شات هم شهرت دارد. مثلا تصویر کامل یک انسان که تمام قد آن دیده شود. نمای مدیوم لانگ شات دارای نمایی بسته‌تر از نمای لانگ شات با دامنه وسیع می‌باشد. بخشی از نمایی از میدانی در شهر ، خیابان ، سالن ورزشی ، فضای سبز نمای پارک با نمای مدیوم لانگ شات با فاصله نزدیک‌تر نسبت به فاصله لانگ شات با لانگ شات با دامنه وسیع فیلمبردای می‌شود.

کد خبر : ۸۷۴۱۵
بازدید : ۴۱۷۴
مثل یک کارگردان فیلم تماشا کنید
فرادید | آیا تا به حال در هنگام تماشای فیلم از خود پرسیده‌اید که این نما چطور و چگونه ساخته شده است، شاید با خود بگویید چه دلیلی دارد که اندازه‌ی نما‌ها و قواعد استفاده‌ی آن‌ها را بدانم. اما شما با شناخت انداره‌ی نما‌ها نگاه ویژه، دقیق و حرفه‌ای‌تری به فیلم دارید و لذت دیدن فیلم برایتان دوچندان می‌شود. دیوید بوردوِل می‌گوید: تغییر نما‌ها دو دلیل خیلی مهم دارند. ۱- تماشاگر‌ها با دیدن یک نمای طولانی که تغییر نمی‌کند، خوابشان می‌گیرد! ۲- نما‌های سینمایی با اندازه‌های مختلف، یک فیلم را جذاب‌تر و دلچسب‌تر می‌کند.

به گزارش فرادید، شناخت اندازه‌ی نماها، قواعد استفاده از آن‌ها و تاثیرات آن‌ها در مخاطبان فیلم‌های سینمایی یکی از اصول سینما و کارگردانی است. هر نما به انگلیسی شات و به فرانسوی پلان کوچکترین قسمت یک فیلم است و نما‌های مختلف هر کدام کارکرد خاصی دارند. اما در اینجا ما اطلاعات مختصری درباره‌ی اندازه‌ی نما‌ها در سینما را در اختیار علاقه‌مندان و بخصوص سینه‌فیل‌ها قرار می‌دهیم.

در سینما وقتی می‌خواهند نمایی را اندازه گیری کنند قد یک آدم معمولی را در نظر می‌گیرند.

اکستریم لانگ شات (نمای بسیار دور)

مثل یک کارگردان فیلم تماشا کنید

نمایی است بسیار دور از انسان یا انسانها یا یک شهر و یک روستا یا کارخانه، نمایی از میدان جنگ و ....در این نما فرد تاثیر ندارد و محیط وعوامل آن بر مخاطب تاثیر دارد.این نما برای معرفی منطقه وسیع و جمعیت انبوه یا تنهایی یک فرد در منطقه وسیع استفاده می شود و بیشتر در سکانس افتتاحی بعنوان نمای معرف برداشت می‌شود. مهمترین ویژگی تاثیر این نما القا گستردگی و فضای محیط لوکیشن بر مخاطب می‌باشد.

لانگ شات (نمای دور)

مثل یک کارگردان فیلم تماشا کنید

در نمای لانگ شات یا نمای دور کادر تا حدودی محدودتر از نمای اکستریم لانگ شات می‌باشد و جزئیات درون آن به مراتب بیشتر قابل تشخیص است.جزئیاتی مثل جنسیت، بازیگر، وسایلی که همراه اوست و کاری که بازیگر مشغول آن است. نمایی است که یک یا چند نفر در حال گفتگو یا انجام کاری در صحنه دیده می شوند. دراین نما قسمتهای زیادی از صحنه دیده می شود و می‌توان گفت صحنه و فرد تاثیر یکسانی دارند مانند راه رفتن افراد درخیابان یا افراد خانواده سر سفره و.... معمولا بعضی ها به این نما فول شات هم می گویند وبا لنز واید فیلمبرداری می شود. در لنز واید زاویه‌ وسیع‌تر از زاویه‌ی دید چشم انسان است، از اینرو این لنزها می‌توانند محدودهٔ وسیع‌تری از منظرهٔ جلوی دوربین را ثبت کنند.

مدیوم لانگ شات (نمای متوسط باز)

مثل یک کارگردان فیلم تماشا کنید

این نما که به نمای تمام قد نیز معروف می باشد و نیز به فول شات هم شهرت دارد. مثلا تصویر کامل یک انسان که تمام قد آن دیده شود. نمای مدیوم لانگ شات دارای نمایی بسته‌تر از نمای لانگ شات با دامنه وسیع می‌باشد. بخشی از نمایی از میدانی در شهر ، خیابان ، سالن ورزشی ، فضای سبز نمای پارک با نمای مدیوم لانگ شات با فاصله نزدیک‌تر نسبت به فاصله لانگ شات با لانگ شات با دامنه وسیع فیلمبردای می‌شود.

مدیوم شات (نمای متوسط)

مثل یک کارگردان فیلم تماشا کنید

گاهی لازم است مقداری از اشیا و حال و هوای صحنه توام با فرد نشان داده شود تا بینندگان بامحیط وموقعیت فرد در صحنه اندکی آشنا شود. در نمای مدیوم شات یا نما متوسط کاراکتر از کمر یا از مچ دست (از نیم‌تنه) به بالا در قاب قرار می‌گیرد. این نما حد فاصل نمای کلوز آپ و مدیوم لانگ شات(نمای تمام قد) است.در این نما فرد می تواند حرکات جزئی وحرکات دست را انجام دهد. تاثیر فرد نسبت به نماهای بسته تر کمتر شده و صحنه و موقعیت آن مقدار کمتری تاثیر دارد. این نما با لنز نرمال فیلمبرداری می شود.

مدیوم کلوزآپ (نمای بسته متوسط)

مثل یک کارگردان فیلم تماشا کنید

نمایی است که از زیر سینه تا بالای سر بازیگر یا نیم‌تنه را شامل می شود. زمانی اینگونه نماها مورداستفاده قرار می گیرد که توجه به فرد صحبت کننده یا فرد مقابل او و عکس‌العملهای هر دو شخص یا یکی از آنها ایجاب نماید.این نما برای توجه دادن مخاطبان به صحبتهای شخص بسیار کاربرد دارد و کادر مناسبی برای مصاحبه های تلویزیونی می باشد.

کلوز آپ (نمای بسته)

مثل یک کارگردان فیلم تماشا کنید

نمای درشت از چهره انسان از زیر چانه تا بالای سر را کلوزآپ می گویند.این نما می تواند گویای حالات خاص فرد در موقعیتهای متفاوت باشد و برای تاثیر گذاری بیشتر بربیننده مورد استفاده قرار می گیرد. از این نما برای تاکید بیشتر صحبتهای شخص استفاده می شود. همچنین نمای درشت در القا احساسات درونی و واکنش‌های روحی بازیگر به مخاطب تاثیر دراماتیکی زیادی دارد. در برداشت نمای درشت نزدیک، مخاطب وادار می‌شود که فقط به واکنش‌های روحی و روانی و حسی کاراکتر متمرکز شود و نه چیز دیگری. محیط اطراف بطور ناواضح است و تاثیری بربیننده ندارد و با لنز تله فیلمبرداری می شود. درمورد مناظر، کلوز آپ می تواند قسمتی از منظره باشد. مثلا در یا پنجره می تواند کلوز آپ ساختمان باشد.

اکستریم کلوز آپ (نمای خیلی نزدیک)

مثل یک کارگردان فیلم تماشا کنید

درشت ترین نما در سینما است. این اصطلاح بیشتر در انسان کاربرد دارد و شامل نمایی از چشمها ، لبها و دست فردی می باشد که معمولا با لنز تله فیلمبرداری می شود. در اشیا بیشتر از اصطلاح اینسرت استفاده می شود. کوچکترین حرکت دراین نما کاملأ مشخص می شود و برای القای جزئی‌ترین تغییرات حسی بازیگر تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد. مانند: لرزش دستها یا تبسم و.... لازم به توضیح است که نمای درشت از اشیا بی‌جان را نمای اینسرت می‌گویند. از جمله کتاب، خودکار، دسته کلید، گوشی که زنگ می‌خورد، دستگیره دری که به آرامی می‌چرخد تا باز شود. در تلویزیون اصطلاح اینسرت برای تصاویر درشت از انجام عملی که توضیح آن توسط مجری یا کارشناس برنامه داده می شود و بعد از اتمام توضیحات از آنها فیلمبرداری می شود گفته می‌شود.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید