کارگردان‌های ایرانی سر صحنه فیلمبرداری چه عادت‌هایی دارند؟ 

کارگردان‌های ایرانی سر صحنه فیلمبرداری چه عادت‌هایی دارند؟ 

اصغر فرهادی کارگردان منتخب اسکار ۲۰۱۷ در بخش فیلم‌های خارجی زبان برای فیلم فروشنده معمولا روز اول تولید، پلان‌های خیلی ساده و بدون دیالوگ را فیلمبرداری می‌کند، چون به پلان‌های روز اول احساس نزدیکی ندارد. تا زمانی که با بازیگران تمرین می‌کند امکان پیشنهاد وجود دارد، ولی از روزی که کلید می‌زند دیگر کسی اجازه ندارد نسبت به فیلمنامه تردید ایجاد کند. موقع فیلمبرداری مهمترین اتفاق برای فرهادی بازیگری‌است؛ و بیشترین وقت او سر صحنه با بازیگران می‌گذرد. فرهادی معمولا زودتر از بقیه‌ی گروه سر صحنه حاضر می‌شود .

کد خبر : ۸۷۴۶۳
بازدید : ۴۲۵۷
فرادید | احتمالا تا کنون در بعضی از شبکه‌های اجتماعی عادت‌های معقول و گاه غیرمعقول برخی بازیگران را پشت صحنه یا زندگی روزمره آن‌ها شنیده یا دیده‌اید؛ که منجر به تغییر نظر شما نسبت به آن افراد شده است. این موضوع شامل کارگردان‌های فیلم‌ها هم می‌شود.

به گزارش فرادید، هر کارگردانی در پشت‌صحنه اصول کاری و اخلاقی و عادت‌های خودش را دارد و همین اصول و عادت‌ها تصویر ما از شخصیت و شیوه‌ی کارشان را کامل می‌کند.
کارگردان‌های ایرانی سر صحنه فیلمبرداری چه عادت‌هایی دارند؟ 

عباس کیارستمی

کیارستمی فیلمساز تاثیرگذار در سینمای جهان برنده چندین جایزهٔ بزرگ سینمایی، وی پنج بار نامزد جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن شد و در سال ۱۹۹۷ در پنجاهمین دورهٔ جشنواره فیلم کن برای فیلم طعم گیلاس این جایزه را گرفت. کیارستمی عادت داشت کارش را با یک جمع کوچک پیش ببرد و از اینکه اطرافش را شلوغ کند لذتی نمی‌برد.
بیش از هر چیز بخش مستندگونه، رئالیست فیلم و تجربه‌ی روحی و روانی از فیلم برایش اهمیت داشت. او معمولا فقط بخش‌هایی از سناریو را در اختیار بازیگران قرار می‌داد و بازیگران داستان فیلم را نمی‌دانستند و اغلب از نابازیگر استفاده می‌کرد. او با توجه به اینکه در آن روز شرایط به چه ترتیبی پیش رفته و چه چیزی ضبط کرده‌اند، روال کار را تغییر می‌داد و صحنه روز بعد را عوض می‌کرد.

این فیلمساز مطرح بین‌المللی در ۱۳ تیر سال ۱۳۹۵ درگذشت که با واکنش‌های متعددی از سوی هنرمندان و سیاستمداران داخلی و خارجی و مطبوعات جهان مواجه شد.
کارگردان‌های ایرانی سر صحنه فیلمبرداری چه عادت‌هایی دارند؟ 

ناصر تقوایی

تقوایی فیلمساز کمال‌گرا و تیزبین سینمای ایران کارگردان سریال معروف تلویزیونی دایی جان ناپلئون و همچنین برنده جایزه پلنگ برنزی جشنواره فیلم لوکارنو برای فیلم ناخدا خورشید در سال ۱۹۸۸ می‌باشد. یکی از عادت‌های تقوایی در روزگار فیلمسازیش این بود که فیلمنامه‌اش را با دست‌خط خودش می‌نوشت و از تایپ کردن، خوشش نمی‌آید.

او تمام فیلمنامه را با خودنویس روی کاغذ A۴ می‌نویسد و جالب اینجاست که حتماً باید روی کاغذِ خط کشی شده، این کار را بکند! او با هیچکس رودربایستی نداشت و اگر می‌دید صحنه‌ای آنطور که در ذهنش هست در نیامده، بار‌ها و بار‌ها برداشت‌هایش را تکرار می‌کرد. فیلم کاغذ بی‌خط آخرین ساخته دقیق و استادانه ناصر تقوایی است.

کارگردان‌های ایرانی سر صحنه فیلمبرداری چه عادت‌هایی دارند؟ 

داریوش مهرجویی

مهرجویی کارگردان صاحب نام ایرانی با آفریدن هفت شخصیت بیشترین شخصیت سینماییِ ماندگار را در سینمای ایران خلق کرده‌است. همچنین، شخصیت «هامون» در فیلمی به همین نام از مهرجویی، ماندگارترین شخصیت در تاریخ سینمای ایران دانسته شده‌است. اغلب فیلم‌هایی که او کار می‌کند ویژگی‌های فرهنگی زیادی را در خود جای داده‌اند، او به سنت‌ها خیلی اعتقاد دارد.

می‌گویند برای فروش «لیلا» شله‌زرد نذر کرده و با همسرش آنرا پخش کرده است. ضمن اینکه سر صحنه هرحرفی ممکن است از دهان او خارج شود! به همین دلیل کمتر پیش می‌آید خبرنگاران، بویژه خبرنگاران خانم را به پشت صحنه فیلم‌های او دعوت کنند!
کارگردان‌های ایرانی سر صحنه فیلمبرداری چه عادت‌هایی دارند؟ 

مسعود کیمیایی

کیمیایی از چهره‌های برجسته سینمای ایران و از چهره‌های اصلی موج نوی سینمای ایران است. وی را کارگردانی مؤلف و تأثیرگذار دانسته‌اند که در شکل‌گیری اقتصاد سینما در ایران نقشی مهم داشته‌است. کیمیایی همچنین معروف به استاد قهرمان‌سازی در سینمای ایران است. کیمیایی با فیلم قیصر در سال ۱۳۴۸ دو قطب هنری و تجاری سینما را پیوند داد.
اطرافیان مسعود کیمیایی می‌گویند سر صحنه فیلم‌های او معمولاً اتفاق‌های خوبی می‌افتد و همه حال خوشی دارند. او یک کیف چرمی قدیمی و یک دفترچه مخصوص دکوپاژ دارد که همیشه همراهش هست. کیمیای عادت دارد بین کارهایش حتما روزنامه‌ها را ورق بزند تا از اخبار روز عقب نماند. مسعود کیمیایی عادت دارد بازیگرانش را با پسوند خانم و آقا صدا کند و معمولا اسم کوچکشان را نمی‌گوید.

کارگردان‌های ایرانی سر صحنه فیلمبرداری چه عادت‌هایی دارند؟ 

اصغر فرهادی

فرهادی کارگردان منتخب اسکار ۲۰۱۷ در بخش فیلم‌های خارجی زبان برای فیلم فروشنده معمولا روز اول تولید، پلان‌های خیلی ساده و بدون دیالوگ را فیلمبرداری می‌کند، چون به پلان‌های روز اول احساس نزدیکی ندارد. تا زمانی که با بازیگران تمرین می‌کند امکان پیشنهاد وجود دارد، ولی از روزی که کلید می‌زند دیگر کسی اجازه ندارد نسبت به فیلمنامه تردید ایجاد کند. موقع فیلمبرداری مهمترین اتفاق برای فرهادی بازیگری‌ است؛ و بیشترین وقت او سر صحنه با بازیگران می‌گذرد. فرهادی معمولا زودتر از بقیه‌ی گروه سر صحنه حاضر می‌شود.

کارگردان‌های ایرانی سر صحنه فیلمبرداری چه عادت‌هایی دارند؟ 

ابراهیم حاتمی‌کیا

حاتمی کیا با فیلمنامه‌ای کامل و با دکوپاژ دقیق در صحنه حاضر می‌شود. یکی از عادت‌های حاتمی‌کیا سر فیلمبرداری این است که تمام دستوراتش به عوامل و بازیگران را از طریق بلندگوی سفید کوچکش منتقل کند. او همچنین قبل از هر پلان، با هندی‌کم خود یکبار صحنه مورد نظر را مرور می‌کند و اگر مورد پسندش بود دستور «حرکت» می‌دهد. حاتمی‌کیا فعالیت‌های سینمایی‌اش را از سال ۱۳۵۹ با نوشتن فیلم‌نامه و کارگردانی فیلم‌های کوتاه در فضای جبهه و جنگ آغاز کرد.

حاتمی کیا در سال ۱۳۶۵ نخستین فیلم بلند خود را به نام هویت برای شبکه دوم سیما ساخت که می‌کوشید تصویری واقع گرایانه از گرایش‌های سیاسی آن دوران پرآشوب ارائه دهد. پس از ساخت این فیلم، خسرو دهقان منتقد سینما استعداد حاتمی کیا را کشف کرد و در یکی از نشریات سینمایی نوشت، فیلمساز خوش‌قریحه‌ای دارد وارد سینما می‌شود.

کارگردان‌های ایرانی سر صحنه فیلمبرداری چه عادت‌هایی دارند؟ 

کیانوش عیاری

عیاری معمولا بدون فیلمنامه سر صحنه حاضر می‌شود. در «خانه پدری» فقط سه اپیزود اول فیلمنامه را داشته و معمولا با طرحی که در ذهن دارد فیلم می‌سازد. سریال «روزگار غریب» هم ۳۶ قسمت فیلمنامه داشت، اما بخش‌های اصلی سریال در ۱۰ روز پایانی زندگی دکتر غریب فیلمنامه‌ای نداشت و بخاطر این نوع فیلمسازی معمولا فیلمبرداری فیلم‌ها و سریال‌های عیاری طولانی‌تر از حد معمول است. عیاری از سال ۱۳۸۱ به مدت ۵ سال مشغول ساخت سریال روزگار قریب بود. عیاری سینمای حرفه‌ای را با نگارش فیلمنامه و کارگردانی فیلم تنوره دیو تجربه کرد. از مشخصه‌های بارز فیلم‌های عیاری سبک واقع گرایانهٔ منحصر به فردش و پرداختن به موضوعات بکر است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید