مراحل دریافت شبکه‌های HD تلویزیون؛ چگونه شبکه‌های HD را دریافت کنیم؟

مراحل دریافت شبکه‌های HD تلویزیون؛ چگونه شبکه‌های HD را دریافت کنیم؟

مراحل گام به گام دریافت شبکه های اچ دی HD تلویزیون؛ برای اینکه شبکه های تلویزیونی را روی کیفیت اچ دی (HD) تنظیم کنیم، گیرنده خانگی باید توانایی دریافت DVBS ۲، MPEG ۴ و HEVC را داشته باشد. در غیر این صورت با مراجعه به نمایندگی دستگاه مربوطه، باید نسبت به ارتقاء گیرنده خود اقدام و یا دستگاه جدیدی خریداری کنید تا سیگنال شبکه‌های بیشتر و باکیفیت بهتری دریافت شود.

کد خبر : ۸۷۵۴۵
بازدید : ۱۵۰۳۹۴
شبکه‌های HD را چگونه تنظیم کنیم؟
فرادید | ۱۰ شبکه تلویزیون از روز یکشنبه ۹۹/۹/۹ با کیفیت اچ دی (HD) پخش شدند. این خبر را معاون توسعه و فناوری رسانه سازمان صداوسیما طی روز‌های اخیر اعلام کرد و گفت که این شبکه‌ها تا پیش از این به صورت SD پخش می‌شدند.

به گزارش فرادید، بر این اساس از فرآیند اچ دی (HD) شدن شبکه‌های یک، سه، ورزش، نسیم، نمایش، آی‌فیلم، کانال پویا، خبر، افق و ایران به صورت آزمایشی آغاز به تازگی آغازشده است.

البته رضا علیدادی، معاون توسعه وفناری رسانه ملی گفته که کل شبکه‌هایی که اچ دی (HD) می‌شوند ۱۴ شبکه است، اما آنچه در اختیار بینندگان قرار می‌گیرد ۱۲ شبکه ملی است که به صورت اچ دی (HD) قابل دریافت خواهد بود.

طبق گفته علیدادی، هم اکنون شبکه العالم روی ماهواره با استاندارد ۱۰۸۰ P در حال پخش است.

او همچنین گفته که "با دستور رئیس رسانه ملی قرار است دو بسته دیجیتال به عنوان بسته ملی استفاده شود که کلیه شبکه‌های sd در آن جانمایی و چیدمان شود. در تغییرات جدید ۴ شبکه که قبلاً دیجیتالی نبودند مثل شبکه امید، تماشا، شبکه شما و ایران کالا دیجیتالی می‌شوند و قابل دریافت خواهند بود و در اختیار عموم قرار خواهد گرفت، این در راستای عدالت رسانه‌ای است."

معاون توسعه و فناوری سازمان صدا و سیما در تشریح این دو بسته گفته "در بسته اول که در تمام مراکز استانی قابل دریافت هستند، ۸ شبکه جدید ک هاچ دی (HD) شده اند قرار می‌گیرد که شامل شبکه یک، مستند، شبکه ۳، آی فیلم، ورزش، نسیم، پویا و شبکه خبر هم به صورت اچ دی (HD) در تمام مراکز استانی قابل دریافت خواهد بود.

براساس گفته‌های علیدادی، در بسته دوم اچ دی (HD) سازی شبکه نمایش، افق، ایران کالا و تماشا hd می‌شوند، بنابراین بسته دوم ملی hd در ۲۰ استان قابل دریافت خواهد بود که تا دهه فجر امسال در تمام مراکز استانی ۱۲ شبکه hd شده قابل دریافت خواهد بود.

مراحل گام به گام دریافت شبکه های اچ دی HD تلویزیون

مرحله اول:

مبدل دیجیتال خود را به یک آنتن استاندارد وصل کنید. از اتصال محکم کانکتور آنتن به مبدل مطمئن شوید. پس از برقراری اتصالات، تلویزیون و دستگاه مبدل را روشن نموده با فشردن کلید 'Input' روی کنترل از راه دور تلویزیون وارد حالت A/V یا HDMI (با توجه به نوع ورودی صدا و تصویر بکار رفته در اتصالات دستگاه مبدل) شده و شبکه‌های دیجیتال را مطابق مراحل بعد جستجو نمایید.

مرحله دوم:

بر اساس دستورالعمل دفترچه راهنمای مبدل تلویزیون دیجیتال و با استفاده از کنترل از راه دور آن، به حالت جستجو وارد شوید (معمولا با انتخاب دکمه 'MENU' وارد حالت جستجو خواهید شد.)

مرحله سوم:

در صورتی که از درست سپری کردن مراحل لازم مطمئن نیستید، می‌توانید حالت جستجوی اتوماتیک را انتخاب نمایید. مطمئن شوید دو نمودار میله‌ای مربوط به کیفیت و شدت امواج تصویر ورودی (سیگنال ورودی) از ۶۰ درصد بیش‌تر را پر کرده باشند.

مرحله چهارم:

جستجو را شروع کنید. در حالت جستجوی خودکار، دستگاه مبدل همه فرکانس‌های تلویزیونی را بررسی نموده و در صورت پیدا کردن کانال جدید، فرکانس و شماره کانال مربوط به آن را به فهرست کانال‌ها اضافه نماید.

مرحله پنجم:

اگر مبدل شما به طور خودکار قابلیت ذخیره کانال‌ها را نداشت، می‌توانید دکمه ذخیره‌سازی را برای ذخیره کانال‌ها روی مبدل فشار دهید.
تنظیم شبکه اچ دی تلویزیون

چگونه شبکه ها را روی کیفیت اچ دی (HD) تنظیم کنیم؟

براساس اعلام اداره کل فناوری فضایی و ماهواره‌ای رسانه ملی، شبکه‌ها به دو صورت برای مردم پخش می‌شود؛ یکی سیگنال‌های ماهواره‌ای برای بینندگانی که در خارج از کشور حضور دارند و روش دوم استفاده از فرستنده‌های فراوانی که در سراسر کشور داریم.


این تغییرات به گونه‌ای برنامه ریزی شده تا مردمی که گیرنده SD دارند و توان خرید گیرنده‌های جدید را ندارند چیزی را از دست نداده بلکه چندین شبکه جدید را نیز دریافت کنند. اما بینندگانی که دوست دارند کیفیت دریافتشان را بیشتر کنند لازم است یا با مراجعه به نمایندگی دستگاه مربوطه نسبت به ارتقاء گیرنده خود اقدام کنند و یا دستگاه جدیدی خریداری کنند تا سیگنال شبکه‌های بیشتر باکیفیت بهتری را دریافت کنند.

با این وجود بینندگانی که تمایل دارند تمام شبکه‌های جدید را داشته باشند باید گیرنده هایشان به تجهیزاتی که DVBS ۲، MPEG ۴ و HEVC را بتواند دریافت کند، ارتقاء پیدا کند.

البته سیاسی فر، مدیرکل فناوری فضایی و ماهواره‌ای معاونت توسعه و فناوری رسانه گفته "چهار شبکه پربیننده را نیز به صورت MPEG ۴ پخش می‌کنیم که این شبکه‌ها با گیرنده‌هایی که فقط MPEG ۴ دارند هم قابل دریافت است تا دارندگان این دستگاه‌ها که توانایی خرید یا ارتقاء سیستم خود را ندارند نیز از این تغییرات بهره‌مند باشند. "

به گفته مدیرکل فناوری فضایی و ماهواره‌ای رسانه ملی، مخاطبان شبکه‌های ایرانی در خارج از کشور باید ریسیور‌های اچ‌دی تهیه کنند.

او همچنین گفته است که "شاید برخی از مردم نخواهند به سرعت تجهیزاتشان را تغییر بدهند و مشکلی برای آن‌ها ایجاد نخواهد شد و شبکه‌ها با همان کیفیت قبلی هم پخش خواهند شد. این هم کار آسانی نبود و ما هم پخش قبلی را نگه داشته و آن را خاموش نکردیم و هم یک پخش ارتقا یافته جدید داریم. "

برای دریافت این شبکه‌ها به صورت HD باید این شبکه‌ها را بار دیگر در گیرنده خود جست‌وجو کنید، اما اگر تلویزیون شما این قابلیت را نداشته باشد باید گیرنده‌ای جدید تهیه کرده و از این امکان بهره‌مند شوید.

کیفیت SD و HD چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

برای درک تفاوت HD و SD در نمایش تصاویر و ویدئو‌ها به راحتی می‌توانید با دیدن دو نمایشگر که تصاویر یکسانی را پخش می‌کنند و یکی از آن‌ها از فرمت HD و دیگری از فرمت SD پشتیبانی می‌کند، کیفیت نمایش را بررسی کنید.

HD یا High Definition به میزان دقت یک نمایشگر و یا تعداد پیکسل‌هایی که در داخل آن وجود دارند، اشاره می‌کند. پیکسل کوچک‌ترین المان قابل نمایش در یک نمایشگر است که این نقاط در کنار هم قرار می‌گیرند تا تصویر کلی شکل بگیرد.

HD از استاندارد Definition (سطحی از دقت و جزئیات در تلویزیون رنگی آنالوگ که اکثر ما با آن بزرگ شدیم.) پیروی می‌کند. HD تعداد پیکسل‌های زیادی را برای ایجاد تصاویر واضح‌تر و با کیفیت‌تر در هنگام پخش ویدئو در کنار هم قرار می‌دهد در نتیجه در بیان تفاوت HD و SD می‌توان با اطمینان گفت که کیفیت نمایش تصاویر و ویدئو در HD بسیار بالاتر از سیستم‌های استاندارد SD یا Standard Definition است.

تفاوت HD و SD در نمایش تصاویر


سه مورد تفاوت اساسی بین تلویزیون‌های HD و تلویزیون‌های با فرمت استاندارد وجود دارد:

۱. افزایش رزولوشن یا وضوح تصاویر و ویدئو‌ها

۲. استفاده از نسبت تصویر عریض ۱۶:۹ به عنوان استاندارد

۳. توانایی پشتیبانی از صدای چند کاناله مانند دالبی دیجیتال
تبدیل شبکه‌های تلویزیون به HD

تفاوت HD و SD در یک نگاه

نمایشگر‌هایی که از فرمت HD پشتیبانی می‌کنند در مقایسه با SD از تعداد پیکسل‌های بیشتری تشکیل شده اند؛ و تصاویر را با کیفیت بالاتری نمایش می‌دهند. نمایشگر‌های SD تصاویر را به صورت گوشه دار و ناهموار نسبت به HD نمایشگر‌های نشان می‌دهد. همچنین برای لذت بردن از کیفیت یک فیلم HD باید آن ویدئو را در یک نمایشگر HD ببینیم در غیر این صورت نمایشگر رزولوشن تصویر را با به فرمت اصلی خود مطابقت می‌دهد و در نتیجه وضوح نمایش پایین می‌آید.

تغییر کیفیت شبکه‌های تلویزیونی ملی از SD به HD

صداوسیمایی‌ها می‌گویند که راه پر فراز و نشیبی را طی کرده اند تا این شبکه‌ها اچ دی شود. در این باره مدیرکل ارتباطات زمینی گفته که "تبدیل شدن یک شبکه از SD به HD مثل این است که ما هیچ شبکه‌ای نداریم و یک شبکه جدید می‌خواهیم ایجاد کنیم، اچ دی (HD) شدن کار دشواری است و از هیچکدام از تجهیزات موجود نمی‌توان در راستای HD شدن بهره‌برداری کرد. حتی تجهیزات موجودی که در استودیو نصب شده است."

محسن بلادیان، در مورد جزئیات تغییر کیفیت شبکه‌های تلویزیونی گفته است: "پخش تلویزیونی با فرمت HD یکی از جدیدترین فرمت‌های پخش تلویزیونی است که در آن کیفیت تصویر از ۷۲۰ در ۴۸۶ پیکسل در هر قاب تصویری به ۷۲۰ در ۱۲۸۰ پیکسل افزایش می‌یابد.

او تاکید کرده است که "در بیشتر کشور‌های دنیا مخاطبان باید برای تماشای تلویزیون با این کیفیت هزینه‌ای را بپردازند، اما رسانه ملّی سیگنال‌رسانی عمومی با این کیفیت را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهد."

برخی از کاربران در فضای مجازی به گفته‌های مدیرکل ارتباطات زمینی رسانه ملی در مورد هزینه گرفتن کشور‌های دیگر از شهروندان و ارتباط آن با شبکه‌های داخلی را به باد انتقاد گرفته و گفته اند که در دیگر کشورها، شبکه‌های تلویزیونی به صورت خصوصی اداره می‌شوند و هزینه‌های خود را از بودجه عمومی تامین نمی‌کند. فعالان رسانه‌ای هم معتقد بوده‌اند که استدلال محسن بلادیان با توجه به دولتی بودن صداوسیما قیاسی غیر منطقی بوده است.
۱
نظرات بینندگان
  • محمد حسین تقوی ارسالی در

    نحوه اش رو ننوسته

  • آشنا ارسالی در

    : "در بیشتر کشور‌های دنیا مخاطبان باید برای تماشای تلویزیون با این کیفیت هزینه‌ای را بپردازند، اما رسانه ملّی سیگنال‌رسانی عمومی با این کیفیت را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهد."

    مرسی صدا سیما!!!!
    واقعا هم شعور و عقل متلع نایاب در صدا سیما شده که همه مردم دیش ماهواره هوا کردن.

    • خشایار ارسالی در

      وقتی یه فیلم سه ساعتی رو یه ساعتشو سانسور میکنن دیگه کسی نگاه نمیکنه اقای متلع

  • ناشناس ارسالی در

    صدا وسیمای دولتی خودمون هم یواش یواش هزینه بیشتر از خارجیها خواهید گرفت قول میدم از اوناهم بیشتر این تاریخ را به یاد داشته باشید ۹.۹.۹۹

  • بهنام خاکسار ارسالی در

    سلام درحال حاضر فقط مراکز استانها قابلیت دریافت دارن .یاسایرشهرستانها هم میتونن ازاین. قابلیت استفاده کنن؟

  • محمد رضا ارسالی در

    سلام فقط اینو میدونم که تلویزیون ما قبلا چن شبکه اچ دی نشون میداد که الان اوناهم اچ دی نیستن. جالب نیس؟!

  • امیر محمد ارسالی در

    الان ما تلوزیونمون خودش دیجیتال داره و نیازی به دستگاه دیجیتال نداره وقتی سرچ میزنی شبکه ها رو نمیگیره تلوزیونمون ال ای دی و جدید هم هست دلیلش چیه؟

    • ناشناس ارسالی در

      تلویزیونهایی که تاریخ ساختشون مربوط به قبل از سال 2017 باشه از این قابلیت پشتیبانی نمیکنه

  • ....... ارسالی در

    چرا من هرچی جست و جو رو می‌زنم نمیشه؟؟

  • ناشناس ارسالی در

    من ساکن شیرازم. تلویزیون رو تنظیم مجدد کردم ولی شبکه های اچ دی فقط صدا دارند و تصویر نیست حتی اون چندتا اچ دی هم که قبلا میگرفت الان فقط صدا دارند

    • Jzare ارسالی در

      سلام تلويزيون ما هم اينجوريه فقط صدا داره تصوير hd نداريم.كسي راهكار داره

    • علی ارسالی در

      ما هم همین مشکلو داریم متاسفانه

  • یونس کاکلی ارسالی در

    باسلام.ما شبکه های جدید رو دریافت کردیم ولی صدا دریافت نمیکنیم.لطفا راهنمایی کنید

  • خویی ارسالی در

    باز هم طبق معمول اول تهران ومراکز استانها ما شهرهای دیگر چند سال دیگر باید صبر بکنیم تصاویر اچ دی را دریافت کنیم

  • بهلول ارسالی در

    تلویزیون جدید تی سی ال خریدم شبکه های با فرما جدید را فقط در صورتی که ۱۰۸۰ پی باشد دریافت می کند و شبکه های با فرما ۱۰۸۰ ای فقط صدا داشته و تصویر فریز می شود

  • MaNi ارسالی در

    واقعا به جز فوتبال چه برنامه سرگرم کننده ای داره صدا و سیما !؟

    • ناشناس ارسالی در

      دورهمی

    • حنانه ارسالی در

      صفر هیچی نداره
      تنها چیزی که به درد میخوره فوتباله

  • مجسن ارسالی در

    دوستانی که فقط صدای شبکه ها را دارند برند تو سایت سازنده دستگاهشون و جدیدترین نرم افزار مطابق با مدل گیرندشون را دانلود و بر روی تلویزیون بریزند و آپدیت کنند(بصورت آفلاین) اگه نسخه جدید نرم افزارش اومده باشه حتما درست میشه

    • ناشناس ارسالی در

      دانلود کنم چطوی رو تلوزیون بریزیم

  • ناشناس ارسالی در

    برای مادر بزرگم اینا چهار شبکه شون اچ دی شدند

  • ناشناس ارسالی در

    صدا و سیما باید به مردم پول هم بده که این برنامه ها رو میبینن

  • صابر ارسالی در

    سلام ببخشید من ساکن یاسوج تلویزیون ال ای دی شبکه های اچ دی یا نمیان یا هم بعضی وقتا میان ولی گیر میزنن

  • my ارسالی در

    هع جالبه که ما همه شبکه های تچ رو داشتیم الان هیچکدوم نیست انگار غیب شدن وقتی تلوزیون رو روشن میکنم میزنه هیچ کانالی موجود نیست ممنونم دمتون گرم هع

  • ساجده ارسالی در

    سلام ازما نیشه میشه کمی بیشتر راهنمایی کنید

  • Hamid ارسالی در

    تلویزیون ما توی شبکه های اچ دی تقریبا ۵ ثانیه خوب نشون میده و بعد ۵ ثانیه فقط تصویر شروع به پرش ولرزش میکنه ولی صدا خوب میاد کسی میدونه دلیلش چیه راهنمایی لطفا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید