گرسنه‌ترین کشورهای جهان در سال 2015

گرسنه‌ترین کشورهای جهان در سال 2015

تصاویر منتشر شده از شهر محاصره شده مضایا در سوریه باعث ناراحتی بسیاری در فعالان حقوق بشری در جهان شده است. کمبود غذا مخمصه‌ای جهانی است که رفع آن نیازمند همکاری تمامی کشورهای جهان است. آیا گرسنه‌ترین کشورهای جهان را می‌شناسید؟

کد خبر : ۸۷۵۶
بازدید : ۸۹۵۹
گرسنه‌ترین کشورهای جهان در سال 2015

فرادید | تصاویر منتشر شده از شهر محاصره شده مضایا در سوریه باعث ناراحتی بسیاری در فعالان حقوق بشری در جهان شده است. کمبود غذا مخمصه‌ای جهانی است که رفع آن نیازمند همکاری تمامی کشورهای جهان است. آیا گرسنه‌ترین کشورهای جهان را می‌شناسید؟

به گزارش فرادید به نقل از بیزینس اینسایدر، پس از ورود کمک های غذایی سازمان ملل به شهر تحت محاصره مضایا در سوریه، نماینده زلاندنو در این سازمان می گوید که حدود ۴۰۰ نفر از ساکنان این شهر نیازمند تخلیه فوری برای دریافت مراقبت های پزشکی هستند. از اکتبر 2015 هیچگونه کمکی به ساکنین مضایا در سوریه نشده و اوضاع در آنجا اصلا خوب نیست.

کمک‌های بشردوستانه قرار است به زودی با همکاری دولت سوریه به دست ساکنین مضایا برسد. بر اساس تخمین سازمان ملل، حدود 400 هزار نفر سوری در مناطق محاصره شده این کشور گرفتار شده و هیچگونه دسترسی به کمک‌های پزشکی و منابع دست اول ندارند.

بیش از 795 میلیون گرسنه در جهان وجود دارد. نباید فراموش کرد که کمبود غذا مشکلی جهانی است. سو تغذیه و کمبود غذا می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به سلامت این افراد وارد کند. ماموریت سازمان ملل برای حل این مشکل البته تاثیر خوبی هم داشته است: در سال 2015 حدود 290 میلیون نفر از تعداد گرسنگان در مقایسه با بازه‌ی دوساله 92-1990 کم شده است.

با این وجود، هنوز هم کشورهایی هستند که با درصد بالایی از گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وضعیت گرسنگی در جهان (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر بر روی آن کلیک کنید)
وضعیت گرسنگی در جهان (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر بر روی آن کلیک کنید)

کشورهایی که بیشترین آسیب را از گرسنگی دیده‌اند، بیشتر درگیر اختلافات سیاسی، جنگ، بی‌ثباتی و بحران‌های ناشی از تغییرات اقلیمی هستند. سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، فائو، در گزارش خود می‌نویسد: «شرایط بد آب و هوایی، بلایای طبیعی، بی‌ثباتی سیاسی و جنگ‌های داخلی وضعیت را وخیم‌تر کرده است.» گفتنی است یک نفر از هر پنج نفرِ درگیر با گرسنگی در کشوری زندگی می‌کند که حاکمان ضعیفی دارند.

شاخص گرسنگی جهانی (Global Hunger Index) اعلام شده در سال 2015 بر روی رابطه بین درگیری و گرسنگی تمرکز داشته است. الکس دو وال، از شرکت کنندگان جمع آوری اطلاعات شاخص گرسنگی جهانی می‌گوید: «مشخص است که جنگ و درگیری اصلی‌ترین عامل تشدید مشکل گرسنگی در سطح جهان است. کشورهایی که درصد بالایی از گرسنگی را دارند، همان‌هایی هستند که به تازگی وارد نزاع و درگیری شده‌اند.»

گرسنه‌ترین کشورهای جهان در سال 2015
* شاخص گرسنگی جهانی ایران با 2.7 دهم کاهش از 9.5 در سال 2005 به 6.8 در سال 2015 رسید. بدین ترتیب، ایران در رده کشورهای با شاخص گرسنگی جهانی پایین قرار دارد

بالاترین میزان گرسنگی مربوط به دو کشور جمهوری آفریقای مرکزی و چاد است. چندین سال است که مردم این دو کشور در بی ثباتی زندگی می‌کنند.

درست است که هیچ کشوری در رده «وضعیت بسیار هشدار دهنده» قرار نگرفت، اما نباید فراموش کرد که اطلاعات کافی از برخی کشورها نظیر بوروندی، کنگو، اریتره، سومالی، سودان جنوبی و سودان در دست نبود. اغلب این کشورها به تازگی درگیر نبرد بودند.


شاخص گرسنگی جهانی در سال 2014 (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر بر روی آن کلیک کنید)
شاخص گرسنگی جهانی در سال 2014 (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر بر روی آن کلیک کنید)

تغییرات اقلیمی و مشکلات آب و هوایی نیز آسیب‌های ناشی از کمبود غذا را وخیم‌تر کرده است. برنامه جهانی غذا در گزارشی می‌نویسد امروزه میلیون‌ها نفر درگیر اتفاقات ناشی از سو تغذیه و کمبود غذا هستند. قاره آفریقا و مناطق جنوب شرقی آسیا به احتمال فراوان بیشترین آسیب را از تغییرات اقلیمی خواهند دید.

منبع: BusinessInsider
ترجمه: وبسایت فرادید
مترجم: سبحان شکری
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید